Golvad i New York – Residence möter grundarna av Nordic Knots
Hur använder du din känsla när du arbetar med inredningar?
Efter elva år i New York bestämde sig Liza Laserow och hennes man för att flytta tillbaka till Europa. Målbilden var Stockholm, men efter en del funderande föll valet på Amsterdam.
»Jag hade etablerat Laserow Antiques i USA och vi hade startat mattföretaget Nordic Knots i New York. Vi kände oss redo för något nytt«, förklarar Liza, som vid sidan av de två företagen arbetar som inredare. »Jag har växt upp med föräldrar som släpat runt mig på museer och antikvitetsmässor så länge jag kan minnas. Våra hem har alltid varit otroligt vackra och välbalanserade. Det är egentligen inte förrän nu jag förstått hur det har format mig och mitt sätt att se på inredning. Det var liksom alltid självklart att jag skulle arbeta med det.«
Liza startade mattföretaget Nordic Knots tillsammans med sin man Fabian och hans bror Felix för två år sedan. »I USA saknades det ett varumärke med prisvärda mattor av bra kvalitet i snygg design. Man får i princip välja mellan väldigt exklusivt eller dålig kvalitet och trist design. Responsen vi fått efter bara två år på marknaden är fantastisk och våra kunder är i stort sett allt från toppinredare till stora företag som WeWork.«
I vår etablerar sig Nordic Knots i Europa, med fokus på Norden.
»När jag skapar inredningar utgår jag först från rummens skala, sedan antikviteterna och sedan bygger jag vidare i lager. Antikviteter har väldigt fina proportioner och utstrålar en energi som du inte får från nyproduktion. De ger både djup och karaktär till ett hem. Jag är noga med möten när det kommer till tidsepoker och ser gärna få utvalda objekt som får tala i kontrast till en annars rätt så minimalistisk inredning.«
»Min mamma har alltid arbetat hårt och sett till att saker och ting händer med ett sunt förnuft i bakfickan. Mottot: Gör alltid 20 procent mer än vad som förväntas av dig så får du ett resultat som räknas. Den teorin tror jag starkt på. Sedan har mamma en otrolig kunskap om möbler och dess historia som sträcker sig från 1500-talet till runt industrialismen 1850.
»I New York finns den en helt annan kultur när det kommer till att köpa in inredningstjänster. Det finns en längre historia och därmed en vana. De överlåter hemmet till inredaren och flyttar in när det är klart. Det är stor tillit och lite inblandning från kundens sida. Kunder väljer också inredare som de väljer klädstil. Vill jag klä mig i Celine eller Gucci, och vill jag att mitt hem ska se ut som Stephen Sills eller Liza Laserow? Våra kunder i Sverige vill vara och är mer involverade, vilket jag tycker är otroligt roligt.«
»Vår senaste kollektion Dunes speglar vår kärlek för textur och hur man kan få fram det i enfärgade mattor för att ge ett rum en mjuk och ombonad känsla som fortfarande är modern. Till hösten kommer en ny kvalitet som ska ge en hotellkänsla och till nästa år kommer en hel kollektion inspirerad av naturen.«
»I USA står man för sin smak och är stolt som en tupp. I Sverige sneglar många på varandra vilket när den där ängsligheten som är så trist. Å andra sidan har svenskar väldigt god smak, så USA kanske skulle sneglat lite hitåt. Sverige är också väldigt bra på att hålla det enkelt, man varken övermöblerar eller överdekorerar. I USA har man gärna två soffgrupper i samma rum och går temat i blommor så är det blommor överallt – vilket aldrig skulle ske i landet lagom.«
Nordic Knots går att beställa på nordicknots.se.
Text Hanna Nova Beatrice
Foto Erik Lefvander