Kika in i Gävles snyggaste Case study-hus – 60 meter från havet
Paret Visuri har på tolv år byggt upp det svenska utemöbelsföretaget Skargaarden till en spelare i den internationella toppligan. Och samtidigt byggt Gävles snyggaste case study-hus.
På den 4 000 kvadratmeter stora sjötomten i den lilla fiskarbyn Bönan utanför Gävle stod 130 träd. Helt klart minst hundra för mycket för att få plats med ett hus.
»Egentligen hade vi redan bestämt efter att vi sett platsen på avstånd att detta inte var något för oss. En halv skog på tomten, nej tack«, skrattar Anna Visuri, en av grundarna till möbelföretaget Skargaarden.
»Men när vi senare väl såg det otroliga läget direkt vid havet och fri blick mot Finland, då kunde vi inte värja oss och slog till.«
Det var för två år sedan. Anna och Jari Visuri bodde sedan tidigare med sina två barn utanför Gävle. Men runt om deras gamla hus hade det tillkommit väldigt många nya grannar.
»Vi ville ha ett mer enskilt läge. Och vi ville slippa springa i trappor, vi var trötta på att bo på två våningar«, säger Jari.
Det lilla fiskeläget Bönan kom till på 1700-talet, 1740 fanns fem fiskare i hamnen. Det blev dock aldrig stordrift i Bönan, utan det var mest änkor och gamla båtsmän som var verksamma. I dag är det en pittoresk liten ort med 300 boende, känd för sin böckling och ett kapell från 1843.
Både Jari och Anna är väldigt designintresserade.
»Vi ville ha ett case study-hus och kollade vilka arkitekter som ritat liknande i Sverige. Då föll vi för Kjellander Sjöberg och tog kontakt med Sylvia Neiglick där. Hon var dock inte superintresserad av att rita en privat villa, haha. Vi fick liksom övertala henne att ta sig an fallet. När hon märkte vårt genuina intresse var hon med på tåget.«
Sylvia kom ut till Bönan, satte »spara«-kryss på femton av de 130 träden och sedan var bygget igång.
»Sylvia var väldigt mån om att bevara så mycket som möjligt av tomtens ursprungskaraktär. Vi behövde fälla många träd, men vi sprängde inte och gjorde ingen annan åverkan.«
Huset blev på 191 kvadratmeter, med lika mycket yta i utemiljö runt om.
Det är många uteplatser, pool och en nytillkommen pergola på sex gånger elva meter. Den stora satsningen på utemiljön är kanske inte så konstig när man vet att Jari och Anna är paret bakom Skargaarden, utemöbelföretaget som grundades för 13 år sedan.
»Vi startade Skargaarden i vad som kan sägas ha varit en livskris. Men av det privilegierade slaget, helt klart. Jag och Anna hade varit på en semesterresa för att fira min 40-årsdag. Vi hade båda slitit hårt under en lång tid, jag som försäljningschef och Anna som sjuksköterska. Och vi insåg att vi båda drömde om något annat. Något … jag vet inte, något som var på riktigt. Som var något att lämna efter sig. Det låter högtravande när man säger det, jag vet«, säger Jari.
Paret bodde på en resort som var helt fantastisk.
»Och vi insåg två saker där och då. Dels att det viktiga inte är vad man gör av sina plikter och måsten, utan vad man gör av sin lediga tid. Hur mycket semestern faktiskt spelar roll. Och dels att vi ville göra något handfast, något man kan ta på.«
Väl hemma i Sverige, fanns tankarna kvar. Planerna kretsade kring allt från att producera sommarhus till att importera möbler.
»Konstrotting var stort då och hade börjat slå igenom, så vi funderade på att göra ett varumärke kring det. Sedan pratade jag med kolleger på reklambyrån som jag jobbat med. Det var så Martin dos Santos och Fredric Thunholm kom in i bilden. Min tanke var att de skulle hjälpa mig att ta fram grafisk profil och marknadsföring, men när vi satt ner och pratade så var de tydliga med att de ville vara med som partner i företaget. Och de sa att vi inte borde importera möbler, utan faktiskt tillverka dem, i Sverige.«
Så Skargaarden började, helt utan erfarenhet av möbelbranschen, men med ett genuint intresse för hantverk och design. Och tillsammans med Carl Jägnefelt och Joacim Wahlström, som just hade gått ut Konstfack, tog man fram två möbelserier i ek, Häringe och Skanör.
»Det var otroligt vackra möbler – men helt osäljbara. Dels vägde de extremt mycket, både för att ek är tungt och för att stålet var massivt, och inte som i dag, rör. Plus att ingen annan gjorde utemöbler i ek. Det fanns ingen marknad. Det gick inte att få köpare att förstå.«
Jari och Anna Visuri
Ålder 53 och 45 år.
