Extravagans i Åkerlundska villan – som omvandlas till lägenheter
Tidningskungen Erik Åkerlund byggde sig ett nästan-slott på Dalarö. Nu förvandlar inredaren Lotta Agaton och arkitekten Ruxandra Halleröd de mytomspunna salarna till bostäder.
Åkerlundska villan på Dalarö; närmare än så kommer man inte The Great Gatsby-känsla
i Sverige. På klippkanten mot Jungfrufjärden dröjer stämningar av samma slags extravagans som i F Scott Fitzgeralds tidlösa berättelse om överdådiga fester i en försvunnen era mellan två världskrig.
Härute i det gamla skärgårdssamhället, där Zorn tumlade runt och Strindberg pustade ut efter sina kriser, lät den förmögne tidningskungen, affärsmannen och generalkonsuln Erik Åkerlund bygga den slottsliknande villan Lyngsåsa på 20-talet. Tronande över Dalarös småkåkar och sommar
gäster vävdes huset in i myter om det vackra folkets fester, om lyxliv och ett sjunket piano.
En mansålder senare vaknar nu villan med bostadsvisioner när BTH bostad, bostadsutvecklare med Stockholm som marknad, förvandlar det Åkerlundska residenset till nio exklusiva och annorlunda lägenheter. Det är hetsig aktivitet i huset. Inredaren Lotta Agaton ansvarar för inredningskonceptet.
»Jag vill flytta in här«, ropar hon, mitt i ett gäng av städare och målare som stressar med moppar och penslar när rummen förvandlas från övergivenhet till elegans.
Agaton har spårat husets själ och atmosfärer och transformerar dem till luxuöst boende.
»Att titta på sådana här miljöer är som att se kattungar för mig, jag blir helt betagen«, säger hon och dirigerar en Pierre Jeanneret-fåtölj till sin exakta position i det forna biblioteket.
Efter tidningskungens tid tog Frälsningsarmén över och drev från slutet av 50-talet en folkhögskola här. Salongerna blev expeditioner och skolsalar, väggar slogs upp.
För drygt tio år sedan sålde Frälsis egendomen till BTH bostad som såg möjligheterna i att utveckla den mytiska platsen med sin kulturskyddade huvudbyggnad. Den ritades av doldisarkitekten Knut Perno i en bastant mix av nationalromantik, barock och nyklassicism.
Vida fönster mot Jungfrufjärden, granitgrund som på en borg, kolonner som på ett grekiskt tempel. Blygsamhet fanns inte på kartan. I dag är varsamheten desto större. Trots femtio år av skolverksamhet överlevde en hel del av den åkerlundska lyxen i snirkliga ekpaneler med jaktmotiv i intarsia, öppna spisar och målade glasfönster med Erik Åkerlunds favorithobbyer: segling, jakt och curling.
»Vi har jobbat tätt ihop med Dalarös byggnadsantikvarie. Även om inredningen inte är skyddad vill vi lämna så mycket som möjligt av den här fantastiska miljön«, säger Lotta Agaton.
Det ska bli nio lägenheter i huset. De ritas av arkitekten Ruxandra Halleröd som tidigare har jobbat på Oscar Properties designavdelning, bland annat med projekten Norra tornen och Gasklockan. I dag arbetar hon på Christian Halleröd design.
Samarbetet mellan Lotta och Ruxandra har varit tätt och roligt.
»Det var fantastiskt att komma hit och se huset på riktigt. Jag blev överraskad på ett väldigt bra sätt. Konceptet är att återskapa känslan i de gamla rummen genom att försöka hålla ytterlinjerna intakta. När alla dörrar är öppna ska man kunna se den ursprungliga rumsvolymen.«
I villans park växer också BTH:s projekt Lyngsåsa, 13 moderna hus med 51 lägenheter i en park. Husen har ritats av Brunnberg & Forshed och är ett modernt omtag på Dalarös skärgårdsarkitektur. Byggkranar spretar över bostadsbristens Dalarö som berikas med ett nytt kvarter.
Det är dags att söka efter Erik Åkerlund. Vem var han, »friluftsmänniskan, seglaren, jägaren, fiskaren, sportsmannen« som byggde så grandiost på klippan. Han var, liksom Jay Gatsby, en self made man i högkonjunkturen efter första världskriget när teknik och media rusade.
Det fanns pengar i trycksaker. Tidningen Julstämning, kungaporträtt och John Bauers Tomtar & Troll grundlade Åkerlunds rikedom. Redan 1906 hade han som 26-åring startat Åhlén & Åkerlunds tidskriftsförlag som gav ut giganter som Veckojournalen, Husmodern, Hela världen och Allt för Alla. Pengarna rullade in.
