5 trender från Stockholm Furniture Fair
Möbelmässan i Stockholm, med tillhörande designvecka, bjöd på uppfriskande koncept och inspirerande verkshöjd.
När mässkoncept utvärderas i hela Europa är det kul att visa upp en Stockholm Furniture Fair som under åren har krympt, men som de facto slår världen med häpnad, underifrån, med en mix av extrem fräschör och lite punk. Besökarna var i vilket fall glada. En mängd framåtvisande utställningar med generösa ytor. Stort fokus på hållbarhetsämnen som sig bör. Konceptet Älvsjö Gård som mässgeneralen Hanna Nova Beatrice initierade redan i fjol, hade nu fått flytta in i mässhallarna, och det med den äran. Även om man i fjol älskade den öppnade herrgården som ligger vid sidan av mässan, var det skönt att slippa traska ut genom snön. I stället en väldigt snygg presentation på mässgolvet, med bra ljus, bra med utrymme och bra interaktion mellan de olika utställarna.
Att få saker och ting att framstå som vackert i en mässhall är inte jätteenkelt, men här var det lyckat. Det har redan skrivits spaltmetrar i internationell press om Stockholm – tilltagen med olika designbarer, gemensamma mingel och minigolf på mässgolvet, en scen som faktiskt gjorde det möjligt att lyssna på Designtalks. Min nästa fråga är om det kanske är dags att öppna för fler publika dagar? När nu mässan har blivit så publikvänlig och lite mindre kommersiell. Nu har mässchefen Nova Beatrice dragit vidare till nytt jobb på Nordiska Galleriet, vi önskar alla lycka till med att ta mässkonceptet till nästa nivå 2025. Under tiden kollar vi in några trender från Stockholm Furniture Fair och Stockholm Design Week.
Moduler
En duffelväska, näbbskor, en rad prinskorvar – alla dessa referenser är enligt Massproductions Magnus Elebäck högst relevanta för möbelföretagets nya soffa Patch, ett modulsystem som designern Chris Martin ritade under företagets 15:e år. Modulsystem är högsta mode, att ge flexibla lösningar passar de krävande tiderna, verkar det som. Designerduon Färg & Blanche är också inne på moduler. Deras system The Thread är en serie som ursprungligen producerades för att markera det svenska ordförandeskapet i EU 2023. Den utgjorde då en del av en Brysselbaserad installation som gick under namnet The Yellow Thread. Nu, efter introduktionen under Stockholm Design Week 2024, är konceptet klart för marknaden och produceras av Johanson Design.
Industri-chic
Alla pratar om AI, men alla gör också saker i aluminium, en metall som första gången började produceras under 1800-talet. Få saker insinuerar så mycket industri-chic som aluminium, och det finns olika teorier kring varför materialet hamnar i fokus just nu. Är det nostalgi, på grund av att vi misstror AI-formerna och vill ha ett gammalt hederligt industriellt material? Eller är det för att aluminium numera räknas som ett schysst alternativ som kan återvinnas på ett bra sätt?
Finska Iittalas nya designchef Janni Vepsäläinen presenterade en ny kollektion, ny logotyp och en helt ny era på en udda location i Stockholm under designveckan. I reaktorhallen på KTH, hallen för Sveriges första kärnreaktor, forskningsreaktorn R1, som byggdes i början av 1950-talet hela 25 meter ner i berget under KTH. Industriell och hemlig känsla så det visslade om det!
Politik
Mässans besökare hälsades välkomna av en entrétorgsutställning som var utformad som ett bibliotek, The Reading Room av Formafantasma. Vi har sett en del entrétorgsutställningar på Stockholm Furniture Fair, och det är ytterst sällan den har haft en sådan tydlig agenda, att lyfta ett problemområde (här skogsbruket) och dessutom uppmanar folk att informera sig och läsa på mer. I en ganska icke-flirtig lässal. Inget loungigt här inte, inget »lägg dig tillrätta med en mysig chailatte och lyssna på en babblig podd«, utan snarare skolbänk, visserligen med rosa väggar och Flos-lampor. Men ändå en tydlig vink. Sitt ner och läs på. Informera dig. Den stora utställningen av arkitektbyrån Jordens arkitekter kring temat hållbart byggande i hall A gjorde sitt till. I Greenhouse fanns Lukas Carpelan som visade ett skåp som var en nickning till Josef Frank, men vars mönster visade många av industriområdena i Stockholm som har rivits till förmån för medelklassens bostäder.
Nya och gamla material
Diskussionen om material och användning är en av de stora drivkrafterna i dag, mycket mer än form och yta. Här ett axplock av nya och delvis egentligen jättegamla material som presenterades: Matsson Marnell presenterade skulpturer i 200 år gammalt trä med flätor av lin. Verk presenterade ett helsvenskt möbeltextil i svensk ull, något som inte har funnits på många decennier. 2021 eldade vi upp alternativt grävde ner 70 procent av all inhemsk fårull. Nu tre år senare har siffran sjunkit till ca 50 procent, enligt Verk. Tyget har formgivits av Ingegerd Råman. Tygavfall har Reform Design Lab gjort skärmväggar av, och även nystartade Enkei som ställde ut i ett helt skyltfönster på NK använder textilrester och andra avfallsprodukter till sina lampor.
Svart & orange
Svart inom inredning brukar förknippas med 1980-tal, glansiga ytor, rökiga glasbord och chintzgardiner. Nu kommer en mer nedtonad svart, matt, gärna i målad trä. På NK visades en hel utställning med svartmålade trämöbler under designveckan. En annan färg som syntes mycket var klarorange. Lysande, lyxig Hérmes-orange. Men även pastelligare tongångar.