Så har bostadsmarknaden förändrats de senaste 10 åren
Hur har bostadsmarknaden förändrats de senaste 10 åren? Det uppskattade fastighetsbolaget Genova vet. För Residence berättar de hur och om kommande utmaningar och konsumentens påverkan på branschen!
2006 startade fastighetsbolaget Genova. Sedan dess har deras fokus varit tydligt: satsa långsiktigt med gedigen arkitektur och en genuin passion för vackra och funktionella nyproducerade bostäder med utgångspunkt från Stockholm och Uppsala. Just nu är de i full gång med bostadsprojekt i bland annat Saltsjöbaden och Gröndalstrand.
Residence tog en pratstund med VD bakom det uppskattade företaget, Andreas Eneskjöld, om hur bostadsmarknaden har förändrats, utmaningar och efterfrågan!
Hur har bostadsmarknad förändrats under de senaste tio åren?
– Under de senaste tio åren har Stockholms bostadsmarknad blivit en mer utvecklad och medveten bransch, framförallt genom flera nya aktörer på marknaden såsom byggherrar, fastighetsmäklare, inredningsföretag som erbjudit nya produkter och tjänster, säger Andreas Eneskjöld och fortsätter:
– Det tillsammans med nya marknadsföringskanaler och mer pålästa konsumenter har utvecklat branschen i en positiv riktning. Den inrednings- och renoveringstrend som genomsyrat hela 2000-talet har påverkat branschen i och med att bostaden och hur vi bor är i stort fokus. En stor kunskap om attraktivare och bättre produkter har ökat genom marknadsföringskanaler såsom sociala medier, bloggar, inredningsprogram vilket bidragit till en hög medvetenhet hos konsumenter om vilka möjligheter det finns i material- och inredningsval.
– I dag tar vi i större grad inspiration från andra länder än tidigare och dagens intressenter är mer pålästa och kunniga än tidigare genom att all information finns tillgängligt i vårt digitala samhälle. Stockholm har förtätats vilket innebär att närhet till kommunikationer har blivit väldigt viktigt. Man söker ett boende som ligger nära vänner och familj samtidigt som det ska vara både trendigt och bekvämt. En stor drivande faktor har varit en större bostadsbrist som har lett till snabbare omsättningstakt och högre priser. Gemene mans privatekonomi har även förbättrats genom låga räntor etc som har ökat drivkraften att förbättra sin boendesituation.
Hur har köparen och dennes krav förändrats? Vad efterfrågas?
– Vi har i dag många mer medvetna, kunniga och pålästa bostadsköpare och det beror mycket på vår digitala utveckling. Inspiration och information finns överallt omkring oss. Många köpare ser även sitt boende som en investering i större utsträckning än tidigare. De höga prisuppgångarna har lett till att köparen idag är ännu mer medveten om lägets betydelse. Resan mot större miljötänk har påbörjats.
Vilka är de främsta utmaningarna i dag?
– När man jobbar med att bygga nyproduktion är den konstanta utmaningen att skapa en produkt som möter kundens behov och önskemål, flera år innan hen vet vad denne kommer att efterfråga. Att skapa ett hem som är unikt samtidigt som det ska vara tidlöst. All den kreativitet som behövs för att skapa ett färdigt projekt har vi internt. Vi väljer oftast att blanda upp den med inspirerande och duktiga samarbetspartners vilket gör att det vi skapar blir både unikt och genuint. Det är alltid lika kul när man märker att man har lyckats! Att sen få bidra till att utveckla Stockholm och Uppsalas stadsbild, att göra ett avtryck i arkitekturen som är konstant, är både coolt och tillfredställande.