Succén var helt oväntad. Efter ett par års funderingar på att göra en bokhylla ihop, kom Jenny Askenfors och kollegan Sofia Ehrengren äntligen till skott.
»Vi hade absolut inte förväntat oss att den skulle bli så uppmärksammad«, förklarar Jenny med en entusiasm som är lika signifikativ för henne som de avantgardistiska Diorbågarna som balanserar på hennes näsa.
»Vi tyckte idén var simpel och vi hade haft den ganska länge, men vi hade inte haft tid att realisera den, vi höll båda på med egna projekt. Men så var en liten utställningsyta i min lokal i Stockholm tom, och då sa jag till Sofia:»Ska vi inte göra den där bokhyllan ändå?«
Nu har det gått fyra år sedan bokhyllan Read, med formen av bokstäverna R, E, A och D, lanserades. Att den spelade en viktig roll i den bokstavsvåg som i samma veva möblerade sig in i de svenska heminredningarna, råder det ingen tvekan om. Hemma hos Jenny sitter bokhyllan R på vardagsrumsväggen.
Men låt oss inte gå händelserna i förväg. Familjens Lidingövilla från 1960-talet gömmer sig lurigt bakom liknande hus innan den uppenbarar sig, alldeles förtjusande, som bodde här en liten gumma i en blygsam stuga. Men inne väntar någonting helt annat.
Sedan Jenny, sambon Johan Aksberg, åttaåriga dottern Irma och cornish rex-katten Tarzan flyttade hit för bara ett år sedan, har Jenny »cleanat upp lite«. De cirka 330 kvadratmeterna, varav 200 i boyta, har fått en mondän modernisering av just 60-talet. Kryddad med kavat lekfullhet och elegant genomfört så att till och med Tarzans onekligen omfattande kattmöbel blir en passande pjäs i hallen. Jenny har designat planlösningar och en hel del möbler, som matsalens bokhyllor och den nätta väggfasta hyllan för magasin, och så skjutdörrarna mot sovrummet med mässingsdetaljerna som pricken över i.
Väggen revs mellan splitternya köket (planerat av Jenny) och vardagsrummet, och en samtidigt avskalad som imposant öppen spis i betong (formgiven av – Jenny!) blev rumsavdelare. Vid trappan som leder mot övervåningen avlägsnades räcket och så ritade Jenny fyrkantiga skåp i stället som klättrar uppåt. Förvaringen döljs bakom vita luckor. Förutom Irmas pysselplats under takfönstren och Piet Hein Eeks tapet återstår dock för Jennys magiska fingrar att ta hand om de övriga rummen här uppe, ett med utsikt mot vattnet. Därtill finns även som lagom utmaning det voluminösa källarplanet, där det just varit översvämning, men Jenny är fortsatt begeistrad.
»Jag gillar rumsligheten«, säger hon, med de till hälften så stora rummen i förra radhuset i färskt minne. »Huset måste kännas genomtänkt men inte överarbetat. Lösningarna ska kännas som om de har funnits där hela tiden. Jag gillar även husets vinkelform, det tillför att man inte ser allting på en gång«, säger Jenny och fortsätter. »Det jag tycker bäst om är hur man rör sig i huset, att förvaringen är dold, och att allt inte är synligt på en gång. Att man skapar nyfikenhet hela tiden. Det är den röda tråden i alla mina projekt, det ska vara ett bra flow.«
I dag driver Jenny egna designstudion Bofink, som gör både möbler och inredningar. Askenfors och Ehrengren samarbetar även i mattprojektet Rugcycle som hittills kommit med tre kollektioner. Projektet är en slags vidareutveckling av de för ett par år sedan så trendiga patchworkmattorna. Mattor klipptes sönder, syddes ihop och nöttes till extra slitperfektion. Rugcycle behåller i stället de vävda hantverken som de är, men syr samman dem till nya, vackra golvtäckningar. De har använt turkiska nomadmattor och norrländska trasmattor.
Projektet är initierat av »Farmen«-Linda Lindorff. I den senaste kollektionen förvandlar Jenny och Sofia tillsammans med tapetseraren Catharina Hammarström turkiska kelimmattor till möbler, bland annat sittpuffar. Jenny skapar också egna lampor, som konstverket Scale, och de effektfulla mässingsarmaturerna i köket. »Hittar man inte lamporna man vill ha, ja, då ritar man dem«, säger Jenny.
»Alltså, det är inte så komplicerat.« För dig, nä. »Jag tycker om att göra olika saker. Jag kan göra väggmålningar hos en kund och bara stå rakt upp och ned en vecka och måla och tycka det är jättehärligt. Men inte varje dag. Jag behöver utmaningar och få lära mig nya saker«, säger Jenny.
Jenny Askenfors
Bor: I en vinkelformad 60-talsvilla i rött tegel på Lidingö, Stockholm.
Yrke: Inredningsarkitekt för offentlig och privat miljö samt möbeldesigner på egna designbyrån Bofink. Formgav bland annat pockethyllan Read med Sofia Ehrengren, som hon också designar mattkollektionen Rugcycle med.
Familj: Fästmannen Johan Aksberg, som jobbar med upphandlingar för egna firman Aksi consulting, dottern Irma, 8 år, och katten Tarzan.