Helene Ogeborgs alldeles egna oas på Mallorca
Helene Ogeborg driver familjeföretaget Ogeborg från dess högsäte på Söder i Stockholm. Bland bergen i Esporles på Mallorca har hon skapat sin tillflyktsort.
När man väl bestämt sig brukar saker och ting gå ganska fort. Det gäller inte minst i Helene Ogeborgs värld; som vd för familjeföretaget med samma namn är hon van vid att fatta snabba beslut på stående fot. Så även när det kommer till husköp. Faktakoll och reserach görs alltid noggrant, men sedan handlar mycket om magkänsla. I det här fallet var det uteslutningsmetoden som gällde. Vad ville hon ha ut av ett sommarhus – och vad ville hon undvika? Det var bara att göra en lista, pricka av och skrida till verket. Barnen hade blivit tonåringar och det började bli allt svårare att locka med dem till sommarhuset i Sörmlands skogar. Vädret var inte att lita på, det heller. Valet föll ganska snabbt på Mallorca; lagom nära, bra direktflyg och behagligt klimat.
När vi landar på Mallorcas flygplats öser det dock ner. Vinden är kraftig och innan vi ens hunnit stiga in i den väntande bilen blir himlen svart och åskan dundrar in. Det är i början av juni och vädret är ojämnt i stora delar av Europa.
»Gör en budget, och fördubbla den sedan rakt av. Det blir alltid dyrare än man initialt tänkt sig.«
Helene köpte huset, som behövde en del renovering, för två år sedan. Huset är byggt på 70-talet, ett gediget stenhus med enkla, raka linjer och mycket plats för olika sittgrupper utomhus. Kök och badrum behövde bytas ut, alla golv läggas om. Utomhus behövdes terrasser, trädgård och pool ett ansiktslyft. Helene köpte all inredning under en sexmånadersperiod, med målsättning att matcha husets robusta 70-talshydda. Kök från Kvänum, badrum från Vedum och möbler från en rad nordiska varumärken och auktionshus kördes sedan ner i en lastbil. En spansk arkitekt ritade ett förslag som i princip ”renoverade bort” eran huset byggts i, så Helene tog hjälp av en svensk arkitekt innan hon blev nöjd. »Jag tror man ska göra en budget, och sedan fördubbla den rakt av,« säger Helene apropå kostnaderna med att köpa ett sommarhus på Mallorca. »Det blir alltid dyrare än man initialt tänkt sig.«
Att genomföra större renoveringar på Mallorca kräver en rad olika tillstånd beroende på vad som skall göras. »De flesta låter sin arkitekt hantera alla nödvändiga licenser, men jag skötte sökandet av tillstånd för renovering och tog in offerter från byggare,« förklarar hon. Dessutom ville hon ha solceller på taket för att nyttja att solen skiner så många dagar på året. Överlag blev det lite mer arbete än vad som initialt var tänkt. »Man behöver ha tålamod, hålla sig lugn, det är inte min bästa gren,« säger Helene.
Höga priser på Mallorca
Mallorca är den största öarna i Balearerna och har sedan 50-talet huserat svenskar i mer eller mindre intensiva perioder. I dag finns en rad ”svensk-områden” på ön där det främst är svenskar som driver butiker, hotell och restauranger. På senare år har lägenhetspriserna blivit så höga i Palma att man utfärdat licenskrav för att kunna köpa och sedan hyra ut bostäder – man uppmanar grannar att ”skvallra på varandra” om man upptäcker att någon hyr ut via exempelvis Airbnb utan licens. Det har i sin tur medfört att alla bostäder i områden utanför Palma raketstigit i pris. Helene hann precis köpa innan priserna drog iväg. »Jag har inte tänkt hyra ut huset alls, det var aldrig en del av planen. Jag vill använda det så mycket som möjligt, njuta av de olika årstiderna, åka hit över jul och påsk och tillbringa sommaren här.«
Ogeborg startades i början av 60-talet av Helenes föräldrar. I dag har de sitt huvudkontor på Söder och arbetar mot arkitekter, inredare och privatkonsumenter. »Överlag är vi dåliga på att inreda med mattor i Sverige, vi använder dem nästan bara på golven i våra hem, istället för att tänka stort och ha dem som exempelvis konstverk på väggen. Dessutom köper gemene man ofta för små mattor, de tar inte för sig utan blir istället ett litet frimärke med soffbord på,« menar Helene.
Förändra med mattor
Men det vanligaste felet vi gör när det kommer till mattor, enligt Helene, är varken valet av användningsområde eller storlek – utan hur vi ser på dem. »Mattor är ofta den sista detaljen vi planerar att köpa till våra hem och vi snålar gärna in på dem. De får helt enkelt inte kosta särskilt mycket« förklarar Helene. »Men som med allt annat får man det man betalar för. En matta kan göra enom skillnad i ett rum, men bra kvalitet kostar. En annan aspekt, som vi ofta glömmer bort, är att fundera lite över hur de tillverkats, av vem och under vilka förhållanden, samt vilka kemikalier som använts på dem för att de ska klara transporten till Europa.«
För Ogeborg har miljöfokusen blivit allt viktigare. Idag är de ett klimatneutralt företag och investerar i en rad tredje världen-projekt som minskar utsläppen av växthusgaser globalt varje år. Deras investering motsvarar företagets totala miljöpåverkan. I dag säljer de, utöver textila golvmaterial till kontor, även handtuftade och handvävda mattor, läder-, kork- eller textilplattor för vägg och golv, samt bänkskivor och plattor i italiensk quartzsten.
bra design säljer
På senare år har de satsat på samarbeten med externa formgivare som Note Design Studio, Claesson Koivisto Rune, Axel Bjurström och Luca Nichetto och nyligen lanserades en stor kollektion med Alexander Lervik. Bra design säljer – och tar företaget framåt med nytt tänk och nya referensramar. »Det är ett samarbete, man växer alltid genom sådana,« förklarar Helene. Deras monter på årets Stockholm Furniture & Light fair är ett bevis på det; montern ritades av Note design studio, som pushade användningen av murriga 70-talstoner och visade upp mattor som konst på väggen.
I dag säljer Ogeborg både till kontor och privathem. Överlag ser Helene ett växande intresse för textil i hemmet. »Gemene man vill ha mer textil hemma och svenskarna blir allt mer insatta.« Extra positivt tycker hon det ökade intresset för kvalitet är. »Det är ingen tillfällig fas, det är mer djupgående än så. Med ökad kunskap blir våra krav på företag högre, det är verkligen en väldigt positiv utveckling.«
Men tillbaka till Mallorca. Vi tillbringar några dagar i huset, fotograferar, går upp i ottan för att fånga ljuset, besöker stränder och marknader när solen står som högst och ljuset slår för hårt i kameran. På kvällarna sitter vi på en av de många uteplatserna, äter och pratar om företagsamhet och förhållningssätt. Hur ska man egentligen förhålla sig till ett sommarhus som man behöver flyga till? Är det så vettigt? Nej, egentligen inte. Helene har tänkt på det länge. Funderat över hur hon kan kompensera det, dra ner på resor i arbetet för att kunna rymma till sin oas av lugn då och då. »Jag har valt att testa detta ett tag, och dra ner på alla andra typer av resor. Sedan får jag utvärdera det,« förklarar Helene.
Text Hanna Nova Beatrice
Foto Erik Lefvander