Kika in i gårdshuset inrett av framas chefsdesigner
Cassandra Bradfield är huvuddesigner på danska Frama. Nu har hon inrett en privatbostad på Danmarks flådigaste adress.
Mitt i centrala Köpenhamn, på den västra sidan av de fem sjöarna, ligger paradgatan Sortedam Dossering som kan liknas vid Strandvägen i Stockholm. Gatan har promenadavstånd till nästan allt, utsikt över både det lugna vattnet och de charmiga Kartoffelrækkerne. Dessutom finns stadens puls bara något kvarter bort.
Mitt bland de många sekelskifteshusen öppnar Sortedam Dossering på ett ställe upp sig mot en innergård, och där, omfamnat av de gamla husen, ligger ett litet före detta stallhus. Här, i ett av stans charmigaste hus och på en så avundsvärd adress, har ett ungt par i tech-branschen valt att slå ner bopålarna.
Det gamla stallet har uppenbart några år på nacken och bär på en historia. Från utsidan ser det dock anonymt ut och smälter in bland de kringliggande husen, varav många även de är äldre. Den grå putsen på fasaden fungerar nästan som en osynlighetsfilt och gör bostaden privat trots dess centrala läge mitt på gården.
Insidan av huset är något helt annat än utsidan men samtidigt skapar den grå strukturfärgen på innerväggarna en perfekt övergång från det ruffa, enkla och patinerade på utsidan, till det genomtänka och perfekta på insidan. Paret som är inrednings- och arkitekturintresserade minimalister har nämligen genom en omfattande renovering gjort huset till ett hem där var sak har sin plats.
Cassandra Bradfield
Ålder 27 år.
Gör Huvuddesignerhos möbelproducentenoch inredningsbyrån Frama.
Bor Nyköpt före dettafabrikslokal i Østerbro iKöpenhamn som hon är i färd med att inreda.
Aktuell med Ny Framabutik i Paris, restaurang Eno i Mexico City, renovering av gårdshus på Sortedam Dossering.
Oavsett om det var överlagt eller om det bara blev, så började renoveringen med att de att fokuserade på varsin del av hemmet. Hon på kök och matsal, han på gäst-wc:n.
Båda hade ett starkt fokus på materialitet och grottade ner sig i varje detalj, men i slutändan blev hennes del klassiskt skandinaviskt ljus och fräsch medan hans blev mer materialorienterad. Båda projekten utfördes med hantverksskicklighet och i naturmaterial i högsta kvalitet. Och även fast båda lyckades väldigt väl med sina hjärteprojekt bestämde de sig för att det trots allt skulle vara smart att ta in en tredje part som kunde få alla delar av hemmet att harmoniera med varandra samt skapa en tydlig röd tråd igenom allt. En person som kunde få till en tydlig helhet och samtidigt se till att bådas önskningar tillgodosågs. Valet föll på Frama studio och Cassandra Bradfield.
Den danska möbelproducenten och inredningsarkitekturstudion Frama har på få år byggt ett väldigt starkt varumärke. De är kända för sina varma, asketiska och elegant bohemiska inredningar. Deras patinerade miljöer är nästan som poesi för ögonen och de lyckas gång på gång med att skapa värme i det minimala och enkla.
Mitt emellan de brandgula före detta soldatbostäderna och Instagramvänliga Krusemyntegade ligger St. Pauls apotek, ett före detta apotek från förra sekelskiftet. Här har Frama sitt showroom, och har man en gång varit där så förstår man varför de får så många inredningsförfrågningar som de faktiskt får. Hittills har uppdragen dock endast gällt butiker och restauranger. Stallhuset var första gången som Frama studio inredde ett privatboende.
»Det var förvånande att de valde oss eftersom vi gärna inreder flexibla utrymmen och det här paret ville skapa ett hem där varje detalj var genom-tänk in i minsta detalj och allt hade sin plats«, säger Cassandra som är Framas huvuddesigner.
Cassie som hon kallas är ursprungligen från Maryland utanför Washington DC. Hon har alltid varit den som hugger i, arbetar hårt och jobbar målinriktat. Efter studenten började hon läsa inredningsarkitektur på universitetet i North Carolina. Under utbildningen drogs hon mellan längtan att jobba storskaligt med långa inredningsprojekt och smått med formgivning och design. Hon landade till slut i att hennes otålighet gjorde att det senare lämpade sig bättre. Drömmen var att kunna producera saker snabbt och därigenom fort få se resultat.
Det fokuset resulterade i en vurm för skandinavisk design och Carrie sökte ett utbytesår i Malmö. Väl där fanns ingen tid att spilla! Omedelbart startade hon en enskild firma och började arbeta vid sidan av studierna. Självklart tog hennes designintresse henne över Öresundsbron till Köpenhamn och där träffade hon Niels Strøyer Christophersen, grundare av Frama. De två delade många tankar om inredning och design.
