Årets producent 2014: Marcus Huber, Fogia

Annons

Det känns direkt. Fogia har tagit ett kliv uppåt. Design är ett språk och nu snackar Fogia ur möbel­kuddarna. Företaget har alltid funnits där, pålitligt och gediget, men under det senaste decenniet har det inte hänt så mycket bland klassiker och välsäljande plymå­soffor för hem och offentlig miljö. Inte förrän i år. På möbelmässan var Fogia plötsligt med i leken igen. Designhöjden sprätte iväg rejält med en ny visuell lätthet.

IMG_9337-ny
Marcus Huber.  

»Det är intressant hur bilden av ett företag ändras med tiden. Backar vi tillbaka 15 år upplevdes Fogia innovativt och nyfiket, nu är vi tillbaka i det läget«, säger vd:n Marcus Huber som drivit Fogia i tre år. Efter en karriär inom telekom ville han hitta något mer konkret. Fogia var till salu och tillsammans med vännen och investeraren Lars Lindgren slog Marcus till. Design fanns alltid där. Hans pappa var arkitekt, mamman var studierektor, men sydde mycket privat, en syster är trädgårdsarkitekt. »Jag är uppvuxen med snygga ost­hyvlar som inte funkade. Nu har jag chansen att ta

Annons

fram snygga möbler med god funktion.«

Fogia äger också sedan 20 år en fabrik utanför Gdansk, Polen, som utför allt snickeri, sömnad, till­skärning och tapetsering. »Det är en väldig styrka

med en egen fabrik, vi är flexibla och kan snabbt göra specialanpassningar, prototyper och nya möbler. Men det är också förpliktigande, vi har 65 personer som ska ha jobb varje dag.«

De nya formgivarna Fogia har valt att arbeta med är Andreas Engesvik som ritade soffan Tiki med säker balans mellan det soffiga och det smäckra, svävande på smala stålben. Note ritade sofforna Rise, charmigt lek­fulla som ur en serietidning, det vore kul att klä dem i Memphismönster. Stefan Borselius formgav de sällsamt mjukstrama fåtöljerna Tondo. Tillsammans har man också tagit fram det stiliga Sam-bordet som lanserades i somras. Note agerar rådgivare åt Fogia inom design management. Inför nästa år fortsätter de höga ambi­tionerna med nya och gamla formgivarnamn.

»Jag vill ha nya ögon som kan tolka vad vi är och vad vi vill åstadkomma. Ett av de krav vi ställer på nya formgivarnamn är att de känner samma passion för Fogia som vi gör. Vi har inte köpt för att göra en snabb förvandling och sälja om tre år. Det här vill vi jobba med länge«, säger Marcus Huber.

Publicerat 02 december 2014
Annons