De lanserar unikt möbelmärke på Stockholms designvecka

Under Stockholm Design Week 2018 lanserar norska Northern Lighting ett nytt livsstilsvarumärke med möbler, inredning och belysning – som de tagit fram tillsammans med internationella designers.

Annons

Northern Lighting lanserades 2005 och har gjort sig kända för sin belysning och armaturer för hemmet. Nu expanderar de och lanserar nya livsstilsvarumärket Northern – bestående av en debutkollektion möbler framtagna tillsammans med sexton internationella formgivare.

Debutkollektionen består av en stilren fåtölj, designad av Mario Tsai, ett tvådimensionellt konsolbord som även kan fungera som ett elegant skrivbord designat av Yonoh, ett modernt mobilt skåp av Färg & Blanche samt möbler, belysnings- och inredningsaccessoarer formgivna av Mattias Stenberg, Rudi Wulff, Gridy, Cecilia Xinyu Zhang, Kyla McCallum, Vera & Kyte, Elina Ulvio, Ann Kristin Einarsen, Johan Lindsten, Johanna Forsberg, Sami Kallio, Stine Aas och Morten & Jonas.

– Att börja producera möbler och inredningsaccessoarer känns som det självklara steget och ett sätt för oss att utforska våra idéer i en helt ny skala. Northern grundades med en vision om att skapa högkvalitativa designmöbler som både fyller ett praktiskt och multifunktionellt syfte, säger Ove Rogne, vd och grundare av Northern.

 

Northern startades med kreativ hjälp från den norska designduon Morten & Jonas och kommer att lanseras under Stockholm Design Week 2018 5-11 februari. 

Läs också:

Här öppnar Sandqvist ny arkitektritad butik

Sängklädesmärket öppnar pop up-butik i Eytys lokal

Designföretaget Hem öppnar pop up-butik i New York – kika in

Annons