Hemma hos keramikern Ida Svärdströms drejarstudio i Dalarna
Ida Svärdström blev kär i leran och gjorde den till sitt yrke. Vi hälsade på i studion i Dalarna.
Ida Svärdström från Bengtsheden passerade porten till lerans värld. Det låter som en saga och det är också ganska sagolikt att resa till hennes hemtrakt ett par mil nordöst om Falun, där storskogarna börjar. Det är Carl Larsson-land, marknadsfört som ursvensk idyll sedan tidigt 1900-tal. Bygden slingrar sig längs sjöar och åsar, busshållplatserna berättar om äldre tider: Gamla brandstationen, Affären, Missionshuset, Gamla posten.
Ortnamnen är urtida: Bölsveden, Nirskroken, Poppens. Pensionärer kliver av vid vägkanterna.
Jag hoppar av vid Gamla småskolan, bussen försvinner
i tystnaden, och där väntar Ida Svärdström, keramiker, i sin vita bil.
»Jag blev helt kär i leran«, berättar hon medan hon kör mot sitt hem och sin verkstad en bit bort i byn.
Hon är en av dem som har fallit handlöst för materialet på ett sätt som kan liknas vid en frälsning, ett före-och-efter-ögonblick som ritar om
livets karta. I Idas fall gick det till så här:
För tre år sedan arbetade hon som inredare på möbelföretaget Mio.
»Jag kunde inte sova en natt utan låg och kollade på Instagram, och plötsligt hamnade jag på en keramiksida och blev alldeles klarvaken.«
Hon slogs av en enkel, omtumlande tanke:
»Tänk vad häftigt att kunna äta och dricka ur något jag har gjort själv.«
Nyfiken började hon på en kvällskurs på NBV i Falun, och där mötte hon drejarkonsten.
»Det var magiskt. Det är något speciellt med lera. Den har sin egen långsamma tid. Den är lugnande, det är det jag gillar med den. Men det var skitsvårt att dreja. Jag försökte göra en mugg, men det blev en saltskål.«
Keramikens ande hade svept över henne. Snart räckte det inte med kvällskurs varje söndag. Hon ville bli keramiker på riktigt.
Några intensiva år senare har Ida lärt sig att behärska drejskivan,
en konst som det sägs ta 40 år att bli mästare på.
»Jag är rastlös och vill snabbt bli bra på det jag gör.«
Inspiration kom först från nätets bildflöden.
»Pinterest var min drog.«
Hon skapade en bank av keramikbilder, monterade ihop en estetisk profil att arbeta utifrån. En drejskiva och en toppmatad Rohde-ugn köptes och Ida satte igång. Verkstaden ligger i ett uthus, vägg i vägg med »crossrummet«, där hennes man Marcus mekar med HD-motorcyklar när han inte arbetar som upphandlingskonsult. Nu samsas de bägge där.
»När andra skaffade barn och levde familjelivet var vi därute och
grejade. Jag har inte kollat mycket tv under de senaste åren.«
Vid sidan av slitet med leran pluggade Ida en utbildning i entreprenöriellt företagande på Högskolan Dalarna. Marknadsföring, ekonomi, företagande, varumärkesbyggande – det borde alla konstskolestudenter få lära sig innan de spottas ut på den bistra marknaden med bara några teoretiska uppsatser om normkritik i bagaget.
»Jag har alltid haft tusen affärsidéer och velat starta företag, men inte vågat. Nu var det perfekt att kombinera utbildningen med att starta eget.«
Ida Svärdströms keramik är varken dalaromantisk eller allmogebetonad, utan minimalistiskt handfast och stram med en materialkänsla som vi datamarinerade nutidsmänniskor längtar efter: den lilla extra känslan
under fingertopparna. Just nu är keramik trendigt i europeiska inredningsbutiker och på lyxkrogar som vill lyfta hantverksattityden.
Ida har tagit fram fyra kollektioner: den svarta Halo med ett platt öra, Fade, gråskimrande och sprejad, den piggt prickiga Curious, och Pure, som bygger på glasyrkontraster mot rena lerytor. Tallrikarna påminner om brödskivor med vit glasyr och härligt brända kanter. Arbetet har inte varit lätt.
»Det är både fördelen och nackdelen med keramik: att man aldrig riktigt vet vad som kommer ut ur ugnen. Ibland ville jag bara gå ut och skrika
i skogen när en bränning gått snett.«
Hon har gjort keramik till möbelproducenten Melo (Årets nykomling i Residence 2016). Hennes keramik säljer bra i blomster- och inredningsbutiken Omhulda i Svärdsjö, den finns hos Ceder deco i Göteborg och den säljs via webbplatsen. Men keramik är svår att leva på.
»Jag är inte naiv och vet hur mycket jobb det ligger bakom en produktion där man kan ta ut en liten lön.«
Ida har nu börjat arbeta som verksamhetsutvecklare på NBV där hon en gång mötte keramiken, medan hon planerar nästa steg i verkstaden.
»Jag tröttnar snabbt på saker, men beundrar keramiker som arbetar på envist genom åren. Jag vill verkligen fortsätta med detta, men exakt i vilken form vet jag inte. Kanske mer inredningsdetaljer och unika skulpturer.«
Ida och hennes man Marcus är uppvuxna i grannbyn Boda, hon på Gruvvägen, han i Hindriks Hage. De gick i samma klass, blev ihop som tonåringar och gifte sig häromåret. De har också fått sin dos av storstadsliv. Efter gymnasiet var Ida barnflicka åt fyra pojkar i Djursholm. Hon och Marcus bodde i familjens lya på Stureplan.
»Det var häftigt och underbart«, tycker Ida.
Marcus var inte lika imponerad, utan flyttade till Falun.
Ida flyttade snart efter.
»Ett år i Stockholm fick räcka.«
De bodde i en bedagad paradvåning mitt i Falun, rustade och byggde, men till sist blev längtan till Bengtsheden för stor. De flyttade hem.
Det är ett annat slags bostadskarriär, byggd mera på livskvalitet och hemkänsla än pengaströmmar. De köpte en kåk som kallas Dvärghuset, då inredd med pizzavalv med lackade träpelare, mörklila medaljongtapet och svarta golv samt en Gustav Vasa-skulptur med lampa.
Det fanns en del renoveringsjobb att göra.
»Vi har gjort allt mellan himmel och jord, handgrävt i grunden och byggt altan.«
Ida har alltid skapat och byggt.
»Jag möblerade om varje vecka i mitt rum när jag var liten. Jag ville tapetsera om hela tiden.«
Med hjälp av en byggande pappa och svärfar och efter många års jobb går husets rum nu i modernt grått, vitt, brunt och svart – samma dämpade toner som i landskapet runtomkring.
Text Petter Eklund
Foto Sara Medina Lind
Styling Jenny Martinsson
Ida Svärdström
ÅLDER 30 år.
GÖR Keramik som hon
säljer via sin egen webbshop
idasvardstrom.se och i butiker som Ceder deco i Göteborg och Omhulda i Svärdsjö. Hittills har det blivit fyra kollektioner.
BOR På en gård i Falun.
Läs mer:
Titta in i Alexander Söderqvists lugna hem – och läs hans inspirerande historia
Los Angeles-hem med trä-detaljer och vacker keramik
Artilleriet och Kakan Hermansson släpper unik keramikkollektion