Stilmakarna

Annons

Hon kom från Stockholm, han från Chicago. Och båda ville till Milano, staden där allt verkligen hände i arkitektur- och designvärlden i början av 00-talet. Båda fick jobb hos självaste Piero Lissoni i Milano, en av de då hetaste arkitekt- och designbyråerna.

»Hon jobbade upstairs, jag jobbade downstairs, alla anställda var runt trettio, alla var singel, alla arbetade jättemycket. Jo, det var kul«, sammanfattar den amerikanskfödde industridesignern Shane Schneck åren hos Piero Lissoni och hur han träffade sin fru, grafiska formgivaren Clara von Zweigbergk.

I dag delar Clara och Shane både arbets- och privatliv, tar hand om två små döttrar och driver var sitt eget företag från en gemensam lokal på en sidogata på Södermalm i Stockholm. Här står två långa arbetsbord på var sin sida i det enda, stora rummet. »Ser du inte att det går ett streck precis i mitten här«, skämtar Shane. »Den ena sidan är Claras, den andra är min. Och gud nåde den som är ›trespassing‹!«

Annons

Även om de framhärdar att de har varsin verksamhet, verkar det för en utomstående som att det visst jobbas en del ihop. Numera

arbetar Clara som ad för danska framgångsföretaget Hay, som de senaste åren firat triumfer med sin omisskännliga stil. Bakom Hay finns paret Rolf och Mette Hay (som Residence porträtterade i nummer 4/2013) som på tio år lyckats om­definiera och modernisera omvärldens syn på dansk design. Clara och Shane har haft en inte helt obetydlig del i detta jobb, Clara som ad ansvarar för företagets kata­loger och grafiska profil och för all fotostyling tillsammans med Shane. Shane anlitas som scenograf och kreativ konsult för varu­märkesstrategi av Hay och har i år även lanserat fyra nya produkter hos danskarna, bland annat en hushållspappershållare, en skärbräda, en klocka och ett bord för Hays sidolinje Wrong for Hay.

clara och shane
Formgivarna Clara von Zweigbergk och Shane Schneck på jobbet. OFD står för »office for design«.  

Men hur var det nu exakt, när dessa två stilsäkra personer träffade varandra i Milano för tolv år sedan? Att Shane som utbildad arkitekt sökte sig till Piero Lissoni är ju föga förvånande, men varför ville bokstavsälskaren Clara jobba där?

Annons

»Efter Beckmans jobbade jag mycket med arkitekter och industridesigner, både i LA och i Stockholm. Jag ville fortsätta med den blandningen, på ett större kontor och någon annan stans. Milano passade liksom in«, berättar Clara.

Schneck Zweigbergk 4
kärbrädor Fields. Fickspeglarna är proto­­­typer som blivit speglar för franska Moustache/Domestic.  
Schneck Zweigbergk 3
Detalj av klock­prototyp Analog och ljushållare Lup, båda av Shane för Hay.  

Vännen och arkitekturjournalisten Mark Isitt gav henne ett telefonnummer till en redaktör på italienska Vogue. Clara som inte kände någon annan i hela Milano, åkte dit och la sin portfolio på skrivbordet framför Vogueredaktören, som sakta och metodiskt bläddrade igenom hennes jobb. Efter en stunds plågsam tystnad tittade han upp, lyfte dramatiskt två fingrar i luften och sa »I can make TWO phonecalls.«

Annons

Det är då man undrar lite vad eller vem det är som är ödet. Är det Mark Isitt som rekommenderar Clara till Vogue? Är det redaktören med två fingrar i luften, som sedan ringer och bokar upp två möten som leder till att hon på några dagar kopplas ihop med en mängd spännande personer? Är det Clara själv? Eller är det den spanskitalienska stjärndesignern Patricia Urquiola som anställer Shane Schneck hos Piero Lissoni?

I vilket fall, båda hamnar hos Lissoni och börjar som samar­betande kompisar. Och blir så småningom ett par.

