Han gör 3D-printade vaser – se magiska resultatet!
Petter Eklund synar en 3D-printad vas i sömmarna och upptäcker en återuppväckt öppenhet för keramiska experiment hos Rörstrand.
Ställ en printad vas på finbordet. När Rörstrand tillsammans med designduon Färg & Blanche presenterar en 3D-utskriven vas för privatkunder är det något mycket mer än bara en ny vas för blommor. Det handlar om nyfikenhet och äventyr. Mot sin eleganta profil med storsäljande klassiker som Swedish grace, Ostindia och Mon amie, vill nu Rörstrand visa framtassarna och markera innovation och utveckling.
Häromåret lanserades Färg & Blanches Rörstrands-servis Pli blanc med ett formspråk hämtat från textiliernas värd, där mjuka veck och linningar översattes till porslin. Nya delar har tillkommit: en originell skål, äggkoppar och en söt liten kanna. 3D-vasen utgår från servisens formspråk.
»Vi ville undersöka vårt estetiska spår åt ett mer experimentellt håll«, säger Emma Blanche som tillsammans med Fredrik Färg utgör Färg & Blanche, kända för sina upptäcktsresor i material och processer för bland andra Gärsnäs, Johanson design och BD Barcelona.
3D-printteknik är alltmer vanlig idag
I dag är 3D-printteknik vanlig i utvecklingen av nya industriprodukter och printade skulpturer står på konstmuseer, men Rörstrands vas siktar på både konst och funktion.
»3D-skrivare öppnar för massor av möjligheter, men det är också lätt att tappa bort sig i tekniken. Vi utgick från Pli blanc, men också från vad vi inte kunde göra rent tekniskt med den«, säger Fredrik Färg. »Att testa något nytt är viktigt.«
Keramisk 3D-extrudering är modernt krukmakeri. Vaserna tillverkas i en upplaga på 20 exemplar och tas fram av Verkstad Stern, som drivs av Charlie Stern, en av våra mest erfarna 3D-keramiker.
»Detta är inget ’push and play’-system. Även om det kan påminna om estetiken hos 3D-printad plast är det här ett helt annat material och alla krukmakarkunskaper är användbara här«, säger Charlie och berättar om den komplicerade processen med en specialblandad, känslig porslinslera. Varje utskrift tar nära tre timmar och måste övervakas noga. Torkningen tar en månad.
»Det sägs att maskiner besparar oss arbete, det är definitivt inte så i detta projekt, tvärtom«, säger Charlie med ett skratt och visar de små födelsemärken och missar som uppstår i ytan, som när händer drejar. Varje vas blir på så vis unik. »Vi omfamnar den charmen.«
De 23 centimeter höga vaserna är helt vattentäta, görs i helvitt, men i framtiden, vem vet i vilka färger? I sotsvart med lite grön, slafsig glasyr kunde vasen vara en art nouveau-kruka från förra sekelskiftet då det experimenterades friskt inom keramiken, inte minst på Rörstrand. Så binds tiderna ihop …