Kreativ oas bland Frederiksbergs takåsar
Historisk Köpenhamnsromantik. Högst upp i en av de resliga byggnaderna från slutet av 1800-talet har den grafiska formgivaren Marie Brodersen hittat sin oas: en ateljévåning där ljuset, linjerna och färgerna samspelar.
Ett stenkast från kafé- och shoppinggatan tar lugnet vid. Längre ner på gatan blir husen lägre och övergår till villor med vackra trädgårdar runt om. Egentligen var det oväntat att hon och sambon skulle hitta sin drömlägenhet just här. Marie är van vid att bo i kvarter med mer stök och stoj. »Jag trodde aldrig att jag skulle bo på Frederiksberg, det kändes lite snobbigt. Här är allt så stilla och fint jämfört med Nørrebro där jag bodde tidigare. Men när vi kom in här fanns ingen tvekan, jag är så glad att vi hittade den här speciella lägenheten.«
Det är många trappsteg uppför den smala och lite knarriga trappan. I våningarna som passeras är takhöjden rejäl och lägenheterna har stuckatur, parkett och bröstpaneler – så som det brukar vara i Köpenhamnska lägenhetshus från slutet av 1800-talet. På vindsplanet är det mer avskalat: här är det flödet av ljus som står för extravagansen. Redan i hallen syns himlen genom det välvda ateljéfönstret mot norr. Ett lutat brädgolv breder ut sig och väggarna är släta och målade med mineralfärg. Det jämna ljuset är tacksamt för Marie som arbetar med färg och form, ibland vid datorn, men ofta använder hon färg och pensel för att göra analoga skisser.
Marie är uppvuxen i Gentofte norr om Köpenhamn och hennes sambo Håkon är ursprungligen från Norge. Båda har bott utomlands och de möttes första gången via en gemensam bekant i Brasilien för några år sedan. När Håkon senare fick ett jobb i Köpenhamn blev de ett par. I sökandet efter en lägenhet där de kunde skapa ett hem tillsammans hade de i första hand siktet inställt på Nørrebro eller Indre By. »Det var mitt under pandemin och det var oerhört hett på bostadsmarknaden i Köpenhamn. Lägenheter såldes innan de hade visats. Det var svårt att ens få komma på visning. Jag hade en bekant som bodde i det här huset och fick höra att den här lägenheten skulle säljas. Jag mejlade ägaren, vi kom och tittade och blev helt begeistrade.«
På ett par sekunder var fördomarna om Frederiksberg som bortblåsta, och även om kvadratmeterpriset blev högre än de hade tänkt sig kände både Marie och Håkon att allt stämde. »Jag njuter av att bo här. Frederiksberg är mer personligt på många sätt och man skaffar sig stammisställen i kvarteren. Här har vi våra specialbutiker: en egen ostbutik, en kaffebutik och en vinbutik dit vi gärna går. Jag får ett familjärt bemötande som jag inte upplevt på andra ställen. Det är också nära till grönområden, man kan promenera bland villaträdgårdar eller i Frederiksberg Have som är nära.«
Lägenheten är på runt 85 kvadratmeter och när de köpte den bestod den i stort sett av ett enda rum, ett kombinerat kök/vardagsrum/sovrum. Intill hallen fanns ett utrymme med fönster som användes som förråd och tvättstuga. »Vi har ofta gäster som behöver övernatta, därför var vår högsta prio att få till ett gästrum. Det första vi gjorde var att sätta upp en vägg och inreda ett separat rum.«
Kleinblå accenter
Marie visar gästrummet med platsbyggd förvaring i trä och en gästsäng som lätt kan plockas fram. Det lilla rummet rymmer fortfarande en tvättmaskin, nu väl dold bakom ett draperi. I det stora rummet fanns en vacker bokhylla i almträ som delade av rummet. Den valde paret att placera mot en vägg. I stället satsade de på specialbeställda draperier som rumsavdelare. Det krävdes en del tankekraft och mätande för att få till ett sovrum i det stora rummet. »Väggen som sängen står mot var egentligen inte tillräckligt bred, men vi lät tillverka en sänggavel som passade perfekt. Man tänker inte på det, men själva sängen är lite bredare än sänggaveln.«
Sänggaveln är målad i kleinblått, Maries favoritnyans, som ofta syns även i hennes design. Hon beskriver sin formgivarstil som klassisk, delikat och feminin. »Jag gillar att arbeta med enkla och vackra typsnitt och med färger.« Det var efter en längre vistelse i Buenos Aires som färgerna blev viktigare för henne, både i hennes egen design och i inredningen hemma.
En avdelning i bokhyllan utgörs av böcker som Marie har formgett omslaget till. Det är alltifrån nyutgåvor av klassiska verk till debutromaner. Vid sidan om bokomslagen utvecklar hon visuella koncept åt företag och webbsidor. Arbetet sker ofta på Nomad Workspace som hennes sambo driver i ett gammalt tingshus på Nørrebro. Mötesplatsen hyr ut kontorsplatser till kreativa frilansare och entreprenörer. Även där är inredningen och atmosfären viktiga. »Håkon arbetar mycket med möbler och inredning i sitt jobb. Här hemma är det nog jag som har mest idéer, men vi bestämmer tillsammans. Jag har ett seende när det gäller linjer, former och hur tavlorna ska hängas. Jag ser rummet som en hel komposition där de inbördes placeringarna och färgerna pratar med varandra.«
Kreativ oas och ateljévåning
När de köpte lägenheten ville de börja på nytt med möblerna för att hitta det som passade just för den här platsen. Men favoriterna fick följa med, som det ärvda matbordet med stolar ritade av en norsk möbeldesigner. När Marie arbetar hemifrån sitter hon vid arbetsbordet som är centralt placerat. Det är tyst, hit upp når inte trafikbruset, men däremot hörs melodierna från klockspelet i Frederiksbergs rådhus några gånger per dag. »Lägenheten är perfekt att vara kreativ i, här blir det det aldrig för starkt ljus eller för varmt eftersom det stora fönstret vetter mot norr.«
En utmaning med ateljévåningen var att få till en bra förvaringslösning. Det löste man genom att specialbeställa en garderob helt i rostfritt stål, vilket gör ett stramt intryck samtidigt som den harmonierar med kökets heltäckande rostfria diskbänk och vägghyllor. »Om man sitter vid matbordet med ryggen mot fönstret och tittar mot köket så ser man både garderobsväggen och diskbänken. För mig är linjerna, proportionerna och materialen viktiga.« Mellan hallen och köket har lägenhetens tidigare ägare skapat en öppning i väggen, en rektangel som dels underlättar ljusflödet, dels skapar en intressant inramning. Det är en lite ovanlig lösning: ingen dörröppning, men den fungerar ändå som genväg. En lek med linjer, ljus och former. »Vi tycker mycket om den detaljen. Jag sneddar där igenom hela tiden. Och alla barn som hälsar på älskar den.«
Marie Brodersen
Ålder: 34 år.
Bor: I en lägenhet på 85 kvadratmeter på Frederiksberg i Köpenhamn tillsammans med Håkon Bringsværd.
Gör: AD och grafisk designer i det egna företaget Studio Marie Brodersen. Håkon är CEO på kontorshotellet Nomad Workspace.