Designduon Cate & Nelson släpper stilrent klockvarumärke

Möbel- och industridesign byts ut mot klockor när designstudion Cate & Nelson släpper armbandsur. Inspirationen kommer Stockholms tunnelbanesystem.

Annons

Den Londonbaserade designduon Cate & Nelson lanserar under designveckan ett nytt internationellt klockvarumärke med en skandinavisk och minimalistisk design. Sedan tidigare har man framför allt arbetat att designa möbler, belysning, inredning och konst, men släpper nu en unisexklocka i sex olika utföranden.

Läs mer: Swedese lanserar 8 framtida designklassiker – se kollektionen här

CNW4
 

Cate & Nelson, eller Cate Högdahl och Nelson Ruiz-Acal som paret egentligen heter, träffades i Madrid där de båda studerade industridesign. Deras gemensamma designstudio grundades i Sverige år 2006 och hämtar inspiration både från Skandinavien och från södra Europa. Det är inte duons första utflykt inom modevärlden, sedan tidigare har man bland annat designat ett par skor.

Annons

– Det kändes naturligt att börja designa en klocka, vår bakgrund är inom möbel- och industridesign, och klockan är ändå en industriprodukt, säger Cate Högdahl.

CNW5
 

Arbetet med klockan inleddes för två år sedan då designstudion ville skapa en avskalad klocka med funktionella detaljer och en tidlös design. Med ett schweiziskt urverk, en boett i borstat stål eller mässing och läder från svenska Tärnsjö så hämtar klockan inspiration från Skandinavien, på ett oväntat sätt.

Annons

– Vi har tittat på klockorna nere i Stockholms tunnelbana, och klockor på andra tunnelbanestationer runt om i Europa. Vart man än kommer, oavsett om det är en ny eller gammal station så är det samma typ av klocka. Det var inspirerande hur bra den smälter in överallt, säger Nelson Ruiz-Acal.

Läs mer: Hanna listar: Veckans 12 främsta inredningsnyheter

CNW7
 

Designen är avskalad och fokuserar på klockans viktigaste detaljer, med fokus på att den skulle vara enkel att använda.

Annons

– När vi designade klockan ville vi ta bort klassiska element för att skapa ett annat formspråk i klockan. Vi valde exempelvis att ta bort siffror i urverket och istället stansade vi ut markeringar för tiden i urtavlan. På så sätt fick klockan ett renare uttryck. Vi gav sekundvisaren en accentfärg och valde en ny placering av kronan som är mer funktionell och användarvänlig, säger Nelson Ruiz-Acal.

Klockan kostar 1 595 kronor, och finns i butik i början av april. 

CN-RGB copy
 

 

Publicerat 08 februari 2017
Annons