Bor I 191 kvadratmeter stort hus i Bönan utanför Gävle.
Gör VD och partner Skargaarden och Studio norrlandet.
Aktuell med Utvecklar och designar möbler.
I dag görs mycket av Skargaardens möbler i teak, det enda träslaget för utomhusmöbler som klarar hållbarhetskraven enligt dom själva. Företaget har ett långt samarbete med flera designers, men allra mest med Alexander Lervik. Numera består sortimentet av cirka 120 möbler.
»Om vi ska lägga till något mer nu, så är det mer smådetaljer som utebelysning till exempel«, säger Jari.
»En avgörande faktor för genombrottet var när Berga Form fick ge upp sin verksamhet, för sju år sedan. Då var det bra att jag inte kunde branschen, eller hur man förväntas uppträda. De hade flera klassiker i sitt sortiment, som vi alla kände skulle komplettera Skargaardens originaldesign. Så medan andra intressenter väntade på formalia och på att lägga bud på konkursboet kontaktade jag i stället alla designer, för att säga att vi gärna producerar deras möbler. På så vis fick vi klassiker som den legendariska liggstolen H55, Nozib, Viken och Kryss. Det blev en win–win för oss och designerna.«
Ett annat avgörande tillfälle var när de som ny, okänd aktör blev insläppt på den franska inredningsmässan Maison Objet.
»Det är inte lätt att få bli utställare där«, säger Jari.
»Så jag kontaktade Charles Vernon som var VD för det största internationella utemöbelföretaget Gloster. Jag frågade hur man gjorde för att komma in på Maison Objet. Kort därefter ringde de från mässan och sa att det fanns en mycket viktig person som hade lagt in ett gott ord för oss.«
Det var via Maison Objet som Jari och Anna fick de första internationella kunderna, stora hotellkedjor som Four seasons och Marriott. I dag står deras möbler bland annat på ikoniska hotellet The Standard i New Yorks Meatpacking district.
Både Anna och Jari hade sina vanliga jobb kvar under många år medans de byggde upp Skargaarden. Det var först 2019 som Jari slutade jobba i tryckbranschen. Han har en bakgrund inom media, och jobbade länge i en av Sveriges största media-koncerner. Men han har också en företagarbakgrund, och var under 90-talet med och byggde upp skivbutikerna Rocks, som i sina bästa år hade 20 butiker över hela Sverige.
Efter Rocks som han sålde 2000 (några år för sent, som han säger själv) träffade han Anna och bildade familj. Det var bra att jobba som anställda under småbarnsåren, intygar båda.
»Men sedan blev det i alla fall lite för tråkigt. Vi ville uppleva lite mer. Vi mår nog bäst när det är mycket att göra«, säger Anna.
Jari är möbelsnickare i botten.
»Efter den utbildningen insåg jag att jag aldrig skulle bli en bra möbelsnickare. Jag var alltid den som var sist klar i klassen, jag var för perfektionistisk. Det hade aldrig gått att få någon lönsamhet i mina produktioner, haha.«
Däremot tyckte Jari om att designa.
Paret har även startat designbyrån Studio Norrlandet, där de tillsammans ritat ett antal möbler. Soffan Bönan är numer en av Skargaardens bästsäljare. Designintresset lyser också tydligt igenom i hela det stora huset.
»Vi sticker ut lite i den här fiskebyn bland alla röda stugor. Men det var lätt att få bygglov.«
Chefen på bygglovsavdelningen är väldigt framåt och vill gärna få nytänk – röda stugor får man knappt bygga här längre. Det ska vara färger som smälter in i miljön på fasaderna till exempel. Båda medger att de fick lite tunnelseende under de två åren som huset ritades och uppfördes.
»När det är ett sådant här arkitektritat hus blir det ju helt extremt många val. Det finns inte en dörrlist som man inte ska ställning till. Och har man ett stort intresse, då är det lätt att gå all in.«
Den öppna spisen beställdes till exempel från Chicago. Dinesengolvet med breda härliga plankor var en extrem utmaning att lägga. Men i stort sett är de otroligt nöjda.
Hur har det då gått under 2020, året då corona lamslog hela världens ekonomi?
»I början var det skrämmande, från mitten av mars till början av april blev det helt knäpptyst i mejlen. Det kom inga ordrar överhuvudtaget. Sedan rasslade det helt plötsligt i gång och vi fick jobba som aldrig förr.«
Hotellmarknaden har så klart inte varit lika bra, däremot har de sålt mycket mer utemöbler till privata hem.
»Jag vill nästan inte säga det, för många har haft det så otroligt tufft detta år. Men vi har haft det bra.«
Läs mer:
Hockeystjärnan Weinhandls hem – case study i Linköping
Kika in i Mårten Pers källa – det lilla familjeägda hotellet på Österlen