Hemma hos Jonas Jansson och Julie von Hofsten
Allmoge möter Minimalism. Stylisten Julie von Hofsten och arkitekten Jonas Jansson flyttade ut på vischan trots sina jobb i hipstriga hetluften – de bor nu i en herrgårdsflygel utanför Mariestad.
Vi är många som lekt med tanken. Att ta vårt pick och pack och lämna trängseln och hetsen i storstaden för rymd och ljus på landsbygden. Julie von Hofsten och Jonas Jansson förvånade både sig själva och sin omgivning när de faktiskt gjorde slag i saken, på riktigt. Lämnade lägenheten i Stockholm och satte ner bopålarna strax utanför Mariestad.
– Är det någon gång det ska ske, så är det nu när barnen är små, säger Julie.
Den avgörande faktorn var när ena flygelbyggnaden på hennes föräldrars gård blev ledig. När man svänger in på den grönskande gårdsplanen framför de ståtliga byggnaderna är det inte svårt att förstå lockelsen. En vidsträckt parkliknande tomt, makalös utsikt över glittrande vatten och en välkomnande pardörr på ett vitrappat hus med gröna fönsterbågar. Svårslaget! Särskilt när släkten bor runt knuten.
– Det är inte som att flytta ut och bosätta sig själv mitt i skogen. Här finns liv och rörelse och vi har vi nära till Julies föräldrar. Framförallt på vintern när det kan bli lite mörkt skulle vi nog känna oss ensamma om vi inte hade släkten runt omkring oss, säger Jonas.
”Vi ville behålla så mycket som möjligt av husets karaktär”
Som arkitekt hade han redan innan de tog beslutet att flytta in fått förtroendet att skissa på en upprustning av flygelbyggnaden, som var i behov av modernisering. Det var när de började tömma huset och tillbringa lite tid där som de insåg att de ville testa att bo där själva. Byggnaden är från tidigt 1800-tal och tjänade ursprungligen som köksflygel. På 30-talet gjordes den om till bostadshus.
– Vi ville behålla så mycket som möjligt av husets karaktär, så vi har valt att bevara detaljer från båda epokerna, även om det är en udda kombination. Tidigt 1800-tal möter 1930-tal. Det är funkisfönster i delar av huset och spröjsat 1800-tal i andra, säger Jonas.
Han utgår gärna från det befintliga och föredrar det enkla och basbetonade i sitt arbete som arkitekt. Tillsammans med sin kompanjon Helene Amundsen har han bland annat uppdaterat ett 1600-talspalats i Stockholm för konstgalleriet CF Hills räkning, och även ritat butiker för modemärket Hope.
Julie är stylist och har bland annat arbetat med H&Ms varumärke Arket.
– Jonas och jag är lyckligtvis relativt samspelta när det gäller smak. Det är sällan vi tycker olika, vi har båda en känsla för saker som håller över tiden och vackra objekt i vardagen, säger hon och fortsätter:
– Byggnaden i sig och naturen runt om kring har varit den främsta inspirationskällan när de skissat på sitt nya boende. Känslan, materialen och färgsättningen speglar omgivningarna.
”Plywood – det är ju superbasic, precis i min smak”
– Vi pratade mycket om det med Mike Karlsson Lundgren när han var här för att fotografera det här reportaget. Just när han besökte oss hade naturen den där härligt dämpade grå-brun-beige-vita känslan. Vassen, snön, de nakna grenarna – det finns något oerhört vackert över det, säger Jonas.
En annan gemensam influens är amerikanske konstnären Donald Judds livsverk i Marfa, Texas, som de besökte på sin bröllopsresa.
– Det kanske inte har påverkat oss så mycket rent konkret i utformningen av huset, det är mer hans estetik och grundfilosofi i allmänhet som inspirerar. Det platsspecifika, att platsen inte går att separera från verket. Hur han speglade in naturen med materialvalen i sina verk. Att han lyckades skapa någon form av hemtrevlighet i sitt privata hem genom att kombinera sina egna hårda, minimalistiska möbler med bruksföremål som han köpt under olika resor och traditionellt amerikanskt hantverk från ursprungsbefolkningen. Minimalism möter allmoge. Att det ena inte behöver utesluta det andra. Allt var så otroligt rejält. Det gjorde ett stort intryck på oss, säger Julie.
