Magisk inspiration – kika in Residences utställning tillsammans med Ariake
Under en magisk vecka flyttade bookazinet My Residence in i ett renoveringsobjekt i centrala Stockholm – och insåg att skönheten ibland finns i det icke-perfekta. Kolla in bakom kulisserna nedan!
Ibland faller man pladask – för platser, rum, objekt och människor, och ibland får man chansen att förvalta den förälskelsen. Så skedde när My Residence, en vecka före möbelmässan i Stockholm i februari, fick nyckeln till en våning på Östermalm i Stockholm. Den låg i en byggnad uppförd 1896, ett stenkast från Strandvägen, och hade senast tjänat som ambassad åt Mexiko. Nu skulle den bli familjehem igen. Renoveringen hade påbörjats, väggarna hade strippats och originaldetaljer hade varsamt lyfts fram. Den befann sig i ett mellanläge.
Det finns något kittlande i att besöka bostäder. Oavsett om någon bor där eller om platsen är tom så skvallrar ett boende om det liv som levs eller har levts där. I dess svävande tillstånd mellan ambassad och privatbostad, liksom fryst mitt i en pågående renovering, var våningen slående vacker. Den förde tankarna till en Balenciagabutik i någon världsstad, inredd för att se ut precis som i det ögonblicket. Men den födde också tankar om vår tids renoveringshysteri och vår jakt på det perfekta hemmet. Om alla möjligheter och vägar att gå. Om vad ett hem betyder och säger om oss, och om känslan på en plats som en bild aldrig helt kan fånga.
My Residence kurerade en finstämd utställning som fick namnet A quiet reflection, och där det nystartade japanska varumärket Ariake fick spela huvudrollen. Ariake startades av två etablerade japanska möbelproducenter – Legnatec och Hirata Chair – som har sitt högsäte i Morodomi i Saga, Japan. Namnet är hämtat från Ariakehavet i södra Japan och betyder morgonmåne.
Deras första kollektion möbler har tagits fram i nära samarbete med en rad internationella formgivare som Norm architects, Shin Azumi, Staffan Holm, Gabriel Tan och Zoe Mowat, som fått tillbringa några veckor tillsammans med Ariakes skickliga finsnickare i Japan. Nu skulle de för första gången visa upp kollektionen utanför Asien.
Wästberg stod för all belysning med armaturer för golv, tak och vägg som adderade stämning och kunde ta för sig i rummen med högt i tak. My Residence bjöd också in en rad enskilda kreatörer och konstnärer att visa sina alster. Utställningen stylades av Annaleena Leino Karlsson, och all konst valdes ut av stylisten Cecilia Tivar.
Ann Ringstrand och Urbanears bjöds in för att skapa en helhetsupplevelse, där doft och ljud var viktiga ingredienser. Att kurera en utställning påminner lite om att skapa en tidning, göra ett urval, tänka på rytm och upplevelse och helhet. Men man möter sällan läsaren mitt i upplevelsen. Det gjorde vi här. På morgnarna ringlade sig kön lång utanför den stora porten. Besökarna rörde sig länge i rummen, slog sig ner och tog en kopp te, verkade inte vilja lämna platsen. A quiet reflection fick erbjuda ett andrum i en hektisk designvecka. Den påminde om vikten av att visa möbler i deras rätta element, och om hemmet som alltings mittpunkt.