Elegant 60-talshus på Lidingö – inrett av designduon
Svenska designduon Broberg & Ridderstråle renodlade ett 60-talshus till ett hem för lyxigt familjeliv, utan att tappa villans karaktär.
Tänk er ett tvättäkta skurknäste, omsorgsfullt kamouflerat bland gulliga sekelskiftesvillor i suburbia. Det skulle såklart ha en L A-esque pool. Några hemliga rum som göms i berget. Kanske ett lyxigt marmorspa en våning ner med ett fönster ut mot ena poolsidan (så att man kan se på när en eventuell haj jagar en eventuell ärkefiende), och såklart ett superlyxigt sällskapsrum med sjöutsikt och stor öppen spis för legendariska fester med namnkunniga gäster.
Stockholms mesta gangsters får leta länge innan de hittar ett sådant hus i Stockholm men faktum är att det råkar finnas ett i utkanten av Lidingö. Men där bor ingen gangsterboss utan en familj med två barn i tonåren. Huset, i rött tegel, ritades 1966 av Gustaf Rosenberg och Olle Stål från Rosenbergs Arkitekter.
Stilen är tidsenlig och utformningen är delvis inspirerad av villan bredvid som är ritad av legenden Sigurd Lewerentz. Det ligger i en lugn avkrok av ön och bäddas in i en uppvuxen rhododendronträdgård som matchar arkitekturen. Själva byggnaden har fått behålla sin ursprungliga karaktär trots några omfattande renoveringar och ombyggnader, bland annat på 90-talet då huset byggdes ut, den gången med Jacob Zeilon bakom ritningarna.
Zeilon gav bland annat huset en ny källarvåning som placerades i berget huset vilar på. För två år sedan genomgick huset ännu en omfattande makeover, denna gång av inredningsarkitekterna och möbelformgivarna Mats Broberg och Johan Ridderstråle. Duon är kanske mest känd för sin formgivning av möbler och accessoarer, till exempel ljusstakarna Gloria och Patina för Klong och Tati-serien för Asplund.
De träffades på Konstfack och envisades med att jobba tillsammans genom hela studietiden, och även om det inte var självklart att de skulle fortsätta att arbeta ihop efter examen har projekten avlöst varandra. I dag firar de 16 år.
»Vi startade en firma efter Konstfacks julmarknad första året, eftersom Asplund köpte in några av våra saker. Sedan dess har varje projekt lett fram till nästa.«
Vad många inte vet är att Mats och Johan lägger lika stor del av sin tid på inredningar som på möbeldesign. I år har de bland annat inrett butikerna Gabucci donna och Skoaktiebolaget, som båda ligger på Nybrogatan mellan Östermalmstorg och Dramaten i Stockholm. Förutom butiker och mässmontrar så inreder de även privata bostäder när det rör sig om projekt de båda går igång på. Ombyggnaden av skurknästet på Lidingö var just ett sådant – ett projekt som inte gick att tacka nej till.
»Det här är ett bra hus. Det är väldigt anonymt från gatan sett men när man kommer in har det en stegrande spänning«, säger Johan, och Mats fortsätter: »Man blir hela tiden överraskad – vilket är det som utgör ett bra hus. Ett annat bra exempel är museet Louisiana, där en helt ny värld öppnar upp sig när du går in.«
Reflektionen sammanfattar just det som är husets essens: spänningen och de överraskande elementen. När man kliver in på den vackra öländska kalkstenen slås man av ett inbjudande ljus från ovanvåningen, och vandringen genom huset är närmast zenaktig. Går man uppför trappan ökar ljuset successivt och när man kommer upp överraskas man av utsikten mot sundet mellan Lidingö och naturreservatet på Nackasidan, en magisk vy som inte ens kunde anas från gatan. Huset var fint redan från början, men opraktiskt.
»När vi var här första gången var det 480 kvadratmeter drinkytor. Jag ville bara gå runt här i kalsonger och dricka vin och röka cigaretter. Men det finns ingen marknad för sådana villor, kanske något excentriskt gaypar är intresserat men det blir ingen budgivning«, säger Mats. »Vår uppgift blev att anpassa huset för en barnfamilj. Det behövdes sovrum, badrum och förvaring«, säger Johan.
Utmaningen för de två blev att göra om planlösningen utan att huset för den delen skulle kännas avstyckat eller fult. Exteriören är långsmal och längs den ena sidan finns den fantastiska utsikten. För att utnyttja detta maximalt placerades en lång rad garderober vid entrén som bildar en korridor. Bakom garderobsväggen ligger familjens sovrum, alla med samma magiska vy.
För skapa mer karaktär så har garderobsdörrarna i hallen klätts med mässingslaminat som ger en lugn, exklusiv känsla och som speglar ljuset från de stora fönstren mot husets framsida. Fortsätter man längs korridoren på bottenvåningen finns ett stort familjerum med platsbyggda hyllor i lärkträ, en storbilds-tv och två soffor. Bortom det lyxiga familjerummet finns ett stort badrum och spa som skulle göra vem som helst avundsjuk.
