11 mest inspirerande platserna från möbelmässan i Milano
Möbler behöver ett sammanhang utanför fyrkantiga mässmontrar – och under årets möbelmässa i Milano inspirerade platserna mest av allt. Här är utställningarna som lämnade störst intryck!
Pampiga palats, hemliga kloster, en bondgård med getter och höns och en skönhetssalong i en tunnelbana ritad av Pierre Porteluppi 1926, och som varit bortglömd i 70 år. Anrika villor, vackra bakgårdar och en och annan fabrikslokal. Ingen annan möbelvecka kan bjuda på så många oväntade rum att visa design i som Milano. Ingen annan stad vet heller vikten av att låta möbler, arkitektur och historia samspela för att skapa en sinnlig helhetsupplevelse.
Efter en vecka på möbelveckan i Milano är det inte möbellanseringarna som lämnat starkast avtryck, utan de fantastiska platser de visats upp i. Möbler behöver rum att vistas i. De behöver ett sammanhang bortom fyrkantiga mässmontrar. Det som vi tar med oss efter en intensiv vecka där nyheter pumpats ut i parti och minut är detta: att skapa en möbel är en sak, men att se helheten och presentera den i ett sammanhang är något helt annat. Allt hänger samman. Och i år handlade möbelmässan mer än någonsin om sammanhang.
När man talade om vad man ”sett” var det framförallt kontexten – möbel och plats i samspel – som man talade om. Lite talande så valde många att utse besöket på Fondazione Prada, ritat av Rem Koolhaas, som mässans starkaste upplevelse. Och det nyritade museet hade ju ingenting med möbelveckan att göra.
Under en lunch konstaterade några av våra främsta inredare att ”produkten var död” – ett sätt att understryka vikten av sammanhang. Och i ett samtal med designerna bakom amerikanska Apparatus tryckte de på platsens betydelse för att visa sin nya kollektion. Och hur många kallade dem stylister för att de ville skapa rum där besökaren ”kände något”. ”Och isåfall föredrar vi att kalla oss stylister framför att kalla oss möbelformgivare.”
1. Dimore studio
Italiens hetaste inredare och designer öppnade som vanligt sitt showroom, vilket en gång i tiden var grundarnas lägenhet. Med möbler, belysning, doft och ljud skapade de en av sina allra starkaste installationer hittills, som många återvände till mer än en gång. Det var rumsligheter att känna.
2. Ventura Lambrate
I området Ventura Lambrate föll vi framförallt för två utställningar – den som vi varit med och curerat i samarbete med Krakvik Dorazio och som visade upp 26 norska talanger under namnet Norweigan Structure, samt Design Academy Eindhovens studentuställning curerad av Ilse Crawford, som ville lyfta vikten av det taktila, att röra, att vara i verkligheten, i och med att vår tid blir allt mer digital, och hade skapat en bondgård med getter och höns utanför utställningen.
3. Varumärken
Marcus Fairs på Dezeen.com hävdade att det var de stora varumärkenas år – att de som tidigare sökt sig till möbelmässan i Milano för att göra reklamjippon för sina bil- dryck- eller klädmärken nu visade de starkaste utställningarna. Riktigt så långt kanske vi inte går, men det har skett ett skifte där varumärken som Cos (reklamlänk) och Nike verkligen samarbetar seriöst med designer för att skapa experimentella installationer som påverkar besökaren. Sou Fujimoto skapade an skog av ljus för Cos och Nike hade samarbetat med en rad fantastiska designer som Clara von Zweigbergk och Shane Schneck.
4. De Padova
Italienska varumärket De Padova öppnade ett nytt showroom som alla talade om. Väldigt fint ritat och inrett av Piero Lisoni. Som för övrigt höll öppet hus i sin studio och bjöd in allmänheten att se hur ett av Italiens främsta arkitektkontor arbetar.
5. Hay
Hay Market återvände för andra gången till Milano och utöver en väldigt fin utställning i La Pelota med tydliga bra lanseringar höll de även sin pop up där besökare kunde köpa med sig deras senaste accessoarlansering. Populärast var utan tvekan Andreas Engeviks tandborste. Att Hay fått pop-ups att bli ett inslag på möbelveckan låter det ingen tvekan om – fler varumärken följde deras exempel.
6. Hemmiljöer
Möbler ska visas i hem, resonerade en rad företag. Däribland Vitra som bjöd in besökare till Casa Vitras flådiga våning, och Marimekko som inrett en lägenhet med Marimekkos stilkänsla och accessoarer.
7. Museum of shit
Många talade om bajsmuseet, the Museum of shit, som inte bara bjöd på spännande lokaler med en källare med diverse krypin utan också visade ett nytt material: merdacotta, lera blandat med kodynga.
8. Palats
De kanske starkaste platserna att få besöka i Milano är det stora antalet anrika palats, byggt under olika tider och i vissa fall fortfarande privatägda. Kombinationen pampiga rum och samtida design är oslagbar. På Palazzo Litta ställde bland annat svenska Daniel Rybakken ut, och på Atelier Clerici visade Sverigebaserade nick Ross sin senaste serie.
9. Klostret
Nendo visade installationen 50 Manga chairs i ett kloster i centrala Milano. En vacker plats, andäktig, som på alla sätt förhöjde upplevelsen av utställningen.
10. Fondazione Prada
Ritat av Rem Koolhas som tagit tillvara och förvandlat ett föredetta fabriksområde till en plats där rummen har intagit samma betydelse som konsten som visas i dem. Inte en del av designveckan, men en plats som alla besökte, och som berikade veckans upplevelser.
11. Öppet hus
Något som adderar till veckan i Milano: antalet studios som håller öppet för allmänheten, en chans att se var en legend arbetade, eller var och hur en samtida arkitekt arbetar idag. Besök hos Castiglione och Vico Magistreti är en upplevelse. Liksom hos arkitekten Piero Lisoni som frikostigt öppnade alla dörrar till sitt kontor för allmänheten.