Lager av ljus – så ser Wästberg lightings nya ljusstakar ut
Wästberg lighting går tillbaka till ljusets rötter med produkter av Ilse Crawford, Ingegerd Råman och David Chipperfield.
Magnus Wästberg, grundare av svenska belysningsföretaget Wästberg vurmar för det ursprungliga ljuset, människans relation till eld, och att kura skymning.
»Förr i tiden var det timmen då man släppte arbetet för det blev för mörkt för att jobba. Och för tidigt för att börja slösa på ved och lampolja. Man fick en paus i dagens värv. Men med elektriciteten försvann den sköna pausen.«
Då och då släpper företaget ljuskällor som är långt ifrån avancerade tekniska lösningar, i kollektionen Holocene. Nu har formgivarna Ilse Crawford, David Chipperfield och Ingegerd Råman designat varsin ljusstake som del av Holocene-serien.
»Människan är vackrast i ljuset av en levande låga«, säger Ilse. Hennes ljusfilosofi för att skapa en fungerande belysning i hemmet eller i sina inredningsprojekt är att bygga lager av glow and flicker, glöd och flimmer, och att hålla sig till belysning som är till för speciella uppgifter som att läsa eller skära morötter, eller för att skapa stämning.
Ljus uppifrån är att undvika till varje pris, om man inte måste städa.
»Vi jobbar alltid i lager, och bygger olika sediment, när vi arbetar med en inredning«, säger hon.
»Det som fungerar för stenar som bildar sediment, fungerar även för människor.«
Wästberg lightings nya ljusstakar i Holocene-serien
Ilse Crawfords ljusstake för Wästberg består av en tung mässingsskål med en spik i mitten som man kan fästa ljuset på. Ingegerd Råman har gjort en ljusstake som även fungerar som en vas, och Chipperfields variant bjuder även på en spegel.
»Ett citat som jag bär med mig i mycket jag gör, har jag fått av Ilses partner Oscar Fuentes«, säger Magnus Wästberg.
»What is technically possible is not always humanly preferable, (Ungefär: Det som är tekniskt möjligt, är inte alltid att föredra rent mänskligt). Att kasta gammal kunskap över bord, leder till att vi förlorar ritualer och kulturella rötter. Det är nog det den här kollektionen handlar om.«