Hanna Nova: Trenderna på möbelmässan i Milano 2018
Färger, återlanseringar, dramatisk scenografi – och skandinavisk dominans. Här kommer vårt första svep med intryck från möbelmässan i Milano.
Till skillnad från tidigare år – där den nya möbeln alltid spelat den självklara huvudrollen – så är det helheten som är i fokus nu. Vi vill bli berörda och söker efter en hemmamiljö, en upplevelse eller en kontext att se möbeln i, något som talar till alla sinnen. Grymma Apparatus gör det med bravur genom att visa handgjorda produkter i vackra material i sin råa studio.
Italienska Dimore bjöd på tre utställningar som var ett samspel mellan scenografi och möbler, lite som att vandra i ett filmset – med en matchande spellista. Möbler av Gio Ponti och Arne Jacobsen kombinerades med bland annat Volare av David Bowie och Inventario av La Crus.
Hermés bjöd på årets vackraste installation med en rad huskroppar klädda i 150.000 färgstarka kakelplattor från Marocko – en installation som i och för sig stal all fokus från deras nya produkter.
Studiopepe skapade den hemliga nattklubben Club Unseen full av visuella effekter och Salvatori bjöd in till sin grundares hem.
Årets monter gick till Magis, skapad av svenska Note design studio som är proffs på att leka med färg och volym. Summa summarum: vi är omringade av nya vackra möbler, men idag krävs det mer för att beröra. Det är inredarnas tid.
Efter ganska många år av grått och beige kommer äntligen lite färg tillbaka. Framförallt gult och grönt i olika dova nyanser, men också blått, som detaljer eller på väggar, mattor eller möbler. Väldigt uppfriskande. Hela Ilse Crawfords kollektion för Kasthall – tolv mattor – gick i olika nyanser av grönt.
Många utställningar lekte med kakel på väggar och nischer, och vi såg mycket textil med textur – som Doshi Leviens nya textil för Kvadrat – och företaget Dedars fantastiska textilier med textur uppdaterade många klassiska möbler.
För bara några år sedan hade det varit näst intill otänkbart – men i år tog skandinavisk design över Milano. Och då pratar vi framförallt om danskarna.
Sverige bjöd på en liten men väldigt fin utställning curerad av Joyn, och Norge gjorde sin årliga grymma satsning med ung norsk talang, Norweigan Presence. Men danska Hay och Gubi syntes mest.
Hay hyrde hela Palazzo Clerici, en upplevelse i sig, och lanserade utöver nya möbler även ett utökat samarbete med We work och Sonos, och bjöd på mat och dryck på palatsets innergård. En av deras möbelnyheter är stolen Élémentaire av Bouroullec, gjord för att kunna produceras i stora mängder för att hålla ett lågt pris.
Gubi huserade i vackra Palazzo Serbelloni från 1770, och visade en rad fantastiska återlanseringar, av bland annat Pierre Paulin och Marcel Gascoin, samt ännu en vidareutveckling av GamFratesis serie Beetle, som är deras absoluta bästsäljare. Dova färgval och lyxiga material som med stor säkerhet siktar på nya marknader i arabvärlden.
Miljötänket i möbelbranschen var det näst intill ingen som talade om – men återlanseringar av tidigare möbler syntes desto mer. Företag som Gubi och Karakter valde att återlansera en rad bortglömda klassiker och Vitra gjorde en stor utställning med klassiker och prototyper ur sitt arkiv.
Tema återlanseringar var allra tydligast när det kom till den danska arkitekten Bodil Kjær – som en rad företag återlanserade klassiska möbler av, däribland Carl Hansen, Karakter, Lightyears och Holmegaard.
Årets mest inspirerande nykomling var det nya galleriet Six som ligger i ett gammalt kloster, och drivs av David Lopez Quincoces och Fanny Bauer Grung (som tidigare arbetat hos Piero Lissoni). Utöver ett fantastiskt galleri med parets egna möbler varvat med installationer och antikviteter, finns även en resturang och en florist under samma tak.