Han hade ett spann av automobiler. En Rolls-Royce Silver Ghost med chaufför i blå kostym med silverrevärer körde honom till jobbet. I hela sitt liv var Erik Åkerlund en sportig typ, han åkte bobsleigh, var svensk mästare i curling, älskade segling.
I Dalarö låg den 28 meter långa lyxjakten Stella Marina lite patetiskt på snedden, för lång för hamnen. Det är något både komiskt och lite sorgligt över Åkerlunds poserande livsstil, som om han trots sin klassresa hela tiden försökte imponera på sin omvärld, bjuda in, lyxa, festa, vinna alla priser. Kanske kastade Åkerlunds fattiga barndom en skugga genom hans liv.
1929 sålde Erik Åkerlund impulsivt sitt företag till Bonniers för då svindlande 9,5 miljoner kronor. Han var hypokondriskt lagd och ville trappa ner för att rädda sitt stressade hjärta. Han lär ha ångrat affären, men kunde trösta sig med bygget av ett snofsigt hem i Diplomatstaden,Villa Åkerlund, också ritad av Knut Perno.
Åkerlund bodde där bara några år innan han flyttade permanent till Dalarö. 1933 blev han utnämnd till österrikisk generalkonsul, en titel hans anställda och bekanta skulle använda. Den österrikiska flaggan hissades jämte den svenska på Lyngsåsa.
Vecko-Journalen besökte »skärgårdsparadiset« där Åkerlund då levde med sin alldeles nya fru Ulla bland 1 000 sportpriser, orkidéodlingar och växthus fyllda med exotiska frukter och jordgubbar importerade från ryska kejsarhovets trädgårdar.
På terrassen mot havet stod ett pelartempel med en väldig kikare. Vecko-Journalen gick förtjust husesyn, berättade om generalkonsultinnans boudoir, om hemmets »sitting room« där man kunde ha det »cosy« framför eldstaden. På äkta mattor stod ett rokokomöblemang, köpt från van der Nootska palatset. Carl Malmsten hade inrett matsalen som dekorerats i turkos och pastell av Alf Munthe.
Husets mest speciella rum är biblioteket som överlevt intakt med väggfasta bokhyllor hämtade från villan i Diplomatstaden. En intarsiabård ritad av konstnären Ivar Jonsson visar världshistorien fram till första världskrigets torpederingar och bajonettattacker, en diskret brutalvacker dekoration.
Erik Åkerlund levde högintensivt och dog också med en fanfar. 1940, under en fest, blåste han allt vad han orkade i ett jakthorn, fick hjärnblödning och avled några dagar senare, 63 år gammal. I vinkällaren låg 280 flaskor champagne på lut. Pelartemplet blev hans gravmonument på Norra kyrkogården. »Han såg framåt och handlade snabbt« står det på gravstenen. På terrassen där champagnekorkarna sprätte vid granitmurar, solur och en pampig trappa mot vattnet, uppstår en drömlik dubbelexponering av extravagant dåtid och framtidens boende. Men hur var det med det sjunkna pianot? Jo, enligt skrönorna sänkte Erik Åkerlund en nyköpt konsertflygel i fjärden efter att Jean Sibelius hade spelat en konsert på den under en födelsedagsfest i villan. Ingen annan skulle få besudla tangenterna. Så byggdes myten om The Great Åkerlund. Sanningen var något mer vardaglig. Flygeln överlevde kvällen och ärvdes av en av Åkerlunds söner.
Villan byggdes om flera gånger under Åkerlunds tid. Rummen en trappa upp var till exempel terrasser som senare byggdes in. I flyglarna har nu Ruxandra Halleröd ritat två town houses, »lite engelskt prångliga« med egna ingångar. December 2018 ska Åkerlundska villans lägenheter stå
klara för inflytt.
Text: Petter Eklund
Styling: Lotta Agaton
Foto: Pia Ulin
BTH Bostad och Lyngsåsa
BTH bostad AB är en projektutvecklare av bostäder som är verksam i Stockholmsregionen. Bolaget grundades 2008 av Richard Lindström och Roger Norberg och ingår i samma koncern som BTH bygg AB. Sedan starten har BTH bostad levererat flera hundra bostäder. Lyngsåsa och Åkerlundska villan är ett av de nu aktuella projekten i Dalarö utanför Stockholm.
Planlösningar i de nio lägenheterna i Åkerlundska villan har gjorts av arkitektbyrån
Christian Halleröd design. Inredningskonceptet i den Åkerlundska villan är signerat Lotta Agaton.
Lyngsåsa består av 13 nyuppförda moderna hus som rymmer 51 lägenheter. Husen är ritade av arkitektbyrån Brunnberg & Forshed.