Gwyneth Paltrow lanserar möbelkollektion
Skådespelarens livstilsmärke Goop ger sig in i inredningsbranschen med en modernistisk och elegant kollektion.
Gwyneth Paltrow har sedan grundandet av sitt livstilsmärke Goop 2008 varit målmedveten om vad hon vill. Själv menar hon att Goop står för en hälsosam kvinnlig livsstil, med känsla för mode, resande och design. Företaget är enligt The New York Times värderat till omkring 250 miljoner dollar.
Den debuterande inredningskollektion består av en rad möbler som andas Sydeuropa på 1950-talet, med en tydlig elegans i designen. Tillsammans med amerikanska Crate & Barrels systerföretag CB2 vill man med samarbetet rikta sig mot unga vuxna. CB2s VD Ryan Tur säger i ett uttalande att inspirationen dels kommer från Paltrows egna hem, men också från parisiska loppmarknader, engelska stugor och modern design från mitten av århundradet.
Om bänken ”La Strizza” säger Paltrow att översatt betyder det i princip ”the shrink bench”, det vill säga psykologbänken.
– Om du gått till psykolog 1955 för analys hade du fått ligga på precis en sådan här, säger Paltrow.
CB2 har sedan starten 2000 gjort flera samarbetskollektioner, bland annat med musikern Lenny Kravitz 2015, där man gjorde en möbelkollektion inspirerad av 1970-talet.