»Vi träffades redan 2013 och jag är den som har varit anställd i företaget längst«, berättar hon.
Cassie bestämde sig för att få livet att fungera i Skandinavien och har därför flyttat från USA till Danmark och bor nu på Østerbro i Köpenhamn. Hon tillbringar dock stor del av sin tid på resande fot. Frama har i dag butiker i Mexiko, Frankrike, Norge, Sverige, Danmark och Tyskland som alla har inretts av Cassie. Dessutom har de nyligen lagt sista handen vid restaurang Eno, en av den kända kocken Enrique Olveras restauranger.
»Och i vår kommer jag att ta tag i ett hyreshus min farbror äger i Chicago.«
Projektet i det gamla stallet färdigställde hon i fjol.
»Det var ett speciellt projekt. Som sagt är det vår första privatbostad och så ville beställarna ha ett hem där varje detalj är som satt i sten. Till råga på allt är huset dessutom K-märkt.«
Det som var svårast med inredningen var dock själva arkitekturen.
»Man var tvungen att noggrant överväga varenda sak man satte in i bostaden eftersom det har så stort inflytande på intrycket. Alla vinklar, vrår, det snedställda taket, de olika storlekarna på fönstren och de synliga bjälkarna – allt fångar ögat och det blir lätt för många intryck.«
När paret kom in med sin förfrågan gjorde de det för att de gillade Framas möbler samt de många prototyper som finns i showroomet.
»De efterfrågade många av möblerna men vi var tvungna att specialanpassa många av dem för att passa hemmet. En del blev så bra att vi kommer att sätta dem i produktion. Till exempel Sutra-bordet. Denna variant i soffbordsstorlek har en japansk känsla och passar fint in i familjen«,säger Cassie.
Allt som allt tog förvandlingen tre år.
»Paret är väldigt fokuserade på detaljerna och noggranna i alla sina val. Allt skulle vara utfört med högsta kvalitet och stämma på millimetern.«
Från sovrummet i östra delen av huset har man utsikt över dammarna tack vare de låga fönstren och öppningen mellan byggnaderna. För att ta vara på denna unika utsikt valde Cassie att skapa en öppen planlösning på ovanvåningen med de olika funktionerna åtskilda på ett genomtänkt sätt. För att man ska ha fri sikt över vattnet från sängen var dessutom allt tvungen att placeras med millimeterprecision. Sängen är specialbyggd i vacker douglasgran och har en inbyggd byrå bakom gaveln. På ena sidan finns en klädkammare med en osynlig vägg i glas. Inredningen i klädkammaren är en ny version av Framas klassiska Shelf-hylla.
»Den idén kommer vi absolut använda oss av igen«, säger Cassie.
Framför garderoben finns ett badrum som trots sina ganska få kvadratmeter inte lämnar något att önska. Ett stort lyxigt badkar finns, liksom en dusch och ett vackert handfat. Väggarna, golvet och vasken är alla i fem meter lång hylla på väggen som trots att väggen är i gipsputs ser ut som att den är uppsatt utan några skruvar eller konsoler.
Det som tillför värme och gör att den minimalistiska inredningen inte känns kall och platt är den brutna vita färgen, inslagen av trä och detaljerna i mässing. Något som verkligen sätter en prägel på hemmet är nämligen de fönsterskärmar som sitter i de djupa fönsternischerna.
»Nischerna är väldigt djupa och fönstren är utan foder. Eftersom de har olika storlek och form valde vi att göra platsanpassade skärmar i glas och mässing.«
Mässingsskärmarna hittas i de mindre fönstren på ovanvåningen. Ställer man dem i samma riktning som fönstren stänger de ute nästan allt ljus, vinklar man dem 90 grader blir de bara ett tunt streck. I det stora fönstret i mitten av huset finns i stället en skärm i glas. Här silas ljuset in men förbipasserande kan inte se vad som händer på insidan. Det är privat utan att kännas instängt.
Inredningen är klassiskt skandinavisk med fåtöljer av Alvar Aalto och Hans J. Wegner. Det finns några små rislampor av Noguchi, »dem kan man placera var som helst och de ger alltid det vackraste ljuset, tycker jag!«
Många detaljer kommer från Frama, från handtvålen till det vackra arbetsbordet i läder och mässing, en specialversion av deras Adam-bord.
Det tog sin tid att färdigställa allt men nu är både ägarna och Cassie supernöjda med resultatet.
»Jag har varit där några gånger sedan vi blev färdiga. De har önskat addera några småsaker och då har jag kommit dit och sagt exakt var den ska placeras. Badrummet är så fint att jag funderar på att ha terrazzo i mitt eget badrum när vi bygger om!«
Detta reportage publicerades först i Residence nr 05, 2019.
Läs mer:
Grand Designs kommer till Sverige