Titta in hemma hos stjärndesignern Carin Wester
Carin Wester har lätt för att börja om. 2017 gick hennes modemärke i graven, sen kom det igen under Åhléns flagg. När hon flyttar privat åker hela möblemanget ut, och familjen börjar om på ny stilkula.
»Jag undrar var jag har lagt moodboarden nu igen …
Modedesignern Carin Wester sneglar mot ett »hemligt« förrådsrum, men den här gången vill hon inte visa inspirationen till en ny kollektion, utan inredningsidéerna till Oscar Properties-våningen familjen precis flyttat in i. Takhöjden på runt fem meter och ett fönster i samma storlek, med inbyggd wow-effekt, skvallrar om att huset en gång i tiden varit ett bryggeri, men i dag är det lugnet som karakteriserar det. Efter ett ovanligt snurrigt år är det precis vad hon har längtat efter.
»En lugn oas är exakt vad familjen behöver«, säger hon och tar ett djupt andetag. »Jag önskar mig ett hem som utstrålar värme när man kommer innanför dörren och där livet pågår. Att saker och ting rör sig hela tiden och där spår har satts.«
Hon behöver inte vara orolig, Carin lyckas skapa trivsel var hon än rör sig och på nolltid har hon fått det nya hemmet att bli både härligt och personligt, även om de där teckningarna på väggen och små knas-saker som hon gillar fortfarande saknas. Det kommer! Snart. Just nu är allt bara väldigt harmoniskt. De vilda 60-talssofforna och färgglada puffarna som Carin älskar, och som haft en självklar plats i de tidigare hemmen, får vila tills vidare. I stället osar det omstart här, påverkat av hennes liv som präglas av att börja om. Det föll sig så när det egna modemärket gick i graven under förra året, men återuppstod som ett av Åhléns egna varumärken i höstas.
»Jag arbetar i dag som modedesignchef åt Åhléns där jag tar fram moodboards, färgkort och ritar prints för CW-kollektionen«, säger hon.
Hennes fans, en ganska stor skara har det visat sig, jublade när nyheten kom ut. Åhléns varuhus har sedan dess återskapat Carin Wester-klassiker som bomberjackor, parkas, stickade tröjor och långskjortor.
»När jag första gången såg hur många olika plagg de tog in i butikerna skrek jag rätt ut. Det var så mäktigt!«
Hon berättar att hon har fått rapporter om att det under vissa dagar nästan brutit ut slagsmål om storsäljarna. Höstens it-plagg – den mörkblå bomberjackan i sammet – tog till exempel slut i ett nafs. Samtidigt har Carin hoppat av jobbet som kreativ chef för street wear-märket Wesc som hon hoppade på under hösten 2015.
»Jag behöver det där egna, där jag får gå igång på mitt sätt. Inför fram tiden hoppas jag att jag gör många olika saker och projekt under en vecka.«
Dessutom har hon alltså flyttat. Igen. Efter bara ett par år på Söder- malm. Visserligen var det planerat sedan länge, de köpte det nya boendet på skiss redan för två år sedan och eftersom de vet med sig att de är folk av det rastlösa slaget har de inga problem med att flytta ofta. Tvärtom.
»För varje flytt säljer vi nästan allt vi äger! Så klart inte arvegods eller saker vi tycker speciellt mycket om, men allt annat. Det har blivit en kul grej att skapa en helt ny stil för varje lägenhet.«
Lite är det Carins fel att de är så flexibla med hus och hem erkänner hon, hon som vuxit upp i modevärlden där en färdig kollektion är lika med ett avslut. »Hem och mode är lika varandra på så sätt«, säger hon. Att det är så lätt att börja om.
Blocket-annonserna har alltså avlöst varandra och köparna har vandrat in med en randig pall, en Muuto-soffa eller en matta i sikte och vinglat ut igen med sina tunga fynd. »Det har blivit en del roliga möten«, säger Carin, »ibland har folk kommit mitt i middagen och fått med sig några chips som bonus. Bara häromdagen fick hon ett meddelande från någon som bad henne höra av sig om de skulle ångra sig angående bordet.«
»Men det har jag lagt ner så mycket jobb på så det vill jag inte göra mig av med. Än.«
Bordet är den tre meter långa Piet Hein Eek-klassikern som är byggt av drivved och som alltså får nytt liv när träet fogas ihop till en stadig pjäs. Alla bord är unika och går i olika färgskalor.
»Jag hade önskemål på färgerna, jag ville att de skulle plocka upp andra specifika nyanser vi hade hemma, så jag kontaktade leverantörerna och skickade pantone-färger till dem. En för varje planka. Jag la säkert ner en hel vecka på det där!«
Det finns så mycket poesi bakom det där bordet: att plocka upp något oönskat och förvandla det till något vackert, unikt och beständigt. Ungefär samma tankesätt finns hos Carin Wester. Hon älskar saker med patina och en historia, och hon har stor respekt för materialen som möbler och mode görs av och har förmågan att se var de passar i rummet för att de ska få sin stund i solen.
