Spana in fotografen Charlie Drevstams hemliga äppelträdgård
Fotografen Charlie Drevstam förälskade sig i Österlen och övergav skärgården för att bygga sitt drömhus – mitt i en äppelodling.
Det finns fyra sorters äpplen i Charlie Drevstams trädgård. Här i en äppellund i närheten av Kivik har han byggt sitt hus, en bas i södern bland 130 knotiga träd. Gravenstein, Ingrid Marie, Lobo och Belle de Boskop, han kan äppelsorterna och sommaren fyller rummen. Fast huset är bara några år gammalt tycks det alltid ha stått här. Det blir så bra när man fixar ett hus som man vill ha det och fyller det med viktiga saker och minnen. Varje sak härinne har sin historia.
Charlie Drevstam är fotograf och hans yrkesvärld sträcker sig långt ut åt olika håll i landet, i världen och i tiden, men allt samlas också här. »Jag ville bo i en vild trägård, en secret garden.« Han övergav skärgården för skånska kullar. I yrket plåtar Charlie främst stilleben. Huset i äppellunden är inte bara sommarviste och hide-away, utan tjänar också som studio.
»Min bas är på Södermalm i Stockholm, men jag tillbringar så pass mycket tid här, så det blir en del jobb här också.«
Bland bilderna som har kommit till i huset finns reklamkampanjer och kokböcker tillsammans med kockstjärnan Tommy Myllymäki.
»Tommy och jag träffades en gång i tiden kring ett redaktionellt jobb, när han hade blivit årets kock, det måste vara tio år sedan.«
Tycke uppstod, som i dagsläget resulterat i fyra kokböcker, med Charlies minutiösa fotografier av mat och ingredienser på väg att bli mat, gäddor, tuppar och duvor i mörka allvarligt vackra stilleben. Kastruller med såser mörka som mytiska trögflytande skogstjärn. I höstas släpptes den femte boken med Tommy, om sallader.
Från Stockholm till Österlen
»Jag har varit i Stockholms skärgård ända sedan jag var bebis, men på senare år har jag blivit förälskad i Skåne – i klimatet och närheten till Danmark.« Charlie hade tidigare bott en del på Österlen och började att spana efter tomter i de trakterna. Han fann en övergiven, avstyckad äppelodling.
»Den var som en djungel, full med sly och vildrosor som klängde kring stammarna.«
Han rensade en sommar, snickrade ett skjul för verktyg och leveranser. Först ville han enbart bygga en studio med takfönster mot norr, men på den härliga platsen växte planerna, det var lika bra att bygga ett boningshus. Via kamrater fick Charlie kontakt med arkitekten Jens Laursen på Malmökontoret Ronander & Laursen.
»Jag hade åkt runt och kikat på hus jag gillade och det visade sig att Jens ritat tre av dem.«
Efter Charlies önskemål om ateljé och boningshus i ett ritade Jens en modern, enkel stuga som smögs in bland äppelträden. En firma gjorde grundjobben, sedan tog Charlie över bygget. Nu började det roliga, det viktiga.
»Jag är inte främmande för att snickra själv. Det faller sig naturligt. I hela min barndom gick det runt män i blåställ och byggde hus. Det var alltid hammarslag och sågar, det bars plank och cementsäckar.«
Charlie Drevstams familj
Charlie Drevstam är uppvuxen i Fruängen, en 50-talsförstad till Stockholm. Hans pappa och farfar var snickare, morfar var murare, en gedigen arbetarbakgrund i det socialdemokratiska folkhemmet.
»Det framstår i dag som ett drömliv, med fördelaktiga lån och egnahemsbyggen«, säger Charlie och berättar om sommarstugesnickrande på Södra Lagnö i Stockholms skärgård på 70-talet.
»Vi hade inga pengar, utan pappa och mamma köpte virke när de fick lön.«
På tomten bredvid byggde farmor och farfar sin stuga. Familjen Drevstam flyttade så småningom till Slagsta, där mamman och pappan byggde ett hus som de fortfarande bor i. Sådant sätter sina spår.
»Jag ville bygga av rent nöje och göra ett skräddarsytt hus för mig och mina barn, något fysiskt som står kvar.«
Bygget tog två år. Charlie bor i Stockholm, men ville kunna vara i huset under hela året. Därför valde han material som är tåliga, som inte kräver mycket underhåll och som åldras vackert. Tak i aluzink, »ingen färg som flagnar«, ytterpanel av furu, målat med slamfärg, »det är bara att borsta av och måla nytt«.
Slipat betonggolv på bottenvåningen. Sovrum en trappa upp med glimt av havet i öster. Ett plankdäck som går runt hela huset skiljer det från trädgården. »Det blev vackert, en smula japanskt. Jag är mitt i något vildvuxet, men jag markerar ändå en gräns. Det är som en passepartout runt huset eller som att beskära ett fotografi, det blir tydligare, bättre.«
Hur skapar man ett hem? Möblerna hos Charlie är säregna. Under byggtiden hittade han ett nedlagt möbelsnickeri i Bjärnum i norra Skåne, en ort som förr hade över 40 möbelfabriker. En man drev loppis i fabrikslokalen och Charlie frågade efter möbler. På vinden hittade han en liten skatt av prototyper.
»Jag köpte hela möblemanget och några arbetsbord fulla med sågmärken och limrester.«
Nu används fåtöljer, pallar och stolar i huset och skapar en speciell, avslappnad stämning. I sovrummet bär bockar från en fotostudio en planka i massiv teak. Den har tillhört Charlies farfar som tog hem den från en badhusrenovering på 1970-talet, men inget blev byggt.
»Han gav plankan till min pappa, som gav den till mig.«
I ateljén tronar en fotolampa. Här länkas fotohistorien ihop. När Charlie gjorde en film om fotografen Hans Gedda fick han lampan i present. Gedda hade i sin tur fått den av Rolf Winquist, en internationellt känd porträttfotograf som drev Ateljé Uggla på Kungsgatan 18, en gång en av Stockholms finaste fotostudior. Så småningom fick hans assistent Hans Gedda porträttlampan som hade belyst kändisar och filmstjärnor under decennier.
»Det är nog den finaste grej jag har«, säger Charlie Drevstam. Så känner man sig hemma: inred med något viktigt, gå ut barfota, palla ett äpple till, trädgården doftar.
Text Petter Eklund
Foto Charlie Drevstam
Styling Daniella Witte
Porträtt Jenny Baumgarten
Charlie Drevstam
ÅLDER 51 år.
GÖR Fotograf och filmare. Fotograferar mest matstilleben. Reklam, kokböcker. Reklamfilm och dokumentärfilm. Regidebut 2012 med Geniet från Flen, om fotografen Hans Gedda. Egna konstfotoprojekt.
BOR Lägenhet på Götgatan, Södermalm i Stockholm. Hus på Österlen.
FAMILJ Tre döttrar, ett barnbarn.