Textila känslostormar – möt kreativa chefen bengt thornefors
Magnibergs Bengt Thornefors är ny kreativ chef för tyska hemtextilföretaget Sahco. Residence träffar honom för ett samtal om textil, inredning och känslor.
Bengt Thornefors och Nina Norgren har rört om i inredningsbranschen sedan 2016, året då de startade Magniberg. Med ett tilltal som hämtade attityd och kunskap från mode- och konstvärlden – oväntade plåtningar, installationer, möbler som kanske inte var till för att sitta eller ligga på. Bäddtextilier som plåtades som om modefotografen Ellen von Unwerth hade varit framme.
Bengt med ett cv inom mode, med ett förflutet hos svenska Acne, hos Hedi Slimane och YSL i Paris. Hans partner Nina Norgren med en bakgrund inom grafisk design och floristik.
»I dag har mode, konsten och även inredningen flyttat närmare varandra«, säger Bengt Thornefors, när Residence träffar honom innan Stockholm Design Week på Magnibergs kontor på Östermalm. »Men i början fick vi många frågor, om vi var producenter till exempel. Vi är ju ett varumärke. Vi är inte producenter.«
Bengts idéer och förhållningssätt verkar födas ur ett lager av bilder som arkiverats under åratal i hans huvud.
»Jag minns till exempel hur jag följde med min mamma till tvättstugan. Hur hon vek tvätt och hur hon kombinerade våra sängkläder. Inte för att hon nödvändigtvis hade en tanke med det, utan för att man gjorde så, jag tror egentligen inte att det var ovanligt, men färgkombinationerna fastnade hos mig.« Sedan tillkom inspiration i form av bilder av den tyske konstnären Wolfgang Tillmans, Karin och Carl Larssons bildvärld, och på senare tid även Karin Mamma Andersson och Georg Oddner.
Magnibergs absoluta krav är att tingen som de sysslar med ska beröra folk. »Går du igång eller inte, det är det som är frågan.« Mellanmjölk går bort. Sedan januari 2023 är Bengt Thornefors ny creative director för Sahco, en anrik tysk hemtextilleverantör, som numera ägs av danska Kvadrat.
Vill hedra Sahcos arv
Från Magniberg, Sveriges edgy enfant terrible inom inredning till ett 200 år gammalt tyskt företag inom hemtextil. Hur gick det till?
»Jag fick redan 2016 ett mail från Anders Byriel, vd för danska Kvadrat. Jag minns att jag satt i bilen med en kompis och berättade det. Han trodde inte sina öron.« Byriel föreslog ett möte. Bengt åkte hem till Nina som satte ihop en påse med idéer. Väl framme på Kvadrats huvudkontor i danska Ebertoft fick han en visning av lagret och konstaterade att det hängde konstverk på väggarna.
»Det var, tja, ovanligt. Det är sällan att någon har inramade konstverk på sitt lager. Jag gillade det såklart.« Anders och Bengt började prata om Tillmans. Byriel hade ett verk av honom hemma. »Några veckor senare sa Anders att han var på väg att köpa någonting, ett slags Dior inom hemtextil«. Det visade sig vara Sahco, och Anders Byriels plan med Sahco inkluderade Magniberg och Bengt Thornefors. Så småningom fick Bengt frågan att bli Creative Director för Sahco.
»Jag ser absolut ingen krock mellan vårt Magniberg och Sahco. Jag refererar väldigt mycket till välgjorda saker i dåtid, och har mängder av historiska referenspunkter när vi jobbar med båda varumärkena«, säger Bengt. »För mig är Sahco ett Maison, som ett parisiskt modehus. Jag vill hedra arvet och designa vackra tyger och filtrera allt genom ett modernt perspektiv – riskabelt, vilt, oförutsägbart. Att skapa en egen nisch för Sahco. Att presentera textilierna på ett nytt sätt, radikalt gränsöverskridande till och med. Produkterna ska alltid trigga en känslomässig respons.«
”Måste bli lättare att köpa hemtextil”
Sahco har sina rötter i Nürnberg och startades 1835 av en köpman. Under 1980-och 90-talet var en av Sahcos framträdande imagebyggande designers Ulf Moritz, som tog mycket plats med sin annorlunda attityd till textil.
»Han sa bland annat att han krävde av en gardin att vara sexig, 'Något så trivialt som ett tyg ska få mig att gå igång.' Det är den attityden jag kan relatera till.«
I Magnibergs showroom på Östermalm förbereds under tiden för intervjun både en Sahco-utställning samtidigt som Magnibergs produkter, bäddtextilier, pyjamas, filtar hänger i rum nummer två. I mailboxen ligger en beställning på Magnibergs metallstolar Metal Horse som ska levereras tillsammans med en installation till ett privathem. Bengt pendlar mellan Stockholm, Nyköping där han bor med Nina i ett hus som heter Magniberg; och Sahcos kontor i Köpenhamn.
»För mig är människorna och teamet viktigare än platser tror jag«, säger han.
Utanför rullar det fram en lastbil. Där kommer Svenskt tenn-fåtöljer klädda i nya småblommiga Sahcotyger. Bengt blir uppspelt och bär in allt tillsammans med kollegan Tobbe.
»Det här blir bra! Hemtextil har haft ett problem genom alla år. Ingen vet hur man ska köpa det. Att köpa gardiner är för svårt. Att köpa tyg för att klä om något som du har ropat in på auktion är ännu svårare. Det måste bli lättare. Vi måste bli bättre på att presenterar tyger och möjligheterna de innebär för ditt hem. Det är där jag ser att vi komma få jobba hårt.«