Glänta på dörren till Arkitekt Tina Bergmans organiska Hattstuga
Tänndalen där Sverige tar slut. Här har arkitekten Tina Bergman ritat en stuga som inspirerats av Elsa Beskow och friluftslivets funktionalism.
Ett trähus i skogen, ett trähus med utsikt, ett trähus av trä, som om träden själva har velat växa till en byggnad. Det doftar gott under det höga taket. Brädor bygger trapp och avsatser som i en äldre snickarverkstad. Trä är platsen, landskapet, huset, atmosfären. Det finns inga främmande element här, huset är sammanfogat med sin miljö. Ekologi.
Platsen ligger långt ute i markerna i Tänndalen, där Sverige glesnar till tystnad och fjällvidder innan gränsen mot Norge. Höst. Det är vackert, melankoliskt, tyst, men också en klarhet i luften, en skärpa, tid att andas. Arkitekten Tina Bergman har ritat huset till en familj som ofta tar sig hit ut i gränslandet.
De kallar huset Hattstugan, efter Elsa Beskows kända saga. Det är en kilometer upp till trädgränsen. Huset ligger i ett äldre byggområde i en björkskog där sommarstugor från 1950- och 70-talen kurar. På den tiden var stugorna enklare visten för folk som fiskade och vandrade i ödemarken, i dag byggs det också för utsikten mot fjällen, en mer filmisk hållning, ett panorama med träramar. Hattstugan-äventyret startade med att Tina ritade en tillbyggnad till en villa i Falun och lärde känna familjen i huset.
De letade efter en tomt i Tänndalsfjällen och Tina fick frågan: »Vill du rita?« Hon berättar om första mötet med platsen. »Vi åkte upp tillsammans i slutet av maj och mötte en fantastisk plats med tunn björkskog. Det var helt tyst, utom en porlande bäck och fågelsång. Två fjäll i fonden, en sjö.«
Måtten på gläntan fick bestämma plats
Hur skulle huset ligga? »På plats bestämde vi var huset skulle gå, mätte in måtten i en glänta. Vi började kapa småträd för utsiktens skull. Jag tog idéerna tillbaka till London och började ritprocessen.« Det är där Tina Bergman arbetar sedan flera år, en annan värld än Tänndalens tystnad och Sverige där hon får sina flesta uppdrag, mest villor i trä och glas, stiliga och rejäla lanthus för skandinaviskt liv vid sjöar och i skogar, en smula finskt i träkänslan. Tina Bergman Architects driver hon ensam, men med inhyrda medhjälpare när det behövs. »Jag pratar svenska med katten Murre«, skrattar hon.
Hattstugan ritades för familjens behov, det är funktionalism i fjällmiljö. Skidstuga om vintrarna och bas för vandringar om somrarna. De tre barnen är mellan 10 och 17 år, så huset ska vara socialt, klara både tonårsliv och ha möjligheter att dra sig undan. Det kommer ofta gäster och vänner.
»Huset är lokalt och enkelt, robust, lite ›ofint‹. Jag gillar hus som ska kunna användas och slitas ordentligt«, säger Tina.
Riktningarna sitter som de ska. Sovrummen på bottenplanet har små fönster mot skogen, vardagsrummet öppnar sig mot utsikten. Det är sex meter i tak och eldstaden är både samlingspunkt och avdelare från de sociala ytorna, precis som i järnåldershus. En rad sovplatser har lagts uppe på loftet, dit värmen stiger. Textilier kan dras för sängarna. »Det är som en inbyggd dalasäng, en aning Gustav Vasa.«
Byggreglerna var bestämda. Byggnadskroppen följer sluttningen och med ett sovloft lagt upptill nådde taket precis tillåten byggnadsvolym. Profilen kom att likna en keps eller en hatt och så fick huset sitt namn. Allt är byggt på plats, som det måste byggas här, för årstidernas tryck. »Det finns en anledning till att husen är byggda på ett traditionellt sätt. De ska kunna tåla snölaster och regn.« Det blir rejält kallt om vintrarna med väggarna måste stå pall för tvåmetersdrivor. Huset är byggt med norsk Kebony, kärnfura impregnerad med en hemlig, biobaserad vätska så att träet blir hårt som tropiska träslag. Med tiden ska Hattstugan gråna till silvergrått.
Arkitekt Tina Bergman är smålänning och kosmopolit
Tina Bergman växte upp utanför Värnamo, »i en väldigt liten by i skogen«. Hon har alltid älskat att rita och ville bli arkitekt sedan hon var 15 år. Hon tyckte om blandningen av det konstruktiva och det konstnärliga. Studier i arkitektur i Lund under fem år, sedan utbytesstudent i Helsingfors, »Aalto är en favorit«, och sedan tog hon sin master. Examensarbetet var inte en byggnad, utan en fullskalig installation som skulle utforska negativ rumsbildning, ett konstverk där besökarna kunde röra sig i tre dimensioner.
Tina ville ut i världen, flyttade först till Edinburgh, sedan London där hon jobbade på jättekontoret Herzog & de Meuron. I finanskrisen 2009 flyttade hon hem och arbetade som arkitekt i Falun och Göteborg, »Det var livskvalitet, men städerna kändes snart för små.« Efter fem år drog hon tillbaka till London. Nu bor hon i North Hill i Highgate. »Här finns bykänsla och egen identitet. Mina vänner bor här, jag springer på Hampstead Heath.«
Att driva svenska byggprojekt från England kan verka knepigt, men Tina tycker det fungerar fint med nätmöten och så många besök som behövs på byggplatserna. Hon har ritat sommarhus, villor och en Stockholmsvåning med strama, aristokratiska övertoner.
Ett av hennes stiligaste, mest viktiga projekt är Hälsingebacken, ett äldrebonde i Falun, byggt i granträ med öppna rum och samlingsytor, som om det vore ritat för ett företag eller ungt kollektivboende, snygga hus som lockar till inflytt.
»Jag har hört att de äldre där tycker om att det är lätt att komma utomhus. Det finns inga slutna avdelningar och det ger ett särskilt välmående. Fritidshus är roligt och bra, men i ett äldreboende påverkar du verkligen människors liv med något värdigt och vackert.«
Hon tycker om trähus och märker av en svängning i branschen. »Byggindustrin och arkitekter har öppnat upp för trä. Till och med här i England har intresset vaknat«, säger hon, »men inte i större engelska bostadshus eftersom inga konstruktioner och exteriörer får byggas i brännbara material.«
Gräver djupt i den brittiska bygghistorien
Just nu gräver sig Tina Bergman långt in i den brittiska bygghistorien, med en georgiansk villa i landsändan Cotswolds, ett 400 kvadratmeter stort hus som ska byggas om till bostadshus med åtta sovrum. »Vi renoverar fönstren, tar fram de gamla gamla trägolven, målar i mustiga ursprungliga färger.«
I Sverige väntar ett sommarhus på Kållandsö vid Vänern på att börja byggas. Så utvecklas arkitekturen plats för plats, steg för steg, i detalj och klokheter, både i England och här hemma, styrd från ett kontor på fjärde våningen i ett sagolikt art deco-hus, uppåt kullarna i London.
Tina Bergman
Ålder: 43 år
Bor: I art deco-hus i Highgate i London
Gör: Arkitekt
Aktuell med: Renovering av georgiansk villa från 1850 i engelska Cotswolds. Hälsingebacken, ett äldrebonde i Falun, byggt i granträ med öppna rum och samlingsytor, är ritat av henne.