Och så en dag, när Clara var lite mer än åtta månader gravid med deras första dotter, flyttade de till Sverige.

»Ja, vi kom hit i april, det låg tio centimeter snö och vi undrade lite vad vi hade gjort«, skrattar Shane.

»Det är inte helt lätt att vara en yrkesarbetande mamma i

Milano«, säger Clara. »Barn är relativt ovanliga där och arbets­livet anpassar sig inte.«

Shane var också nyfiken på Stockholm och skandinavisk formgivning.

Annons

Efter att de hade flyttat till Stockholm designade Shane stolen Ru, till att börja med för Patricia Urquiola, sedan hamnade

stolen hos det svenska företaget NC möbler som strax därpå gick i konkurs. Shane visade den nu plötsligt herrelösa stolen för Rolf Hay under en möbelmässa och Rolf slog genast till.

Ru hade ett litet barnsligt uttryck med sina två ben i stället för fyra, kunde hängas på bordet för lättare städning och staplas. Dessutom älskades den genast av arkitektkåren och var en av de möbler som gjorde att Hay började användas allt mer flitigt av arkitekter i inredningar för offentlig miljö.

»För mig är det viktigt att produktdesign kretsar kring enkla innovationer. Stolen Ru kan staplas och hängas. Våra tänd­stickasaskar Strike betonar askens funktion att kunna kreera en flamma. Min nya skärbräda Fields har synliga spår som samlar upp smulor. All funktion är nästan övertydlig i min design.«

Annons

Via Shanes samarbete med paret Hay kom även Clara i kontakt med dem. Mette Hay gillade Claras sätt att jobba och frågade om hon ville bli art director för företagets kataloger och ta över fotostylingen.

Clara shane
Material­prover i studion.  
orbit utemobler
Prototyper för ute­­möbel­serien Orbit för Nola av Shane. Stolarna och bordet kan rotera hela varvet runt och medger därför hela tiden flexibilitet i sittande och mötes­konstellationer.  
Schneck Zweigbergk 5
 

När man tittar på Shanes och Claras samlade produktion slås man direkt av färgspektrat: starkt, tydligt och lekfullt.

Annons

Oväntade färgkombinationer, rena klara toner. Färgskalan för Hay har under de senaste tre åren varit trendsättande och inspirerat omvärlden, tydligt inte bara i diverse stylingar i inredningstidningar utan också i färgsättningen av möbler hos andra företag. Nu har Clara bytt ut en del färger,  som hon börjar uppfatta som uttjatade. Shane bläddrar i en Haykatalog från 2011 och pekar på den rosa kontorsstolen About a chair. »Den här färgen gör vi inte längre. För den gör verkligen alla andra nu.«

»Jag har alltid älskat färg. Och alltid kämpat för att få jobba med färg«, säger Clara. »I början var det svårt. Hos Piero Lissoni gällde mest fyra nyanser av grått. Men hos Hay fick jag snabbt gehör hos Mette.«

I Claras del av lokalen står fikat uppdukat på Claras bäst­säljande brickor Kaleido för Hay. Bullarna på en bricka, mjölken på en annan. Brickorna är en till synes enkel produkt, men de gick rakt in i folkhjärtat, fick utmärkelsen Design S för två år sedan och inspirerar användaren att skapa egna färg- och formkombinationer. Var den hennes genombrott?

»Kanske i Sverige«, säger Shane. »Men i USA var det Claras pappersmobil Themis som fick mycket uppmärksamhet. Var det inte hon Gwyneth Paltrow som hade den på sin blogg?«

Clara funderar. » Nej, Gwyneth tipsade om brickorna på sin Favourite Things-lista. Men egentligen var det ju Oprah som var snabbare, hon tog upp Kaleido på sin O-list …«

DSC_0766
Mobilen Themis av Clara.  
Schneck Zweigbergk
 
Schneck Zweigbergk 2
 

Annons