Residence Stora formpris 2023: Årets samarbete till Mimmi Blomqvist och Svenskt tenn
Priset till Årets samarbete går till Mimmi Blomqvist och Svenskt tenn.
Juryns motivering:
»Två som vågade. Hundraåriga Svenskt tenn som gav nykomlingen fria händer, och Mimmi Blomqvist som svarvade sig rakt in i Svenskt tenns hjärta och karakteristiska formspråk.«
Formgivaren och konstnären Mimmi Blomqvist var ett oprövat kort, direkt från Konstfack, där Svenskt tenns Tommy Bindefeldt såg hennes examensarbeten. Det var något som klickade, här fanns en potential, ett formspråk som kunde fogas till företagets tradition av spännande hantverk, startad för snart 100 år sedan av Estrid Ericson.
Nu har Mimmi hamnat mitt i Svenskt tenns hjärta med sin kollektion Sirkka, där hantverket i trä, glas och metall har en stilig, originell salongskänsla. Succé direkt. Kollektionen är döpt efter Mimmis farmor Sirkka.
»Farmor var en bästa vän och en livslång inspiration. Mycket av den inspiration jag söker har likt min farmor, ursprung i mina finska gener. Jag har alltid haft en stark dragningskraft till mjuka former, kan det vara så att mitt formspråk ovetandes har formats av min barndom? I så fall har jag Mumintrollen och ett helt gäng andra tecknade karaktärer att tacka.«
Som oftast med bra form utgår den från ett behov. När Mimmi fick fria händer – viktigt – skapade hon föremål som hon behövde hemma. En taklampa, en pall, skålar. Hon hade gått en kurs i svarvning på Konstfack och tog fram en svamplik form i askträ, och med den svarvade hon sig rätt in i Svenskt tenn-känslan; högkvalitativa material med godmodig humor. Pallen är en karaktär, som ett husdjur, en släkting till Lisa Larsons keramiska lejon. Pallarna svarvas av Paul Kovacs i Stockholm.
En framtida Svenskt tenn-klassiker
Den runda formen överfördes till glasskålar. Taklampan är kollektionens diva, en underbar bubbla i två delar, skilda åt av ett mässingsskikt. Återigen mjuka former och ett milt sken genom opalglas, uppåt, neråt eller hela lampan. Det är en framtida ”Tennet”-klassiker alla gånger. Lampglaset blåses på Reijmyre, skålarna tillverkas på Skruf.
Mimmi har en bakgrund som illustratör och pluggade keramik och glas på Konstfack. Hon gjuter sin skulpturala brukskeramik i porslin, också den med organiska former: Marshmallow, Fungo och Ravioli-skålar. Mimmi har även formgivit Kappa, glasvaser för Kosta – nya delar och färger kommer – och skapat textila skulpturer i ett samarbete med Astrid Textiles. Hon har en tillfällig verkstad i Saltsjöbaden, men planerar att öppna showroom med studio i innerstaden. Inför nästa år arbetar hon med porslin för en restaurang i Stockholm.
»Jag ska också fortsätta jobba på mina mer konstnärliga projekt. Jag har börjat skapa stora betongskulpturer för utomhusbruk.«