Ni vet hur det känns när morgondimman spricker upp av solen. En drömzon, en passage, en svävande känsla. Fronts lampa Fog för Zero bygger på den effekten, en brytning av ljuset mellan opakt och klarglas.
»Vi tänkte på dimmor, men mest tekniska dimmor som i scenografier och när strålkastare fångar upp rök. Fog har en mystisk utstrålning, fast formen är en ikonisk grundform«, säger Anna Lindgren, en av tre »Frontare«, vid sidan av Charlotte von der Lancken och Sofia Lagerkvist.
Ljuset strömmar från en dold källa, studsar mot botten av det vita och sprids i alla riktningar i glaskulan. Det är en Frontspecialitet att ta det vardagliga och vrida till verklighetens inställningar ett snäpp. Fog-lampans pusselbitar är klassiskt glas, det vanligaste av vanliga: en ljusglob och en blästring, men i kombination med Frontidéer blir det något oväntat vackert.
»Vi vill arbeta med subtila saker, reflektioner och skuggor. Vi satt med glasglober och ljuskällor och tricksade med millimetrar hit och dit.«
Anna och hennes Frontkamrater pratar gärna om teknik, men det finns kanske en annan botten i Fronts experiment? En designtrio som lät gnagare sköta mönsterdesign, som har ritat ett glassmoln, en vinddriven vas och en matta som heter Ovädret måste vi nog kalla våra bästa och modernaste naturromantiker. Fog munblåses på ett glasbruk i Polen och blästras och sätts ihop i Småland.