Designklassiker möter moderna detaljer hos kreatörerna i Vasastan
Hemma hos Jesper Holst, grundare av en av landets största reklambyråer, och Lotta Nyrén Holst möts design-klassiker, hantverk och fotokonst.
Vasastan är deras hemma. Lotta Nyrén Holst har bott i just de här Stockholmskvarteren sedan 1981 – minus några år i New Yorks modevärld – och Jesper Holst flyttade hit 1988. Och sedan de väl hade träffats, blivit tillsammans och flyttat ihop i början av 90-talet har de bott här. Först som par, sedan som trebarnsfamilj och nu som par igen. Tre lägenheter har de hunnit med och i den här våningen har de bott sedan 2006.
»Barnen var sex och tio när vi flyttade hit från Gästrikegatan, bara runt hörnet egentligen, och nu har de flyttat ut allihop«, säger Lotta och ser sig omkring i det stora vardagsrummet. Att säga att det ekar tomt är en överdrift, men lugnet går att ta på. »Det är en väldigt fin familjevåning. Vi är vana vid mycket mer liv här, men ja, den är härlig ändå.«
JESPER HOLST & LOTTA NYRÉN HOLST
Ålder: 58 respektive 62 år.
Bor: På 250 kvadratmeter i ett hus från 1912, i Vasastan i Stockholm.
Gör: Jesper är reklamare och medgrundare av Åkestam Holst och Lotta jobbar på Norrgavel.
Våning på 250 kvadratmeter
Härlig är den. I ett trafikerat gathörn och bara en trappa upp känns den som en egen värld, treglasfönstren gör att trafiken utanför syns men inte hörs. Huset är byggt 1912, en koloss i rött tegel, och våningen är på 250 kvadratmeter med fyra rum i fil mot gatan och lika många mot gården.
»Jag tror att det här är den lägenhet som är minst åtgärdad i hela huset, vi gillar verkligen alla originaldetaljer som finns kvar.«
Hallen är ett av favoritrummen och där är både Lotta och Jesper överens.
»Man möts av någonting som är rymligt och härligt och som öppnar upp till resten av lägenheten, samtidigt har den så mycket karaktär.«
Det är ett imponerande rum att göra entré i – »onödigt stor« som de säger – och samtidigt praktiskt. Bakom en halvvägg krönt av en liten balustrad finns det plats att hänga av sig kläderna och ingång till gästtoalett. Hallen är också ett rum som sticker ut med sin sekelskifteskaraktär med höga bröstpaneler, socklar, stuckaturer, toile de jouy-tapeter och spröjsat fönster. Stilen bryts av med Poul Kjærholms dagbädd, moderna lampor och ett stort foto med döda kvistar av Lena Granefelt, från hennes projekt Flora supersum. Det handlar om »dödens skönhet och kampen för överlevnad«. I den här hallen handlar allt om kontrasterna.
Om Lotta Nyrén Holst kommer från klädbranschen, för att numera arbeta med möbler och inredning på Norrgavel, är Jesper Holst en erfaren reklamman och kreatör. Han är också en av grundarna av en av landets största reklambyråer, Åkestam Holst. Här har vi alltså två kreativa människor med ett dokumenterat gott öga för färg och form. Självklart syns det.
»Vi är båda lika intresserade av inredning och även om vi inte alltid tycker exakt likadant har vi gemensamma värderingar«, säger Jesper.
Det är ganska ovanligt, oftast brukar en vara mer intresserad, eller i alla fall mer drivande?
»Kanske tar vi initiativ till olika saker. Som att idén att flytta köket, den kom från mig«, säger Lotta. »Jag har textil bakgrund och tillsammans har vi en bra känsla för färg och proportioner.«
Har ni olika fäblesser också?
»Du tycker ju väldigt mycket om stolar«, säger Lotta och vänder sig till Jesper.
»Jag har nog uppskattningen av stolar förankrad i mig«, håller han med.
Stort intresse för möbeldesign
Jesper Holsts föräldrar kom till Sverige från Danmark på 1950-talet, långt innan Jesper föddes, och har alltid haft ett stort intresse för möbeldesign. Det intresset har tydligt gått i arv. Poul Kjærholm är en av favoriterna, här syns förutom dagbädden i hallen hans klassiska PK22-fåtöljer i ljust läder och stolen PK9 i vinrött vid arbetsbordet PK40, det sistnämnda för övrigt en 40-årspresent från mamma och pappa Holst. Hans J Wegners CH23 står runt matbordet. Arne Jacobsens Svanen i ett hörn. Myran runt köksbordet. Sjuan vid skrivbordet. Wegners The chair vid en vägg och Y-stolen i serveringsgången. Idel klassiker.
Det andra specialintresset som blir uppenbart så fort man kliver över tröskeln till Holsts är fotokonst. Ingen slump det heller, eftersom Jesper i sitt jobb som art director har lärt känna många av landets bästa fotografer och dessutom finslipat både intresset och ögat för bilder. Bokstäver i olika typsnitt, som också gärna förknippas med en AD, syns också redan i hallen. Ett E. I matsalen ett tjusigt N med ljuskälla i och i Edvins rum, den utflyttade yngste sonens, står det diverse skrivtecken i olika storlekar och former.
»Jag gillar måleri, det lite mer taktila i det«, säger Lotta. »Och keramikintresset är mitt.« Hon visar en del av vaserna som står i det ena vardagsrumsfönstret och säger att hon går på känsla och tycke snarare än keramikerns namn.
»Vi gillar båda när det är genuint, riktiga material, att det är tidlöst. Oberoende av när det är tillverkat kan det kombineras.«
»Det gör sig bra tillsammans«, inflikar Jesper och syftar lika mycket på detaljerna som på hela lägenheten.
När familjen Holst flyttade in 2006 låg köket längst in i den bakre delen av våningen, på klassiskt tjänstefolksmaner som i många större lägenheter. Det kändes lite malplacerat och det behövdes en förändring. Efter fem år gjorde de slag i saken och flyttade köket till ett av de stora rummen mot gatan, som sedan dess också är det första rummet man kommer in i från hallen. Ett Kvänumkök sattes in och ett väggfast serveringsskåp kunde flyttas med.
»Vi älskar köket. Många sa ’varför öppnar ni inte mellan kök och vardagsrum?’, men vi gillar rum och att det finns en dörr man kan stänga«, säger Lotta.
I det gamla köket har nu Lotta och Jesper sitt sovrum och de har behållit fönstren ut mot serveringsgången. Det ger både ljus och charm.
För ett och halvt år sedan gjordes ytskikten om, golven slipades och väggarna fick genomgående olika grå nyanser. »Hallen är mörkast och sedan är ncs-koden densamma, men i lite olika valörer«, säger Jesper. »Vi ville ha en tydligare enhetlighet och det känns väldigt bra.«