Clara Hallencreutz i designsamarbete med känt cavahus
Lagom till sommaren lanseras samarbetet mellan det spanska vinhuset Codorníu och konstnären Clara Hallencreutz. Det är en av Spaniens mest sålda premiumcava, Anna de Codorníu, som får en ny design och det är första gången den säljs i limiterad upplaga.
I mitten av maj får premiumcavan Anna de Codorníu en ny kostym i samarbete med konstnären Clara Hallencreutz, känd för sina nyskapande konstverk som varvas av både pop, surrealism och geometrisk abstraktion.
– I min konst använder jag ofta vardagliga objekt, såsom blommor, spagetti, godis etc., som byggstenar i min installation. Min studio är som en vit canvas och varje föremål representerar ett penseldrag. Blommor, som jag använt för Anna de Codorníus omslag, är naturens egna penseldrag, säger Clara Hallencreutz.
Den vita flaskan är designad för att passa väl in i sommarens blomsterklädda dukningar och färgglada miljö.
– Jag har utgått från den vita originalflaskan och gjort ett subtilt mönster av vitt blomster som får symbolisera den levande och ekologiska drycken.
Anna de Codorníu utgörs till största del av druvan Chardonnay vilket ger vinet en torr och elegant stil. Doften är full av behagliga toner av tropiska frukter som ananas, citrus och grapefrukt och den lämpar sig väl som aperitif och till lättare fisk- och skaldjursrätter.
Anna de Codorníu lanseras på Systembolaget i mitten av maj. Pris 109 kr, 75 cl.