Ikeas kollektion Designad av bortgångne Off White-grundaren Virgil Abloh
I början av juni 2017 presenterades samarbetet mellan Virgil Abloh, grundare av modevarumärket Off-White, och Ikea för första gången. Se alla bilder från den bortgångne designerns kollektionssamarbete 'Markerad'.
Samarbetet mellan Ikea och Virgil Abloh fick stor uppmärksamhet världen över och många spekulerade i vad det kommande samarbetet skulle resultera i. I maj 2019 fick vi en liten inblick i kollektionen Markerad när mattan ”KEEP OFF” släpptes – och sålde slut lika snabbt...
Den 28 november 2021 skakades hela världen av beskedet att stjärndesignern Virgil Abloh lämnat världen efter en tids sjukdom, endast 41 år gammal. Han hade bekämpat sin sjukdom; en ovanlig typ av cancer, i det privata.
Om kollektionen 'Markerad'
Kollektionen består av vardagliga föremål som fått ett konstnärligt avtryck och indirekt gör produkterna till rena ”statement pieces”. En minimalistisk kollektion i grunden, toppad med extra allt!
»Det finns alltid ett underliggande budskap i mitt arbete. Lite ironi – och en mänsklig koppling. Min utgångspunkt för Markerad har varit att ge anonyma objekt en konstnärlig kvalitet«, sade Virgil Abloh inför lanseringen av kollektionssamarbetet.
Vänder sig till unga vuxna
Kollektionen vänder sig främst till unga som vill sätta en prägel på sitt hem. Virgil utforskade behoven hos unga vuxna – men tog det ett steg längre med hjälp av konst och humor. Virgil Ablohs karaktäristiska citattecken syns på klassiska vardagsföremål sida vid sida med bland annat bord, sängkläder, en dagbädd och en verktygslåda.
Trots att Virgil Abloh var en av världens mest efterfrågade designers beskrev han samarbetet med Ikea som det mest omfattande. Kollektionen är ett nära samarbete med Henrik Most, Ikeas kreativa ledare för Markerad.
»För unga idag är funktion något självklart och basic. De förväntar sig att du adderar ett ytterligare värde som skapar den där känslomässiga kopplingen till produkten«, säger Henrik Most.
Säljs i begränsad upplaga
Markerad består av 15 produkter som kommer att säljas i begränas upplaga på sex varuhus i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg.
Kollektionen lanserades 1 november 2019 och såldes inte online. Den finns inte att köpa på Ikea nu, men kommer säkert att dyka upp på andrahandsmarknaden.
Se alla bilder från kollektionen här:
Artikeln publicerades på Femina år 2019 och har uppdaterats efter nyheten om ikonen Virgil Ablohs bortgång.