»På bottenvåningen var renoveringen omfattande. Vi styckade om det helt för att göra det till ett bättre hus både vad gäller inredning och disponering. Här var det tvunget att bli ett hem i stället för bara tomma ytor«, säger Mats. Johan fortsätter:
»Men det ska kännas självklart. Och hänga ihop med resten av huset. Som riktigt bra filmmusik, är den bra så märker du den inte. Detsamma gäller detaljerna och materialvalen i ett sådant här projekt. I gillestugan, förlåt familjerummet, har vi platsbyggt alla möbler i lärkträ, som har samma färg som innertaket på ovanvåningen. I vissa projekt måste man även addera attityd men det här huset hade redan så mycket karaktär att vi bara behövde se till att behålla samma känsla. Där kommer det lyxiga spat och det hemliga sällskapsrummet in som båda har en viss tyngd.«
De har lyckats bra. Genom att använda samma byggherre som tidigare renoverat huset så kunde de kopiera alla snickerier så att de såg identiska ut med originalen. De valde också att använda material som såg likadana ut som de som fanns i huset redan innan.
»Det fanns jättemycket fina detaljer kvar som vi ville sammanlänka med. Vi ville vara respektfulla. Det är ett 60-talshus så alla husets beslag är i mässing, därför valde vi mässingslaminat på garderobsdörrarna och på en platsbyggd hylla på ovanvåningen.« säger Mats.
De liknar en ombyggnation av det här slaget med att lägga ett pussel. För varje beslut som tas måste man sedan förhålla sig till det.
»Det här huset är speciellt. Det har ett sluttande tak som liksom har en riktning vilket innebär att väggarna också får en riktning, de liksom gapar åt ett håll och då måste man väga upp det för att tyngden ska bli rätt i rummet.«
Förutom att omdisponera ytorna och addera förvaring och sovrum så har de även vägt in ägarnas stora konstintresse. De hade inblick i deras samling och ritade upp rummen och inredningen delvis efter var verken skulle kunna hänga.
Takfönstren och rymden på ovanvåningen ger en perfekt fond för de stora verken som nu hänger där.
De har ytterligare kunnat accentuera konsten och arkitekturen som de själva vill eftersom Mats och Johan inte bara har ritat om huset, de har även inrett det – självklart med mycket av deras egna möbler. Johan förklarar att det i Sverige är ovanligt att arkitekterna får vara med hela vägen och välja möbler och placering av konst.
»Det vanliga är att svenskar är med och petar i allting, särskilt inredningen – den vill de oftast göra själva även om man kan tänka sig ta in hjälp med att rita om hemmet.«
»Det var inget måste att använda så mycket av vår egen design men det är såklart väldigt roligt att få testa den i ett sammanhang.
Vi får annars aldrig se möblerna vi gjort på ett och samma ställe; på utställningar och mässor är de uppdelade i olika montrar efter producenterna. Jag har i och för sig en hel del hemma, men det är prototyper, så de är i papper!« säger Mats.
Broberg & Ridderstråles kännetecken, materialitet, minimalism och geometri, syns väl på inredningen. Alla möbler har ett sammanhang och hänger ihop med arkitekturen, konsten och de andra möblerna och accessoarerna i rummet. Inget är lämnat åt slumpen och inget onödigt står framme.
Johan berättar att han efter att ombyggnationen var färdig fick chans att låna huset. »Sina möbler kan man alltid prova men det händer aldrig att man får provbo ett hem man ritat om, så det var väldigt spännande. Och – det funkar verkligen! Det var under sommaren och jag hade poolparty, länken mellan poolen och spat var fantastisk.«
PS. Mats var bortrest så han fick aldrig chansen att gå runt i kalsonger och röka cigg. Livet är helt enkelt inte rättvist. 
Mats Broberg och Johan Ridderstråle
Ålder: Mats, 43 år , Johan, 38.
Gör: Formgivare och inredningsarkitekter som har arbetat ihop sedan de träffades på Konstfack 2001. Arbetar återkommande med Röshults, Klong, Adea, Nola och Asplund. Duon har mottagit otaliga
stipendier och priser, bland annat Årets designer av Residence (2011).
Aktuella med: Två nya butiks-inredningar på Nybrogatan i Stockholm (Skoaktiebolaget och Gabucci donna), ombyggnad och inredning av 60-talsvillan av Gustaf Rosenberg och Olle Stål på Lidingö samt sofforna Baron, Basel och Bonnet för Adea och hallmöblerna Belle för Asplund. Till möbelmässan i februari kommer en rad nya möbler och accessoarer.
Foto: Erik Lefvander
Styling: Alexandra Ogonowski