Här är Ikeas nya designsamarbeten – gör kollektioner med Adidas, Lego och Byredo
Ikea satsar stort på samarbeten. Under sitt årliga event Democratic design days presenterade man samarbeten med tyska sportjättar, svenska parfymörer och danska leksaksmakare.
De senaste åren har Ikea samarbetat med storheter inom designbranschen som Ilse Crawford, Piet Hein Eek och Tom Dixon – men från och med i år spänner man bågen och siktar på både mode-, träning- och doftbranschen.
Under företagets årliga event Democratic design days i Älmhult avslöjade man dels sex nya designsamarbeten, och förhandsvisade kommande produktlanseringar. Mest uppseendeväckande är samarbetena man planerar tillsammans med sportjätten Adidas, svenska parfymören Ben Gorhams Byredo – och danska Lego!
– Vi vill skapa fler lekfulla upplevelser hemma för barn och föräldrar, säger Fredrika Inger, Business area manager för Children’s Ikea, om Lego-samarbetet som fortfarande inte har något releasedatum.
Samarbetet med Adidas fokuserar på att dra in träning i hemmet, men inte bara det: ett holistiskt tänk för att få människor att äta och sova bättre står på agendan när Ikea slår sina påsar ihop med den tyske sportgiganten.
– Det finns inget annat varumärke som förstår sport som Adidas. Vi vill ta idrotten in i hemmet, eftersom det finns ett stort behov för det, säger Marcus Engman som är head of design på Ikea.
Andra spännande designsamarbeten som presenterades görs tillsammans med Solange Knowles Saint Heron, som ska bygga gemenskaper genom bland annat visuell konst och musik. Eller konstnären Olafur Eliasson, känd för sina imponerande ljusinstallationer.
Flera samarbeten med fokus på ljud presenterades också, dels med Teenage Engineering där man under namnet Frekvens en portabel musikkollektion som ska kunna tas med i farten, samt kollektion Symfonisk där man teamar ihop sig med ljudjätten Sonos för ett samarbete som är tänkt att vara en långsiktig satsning.
En närmare titt på redan presenterade kollektioner fick besökarna också. Förra året presenterade man kollektionen Markerad tillsammans med enormt hajpade modedesignern Virgil Abloh, som nyligen blev Louis Vuittons nya designer. Kollektionen består av både mattor, möbler och den klassiska Frakta-påsen – med en ironisk touch på flera ställen. Kollektionen kommer släppas under 2019.
Abloh har också sedan tidigare samarbetat med Ben Gorhams parfymmärke Byredo, som presenterade doftkollektionen Osynlig. Exakt hur dofterna som tagits fram kommer att se ut (eller framför allt kanske lukta) är dock ännu ej presenterat då kollektionen släpps först år 2020.