Villa Kjærholm – En dansk kärlekshistoria

En arkitekt och en möbeldesigner förälskar sig i varandra. De bygger ett hem – och resultatet är lika delar poetiskt och funktionellt. I dag precis som 1962. Nu är det sonen Thomas Kjærholm, son till Hanne och Poul, som bor och lever här tillsammans med sin familj.

Annons
Lägenhet i gamla stan – Fylld med vintageinredning.
Lägenhet i gamla stan – Fylld med vintageinredning.
0:50

Det knastrar om gruset under fötterna. Några låga, knotiga träd ramar in och leder väg till den anspråkslösa entrén mellan vitmålade tegelpelare. Ytterdörren öppnas och där skymtar redan vattnet på andra sidan det långsmala huset. Villa Kjærholm är resultatet av en kärlekshistoria. Hon: Danmarks första kvinnliga professor i arkitektur. Han: en av Danmarks mest kända möbelformgivare.

Det råder ingen brist på storslagna villor längs kusten mellan Köpenhamn och Helsingør. Men här råder i stället en annan, mycket lågmäld, typ av lyx som kommer av att se arkitektur som en självklar del av livet. Den smala hallen öppnar sig i husets hjärta – det stora rummet löper längs vattnet och hela husets långsida. I ena änden matplats, i mitten vardagsrumsdel vid eldstaden och i andra änden arbetsplats. En utformning som handlar mycket om att vara tillsammans just där huset möter havet.

Annons
Hemmakontor hos Kjærholm, med den trebenta karmstolen PK11 som designades av Poul tillsammans med skrivbordet 1957. Stolen PK9 Fritz Hansen.
Hemmakontor hos Kjærholm, med den trebenta karmstolen PK11 som designades av Poul tillsammans med skrivbordet 1957. Stolen PK9 (1960), med svart lädersits, ritade Poul efter ett av sin hustrus rumpavtryck i sanden. Senare i processen fick Hanne även provsitta i lådor med lera för att få till den perfekta formen på sitsen. Samtliga tre möbler nu i produktion på Fritz Hansen.  Foto: Ditte Isager
Thomas Kjærholm i sitt hem som Hanne och Poul Kjærholm byggde.
Thomas Kjærholm lever och andas design och arkitektur. I synnerhet den signerad hans far och mor.  Foto: Ditte Isager
Annons

»Det är öppet och ljust. Med årstiderna skiftar ljuset och vattnet gör även att vi har olika ljus här under en och samma dag. Vädret skiftar. Ibland kan vi nästan inte se Sverige och andra gånger kan du nästan se dem sitta där på andra sidan och dricka en kopp kaffe«, säger Thomas Kjærholm, son till Hanne och Poul och den som nu bott med sin familj här sedan början av 2010-talet.

Hanne och Poul Kjærholm växte upp på Nordjylland på 1930-talet och kände varandra redan som unga. De flyttade var och en för sig till Köpenhamn för att läsa på Det kongelige akademi, men de hade en del gemensamma vänner och möttes igen under studietiden och blev förälskade. I mitten av 1950-talet inleder Poul ett livslångt samarbete med möbelproducenten Ejvind Kold Christensen, som faktiskt även hade ett finger med i spelet kring Villa Kjærholm. Han hör nämligen av sig en dag och säger att han hittat en perfekt tomt.

Annons
Villa Kjærholm ligger på vacker sjötomt vid Öresund.
Villa Kjærholm ligger på en liten, men vacker sjötomt vid Öresund.  Foto: Ditte Isager

»Poul säger ›Men vi ska inte flytta någonstans‹. Men så snart mina föräldrar får se tomten förälskar de sig i den omedelbart. Det låg tre tomter på rad och mina föräldrar valde den billigaste i ena änden, sedan sa pappa till Christensen att han ville gärna köpa tomten om bara inte han själv valde just den bredvid. ›Varför kan vi inte vara grannar?‹ Undrade han. Svaret var: ›Det är dålig karma för producent och designer att bo grannar. Det måste vara någon som bor emellan som kan ta stötarna‹«, berättar Thomas med glimten i ögat.

Annons

De två familjerna blev så – nästan – närmaste grannar och har stått varandra nära sedan dess. Villan stod färdig 1962 och det är ingen tillfällighet att Poul Kjærholms mest produktiva period inom möbeldesign infaller just de här åren. Hanne har då ritat huset och Poul ska fylla det med möbler. »Mamma ritade matsal, kök, arbetsplats och annat – och nu skulle pappa rita möblerna. De arbetade mycket tillsammans.«

Välkomna in! Redan i hallen väntar en Kjærholm-klassiker, ritad 1961. Pallen PK19 är en hyllning till läromästaren Kaare Klint.
Välkomna in! Redan i hallen väntar en Kjærholm-klassiker, ritad 1961. Pallen PK19 är en hyllning till läromästaren Kaare Klint.  Foto: Ditte Isager
Annons

Villa Kjærholm

Var: Rungsted kust, Danmark. Byggår: 1962. Yta: 145 kvadratmeter. Arkitektur: Hanne Kjærholm (1930–2009) Möbeldesign/inredning: Poul Kjærholm (1929–1980) Vad: Enplansvilla med avskalas design i tegel och trä, med synliga pelare och balkar. Om arkitekten: Hanne ritade även en rad sommarhus och villor i Danmark. Har bland annat ritat tillbyggnader till Holsterbro Kunstmuseum.