Känslan i den gamla flygeln är stilren och sparsmakad med en rustik känsla. Under lager på lager av tapeter och färg har Julie och Jonas lockat fram en välkomnade enkelhet där naturmaterial och en dämpad färgskala spelar huvudrollen. Rena träytor, natursten, putsade väggar, brunt, vitt och olika toner av grått.
Bottenvåningen rymmer ett ljust kök, en rymlig matsal och ett vardagsrum i fil. Ett gemensamt arbetsrum, ett gästrum, och en spektakulär, mörkbetsad hall. En av de största överraskningarna när de påbörjade renoveringen var just hallen.
– De som bodde här innan oss hade täckt väggarna med jakttroféer. Jag utgick från att det var exklusiva mahognypaneler som gömde sig där bakom. Men det visade sig att det var plywood! Vi valde att behålla den, eftersom hallen är lite av husets själ. Alla som har varit här någon gång kommer ihåg den. För mig innebär det bara att jag älskar den ännu mer. Plywood – det är ju superbasic, precis i min smak, säger Jonas, som brukar skämta om att han ofta föredrar det som anses vara lite tråkigt och standard, det generiska – eller kanske snarare det okonstlade.
Från den mörkbetsade hallen, som numera rensats från hundratals upphängningsspikar, leder en vackert patinerad trätrappa upp till övervåningen. Här fanns tidigare ett antal mindre rum som en gång i tiden befolkades av en storfamilj med sju barn. Nu har väggar rivits och rummen öppnats upp för att släppa in ljus. Planlösningen har anpassats till en modern, lite mindre familj, med ett ytterligere badrum, ett föräldrasovrum, två barnrum och ett lek- och tv-rum med myssoffor.
– I Stockholm hade vi inte ens en tv, men när vi flyttade ut på landet kändes det som om det kunde vara en bra idé, säger Julie.
Den rymliga matsalen på bottenvåningen öppnar upp mot parken på baksidan med utsikt över vattnet. Rummet domineras av ett rejält furubord som Jonas själv har ritat och som tillverkats lokalt.
– Vi använder gärna lokala hantverkare och material. Flera av verkstäderna som tillverkar åt Svenskt tenn finns här i trakten, det är en levande hantverksbygd, säger Jonas, som drömmer om att göra gården till en samlingspunkt för kreatörer och hantverkare.
Den nya pardörren mellan matsalen och köket är en exakt kopia av originaldörren mitt emot, som leder in mot vardagsrummet. Även den tillverkad av en lokal snickare. Köksbänken är tillverkad av kalksten från Kinnekulle. Ett material som även går igen i huvudbyggnaden, där Julie växte upp.
– Vi har varit noga med att ta till vara så mycket som möjligt under renoveringen och har genomgående försökt återanvända och tänka rationellt, att inte krångla till saker och ting så mycket. Vi har utgått från vad som finns här på plats. Jobbat med husets historia, snarare än dundrat in med ytterligare en estetik och tidsepok, säger hon.
Invid den öppna spisen i matsalen finns en gigantisk koppartunna som fungerar som vedkorg.
– Det är ett gammalt tvättkärl som vi hittade i källaren under Julies föräldrars hus. Det är tacksamt att bo på en gammal familjegård med en jättevind och ett magasin. Man kan fynda en hel del, säger Jonas.
Gården har varit i Julies familjs ägo sedan början av 1900-talet, men har anor tillbaka till medeltiden. Husen har byggts om och till genom åren, senast i början av 1900-talet när Ivar Tengbom ritade vissa tillägg till huvudbyggnaden.
Förutom renoveringen av den egna flygeln har Jonas hittills också hunnit med att rita ett väl tilltaget växthus på tomten. En imponerande, stilren konstruktion av lärkträ från gården där gurkor, tomater och sparris frodas på sommaren. I kombination med en pergola som vilar mot en hög stenmur och som täcks av uråldriga vinrankor på sommaren påminner den natursköna platsen om en liten bit av Sydeuropa mitt i den svenska idyllen. Tidlöst och rejält med hög trivselfaktor.
Text: Susanna Strömquist Foto: Mike Karlsson Lundgren
Om Julie von Hofsten och Jonas Jansson
Bor: I en herrgårdsflygel utanför Mariestad.
Gör: Jonas driver arkitektkontoret Amundsen + Jansson tillsammans med Helene Amundsen. Julie arbetar som stylist parallellt med studier i konstvetenskap. Båda har ett förflutet på Acne.
Läs mer:
Hemma hos Kim modeproffset Grenaa