Carl-Axel Ackings tidlösa klassiker gör comeback
Verk relanserar Carl-Axel Ackings tidlösa klassiker med några få, smarta tillägg.
Den relativt nystartade möbelproducenten Verk tillverkar sina möbler och accessoarer lokalt och uteslutande av svenska material. Nu tar de sitt nationella fokus ännu ett steg genom att relansera fåtöljen Trienna som designades 1957 av Carl-Axel Acking.
»Vi svenskar sitter på en design-guldgruva vilket vi inte varit lika duktiga som danskarna på att utnyttja. Vi behöver faktiskt inte uppfinna hjulet om och om igen«, säger Simon Anund, en av Verks grundare.
Fåtöljen gör comeback – så förändras den
Den ursprungliga fåtöljen presenterades i samband med en utställning på Triennalen i Milano 1957 och den nya, något modifierade versionen, visades upp under Stockholms design-vecka i en utställning om Carl-Axels Ackings liv och bidrag inom design och arkitektur. Precis som sin föregångare är Trienna 2.0 tillverkad av ekträ och läder. Skillnaden mellan de två versionerna är att man i den nya versionen kan spänna lädret vartefter det töjs. Till sig hjälp i designandet av den nya versionen hade Simon Anud Carl-Axels son Bengt Acking.
»Jag hade aldrig vågat göra tilläggen utan hans godkännande«, säger Simon.
Vi älskar Trienna 2.0 för att den riktar strålkastaren mot vårt svenska designarv, är kompromisslöst designad och för att den är hyllar våra vackra, lokala naturmaterial.