Ett av husets få nytillverkade tillskott är Plank bench av formgivaren Aurélien Barbry för Skagerak/Fritz Hansen.  Foto: Ditte Isager

Funktionell design

Varje millimeter av huset är noga avvägd och materialvalen likaså. De vita tegelväggarna återkommer även invändigt och likaså träbalkarna som löper genom hela huset. Det är en poetisk design, men samtidigt funktionell. Krutet är lagt på det stora rummet, medan kök och sovrum är mer undangömda och inte fler kvadratmeter än nödvändigt. Som ung arkitekt i mitten av 1900-talet var Hanne inspirerad av sin samtid och mycket av det vi ser är tidstypiskt: det platta taket, teglet, träet och så pelare och balkar. Pouls formspråk var lika tydligt och funktionell, med en förkärlek till naturmaterial men samtidigt älskade han stål vilket märks i många av hans möbler. Huset är skräddarsytt åt familjen och tänkt att fungera en livstid. Ett exempel på det är att villan bara har ett plan, utan trösklar eller nivåskillnader. »Poul haltade. Hans ena ben var tio centimeter kortare än det andra och folk som har det så går ofta dåligt när de blir äldre, och hamnar i rullstol. Mamma ritade huset så att skulle gå att köra rullstol överallt, utan trösklar och nivåskillnader.«

Annons
Siktlinje från hall till hav. Ljuset letar sig långt in och regleras bara med träjalusier. Sisalgolvet flyter sömlöst genom huset.
Siktlinje från hall till hav. Ljuset letar sig långt in och regleras bara med träjalusier. Sisalgolvet är genomgående och flyter sömlöst genom huset.  Foto: Ditte Isager
Eldstaden centralt placerad i huset, Hanne och Poul Kjærholm. Soffbord, PK65, soffa PK31 och pall PK33, Fritz Hansen.
Eldstaden är centralt placerad i huset, även här är det möblerat precis som på Hanne och Poul Kjærholms tid. Soffbord, PK65 (1979), soffa PK31 och pall PK33 (1958/59), Fritz Hansen.  Foto: Ditte Isager
Annons

Genom åren drev Hanne eget arkitektkontor, vilket var ovanligt för kvinnor på den här tiden, men hon undervisade framför allt på den danska arkitektskolan och hon var den första kvinnan i Danmark att bli professor i arkitektur. Hon deltog i en del arkitekttävlingar och en dag på det sena 1970-talet ringde telefonen. Hanne är på studieresa och Poul svarar och får veta att hon vunnit tävlingen om att bygga ut konstmuseet i Holsterbro.»Det fanns ju ingen e-post eller mobiltelefoner på den här tiden. Du fick ringa eller skicka ett telex. Pappa visste vilket hotell de bodde på och det enda han skrev var: ›Hantverkarna väntar i Holsterbro.‹ Det var det enda, så fick hon själv räkna ut att hon vunnit tävlingen.«

Matbordet PK54 (1963), är en lek med geometri och materialmöten. Böjträstolarna PK15 (1979) med rottingsits blev Poul Kjærholms sista design. Båda i produktion på Fritz Hansen.
Matplatsen ligger i ena änden av det stora rummet vid vattnet. Öppenheten karaktäriserar den här delen av huset och matplatsen har utsikt över Öresund. Matbordet PK54 (1963), är en lek med geometri och materialmöten. Böjträstolarna PK15 (1979) med rottingsits blev Poul Kjærholms sista design. Båda i produktion på Fritz Hansen.  Foto: Ditte Isager

Pratade ni mycket om arkitektur och design hemma?

Annons

»Det var en självklarhet. Ibland kunde vi så klart diskutera något, men annars var det bara … självklart.« Thomas driver galleriet Kjærholm’s i Rungsted, som bland annat visar Pouls möbler. I hemmet har de ordnat så att allt i princip står som det var tänkt förr, när huset tog form i föräldrarnas händer. Pappa Pouls designarv är en stor del av Thomas liv och vardag.

»Jag har ju andra arkitekters möbler i mitt galleri också, men både min syster och jag värnar mycket om hans möbler och att berätta om det för våra barn, så att de känner till sin morfar och farfar och vad han har gjort. Vi visar ritningar och förklarar, för även om Poul dog på 1980-talet så produceras hans möbler än i dag. Och sådant som inte varit i produktion kan komma att produceras igen, så hur gör vi det bäst? Det arbetet pågår hela tiden.«

Har du en favoritplats i huset?


»Ja, jag ligger på soffan, haha. Eller sitter vid det runda matbordet och blickar ut över vattnet. Det är en favoritplats. Vi äter även ofta middag ute på terrassen och tittar över till Sverige.«

Annons
Lågt soffbord, PK62 (1968) och böjträstol med rottingsits, PK15 (1979), båda Fritz Hansen.  Foto: Ditte Isager

Få utvalda material

Öresund, och den svenska kusten bortom vattnet, är ständigt närvarande. Fönstren löper från golv till tak, med enbart träjalusier som återkommer vid ytterdörren på motsatt sida. Det är på det stora hela få material: synligt trä, tegel och lite metall. En stor kvalitet är det mjuka sisalgolvet, vävt i rutor, som löper obrutet genom nästan hela huset. Den andra generationen som bor här har nu omfamnat sättet huset var möblerat förr och har inte adderat mycket eget.

Annons

»Vi har vår egen litteratur, så klart. Och ibland tillkommer en ny möbel, men allting är Pouls. Men vi lever med sakerna och de är väldigt tidlösa. Jag lever med design varje dag.«

Loungestolen PK4 ritades redan 1952 och såg dagens ljus i Pouls studentrum. Förra året tog Fritz Hansen upp den minimalistiska stolen i produktion.  Foto: Ditte Isager

Thomas Kjærholm

Född: 1961
Familj: Fru och två vuxna barn
Vad: Son till Poul och Hanne Kjærholm
Aktuell: Driver möbelgalelriet Kjærholm's i Rungsted och stöttar bland annat Fritz Hansen i frågor om Poul Kjærholms designarv och nylanseringar.

Publicerat 19 april 2024
Annons