Nu släpps äntligen samarbetet mellan Virgil Abloh och Ikea
Premiär för Ikea och superstjärnan Virgil Ablohs samarbete! Här är alla bilder i nya kollektionen Markerad.
I samarbete med Ikea släpps nu äntligen det omtalade samarbetet Markerad med Virgil Abloh, en av designvärldens hetaste stjärnor. Hans ikoniska citattecken genomsyrar kollektionen och adderar en känsla av humor. Målgruppen är de yngre som vill sätta personlig prägel på sitt hem. De unga månar Virgil särskilt om.
– Det är faktiskt bråttom nu! Designindustrin ska inte lämna 14–17-åringarna utanför. Bjud in dem för att samtala om framtiden. Jag är supernyfiken på vad de har att säga och få dem att deltaga, säger Virgil Abloh.
Samarbetet med Ikea presenterades sommaren 2017 och har varit hett eftertraktat. När första produkten ur Markerad släpptes i maj i år, mattan Keep off, sålde den slut snabbt.
– Jag är jätteglad att Markerad nu är redo att möta världen och jag ser fram emot att få se hur de här vardagsföremålen blir en del av människors hem, och förhoppningsvis bidrar med ett känslomässigt värde. På samma sätt som man kan hänga ett konstverk på väggen, kan konst även införlivas i föremål som exempelvis en stol, ett bord eller en matta. Det var min utgångspunkt när jag skapade den här kollektionen, säger Virgil Abloh.
Nike och Louis Vuitton
Virgil Abloh är en Leonardo da Vinci av 2000-talet. Han är ingenjör, arkitekt, DJ, entreprenör, konstnärlig chef för Louis Vuittons herrlinje och grundare av designmärket Off-White. För några år sedan gjorde han sneakers för Nike, där en del modeller nu säljs för upp till 25 000:- på eBay. 38-åringen är också känd för sina samarbeten med Kanye West, Ben Gorham och nu alltså IKEA.
Vad tror han om framtiden då? Hur behålla sin optimism i en skakig värld?
– Vi designers har en tendens att vara pessimistiska. Men om inte vi kan göra världen bättre, ja, då är skeppet verkligen på väg ner i djupet. Jag måste akta mig för att falla in i negativa tankebanor och istället se möjligheter. Bara så kan man skapa ett utopia, det vill jag göra genom att använda de ungas entusiasm och de äldres erfarenhet.
Arbetet med Markerad inleddes när Ikea och Virgil Abloh började utforska vad som formar ett första hem. Vilken typ av design möter både praktiska behov och känslomässiga ambitioner när du vill göra ett statement hemma.
– Vårt samarbete har präglats av en nyfikenhet på varandras ”spelplaner” och en genuin vilja att prova nya vägar. Genom att låta våra olika förhållningssätt till design mötas, utmanade vi varandra att tänka annorlunda. Resultatet är en kollektion som jag tycker är djärv, samtida och budskapsbärande för vår tid, säger Henrik Most, kreativ ledare på Ikea Sverige.
Bord, 2 695 kr.
Vitrinskåp, 1 795 kr
Verktygsset i 17 delar, 99 kr.
Stol, 1 195 kr.
Påslakan med örngott, 249 kr.
Matta, långhårig, 1 295 kr.
Kudde, 99 kr.
Väggklocka, ej prissatt.
Kasse, 129 kr.
Dagbädd, 3 685 kr.
Markerad består av 15 produkter som kommer att säljas i begränsad upplaga på sex varuhus i Sverige: Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. Kollektionen lanseras 1 november 2019 och kommer inte att säljas online.
Läs mer här:
Här är köket i den perfekta beigea nyansen