Det finns andra likheter mellan de två designerna: När Piet Hein Eek var barn byggde han möbler av tändstickor, redan då visste han hur framtiden skulle se ut. När Carin Wester var i samma ålder tillverkade hon klippdockor som såldes i en tebutik i hemstaden Uppsala. Kollektionerna, kompletta med hattar, klänningar och kappor, uppdaterades allt eftersom hon fick lust, och det fick hon då hon åkte bakpå när mamma cyklade snabbt fram på gatorna. Mamman doftade Eau Sauvage från Dior och gömde det långa håret under en knuten Hermès-sjal. Nu är det mannen Thomas och dottern Charlie som ger henne rätt feeling.
»Bordet är ju som gjort för att stå i centrum, och här valde jag att utgå från det när vi skulle sätta prägel på hemmet.«
Det är också runt bordet som familjen samlas om kvällarna, på sekunder kan det förvandlas från middagsplats till pysselmekka.
En av deras lekar är att de ritar figurer tillsammans som Charlie får bestämma kläderna till. Nästan exakt som när Carin var liten själv alltså. Vid en annan ände av bordet sitter Carin till vardags och jobbar fram sitt nya koncept.
»Men bordet borgar också för ett socialt liv, och den här storleken på bord är bra att ha om man råkar ha en jättestor fransk släkt på ena sidan av familjen.«
28 personer har rymts runt det för att äta julbord och påskmiddag. Den rustika bänken på ena sidan sväljer ganska många rumpor, och pallar i olika färger och format skapar både liv och är ett lätt sätt att göra om rummet.
Precis när hon bestämt att just bordet skulle bli hemmets utgångspunkt plingade det till i inboxen med ett meddelande om att Artilleriet skulle ha sample sale. Där fanns en matta som matchade bordet perfekt – som ett tecken från högre ort att hon hade tänkt rätt. När mattan kom in i deras liv var den alldeles för fin för att man skulle vilja ställa ett bord på den.
Ett glasbord som Carin hittade på Instagram löste det problemet.
»Men det var inte det lättaste att få hem bordet som stod i Småland. Det hade stått i säljarnas gästrum i femton år och var lite rostigt och repigt.«
Kombinerat med trälådorna från den nedlagda Carin Wester-butiken och de sönderälskade prydnadsföremålen från favoritdesignern Martin Margiela föll allt på plats. Den där känslan av liv infann sig på en gång och berättade vem hon är och var hon kommer ifrån.
Margiela och hon delar en formfilosofi som handlar om att göra enkel design som fyller sin funktion men ändå har en tvist. En detalj som gör plagget genialiskt, utan att påkalla alltför stor uppmärksamhet.
»Jag kan hamna i perioder då jag vill ha allt av det jag gillar. Margiela fick mig att måla alla våra möbler i vitt en gång för länge sedan. För att inte tala om hur mycket kläder som jag köpt och fortfarande bär. Det finns inte så många som han i dag.«
Två saker som är obegripliga i det nya hemmet är ändå avsaknaden av både textilier och blommor – två saker som förknippas extremt starkt med både varumärket och personen Carin Wester.
»Jag vet«, svarar hon. »Men jag är trött på textilier och tyg just nu och är inne i en period av rensning. Jag har städat ur mig själv på flera olika nivåer, och det har varit urjobbigt, men något gör att det måste vara så här nu.«
Blommorna är det svårare att förklara bort. Hon som alltid längtat efter en egen täppa och som blir glad av buketter … En orsak är att lägenheten inte får så mycket ljus, växter trivs inte. De krukväxter som står utplacerade i hörnen är visserligen otroligt välskötta och omtyckta, och går man in i köket hänger det torkade blommor som sprider väldoft bland kastrullerna.
»Jag har ritat av torkade blommor för den nya Carin Wester-kollektionen på Åhléns också. Vet inte om det knyter ihop det? End of an era.«
En sak är hon i alla fall säker på, familjen kommer inte att bli speciellt långvarig här heller. Det är ett hem som är perfekt, men inte för livet utan för en omstart.
Carin Wester, modedesigner
ÅLDER 43 år.
GÖR Modedesigner, som bland annat vunnit prestigefulla priset Guld knappen (2009). BOR Med Thomas och dottern Charlie på Kungsholmen i Stockholm i Oscar Properties-huset Bryggeriet.
AKTUELL MED Nytt designchefsjobb inom mode på Åhléns.
BÄSTA SHOPPINGTIPS Tre hemsidor som blivit Carin Westers mani: 1. Hemnet, 2. Auktions tipset, 3. Vestiaire collective.
Text: Marie Birde
Foto: Erik Lefvander
Styling: Annaleena Leino Karlsson