Alexander Mørk-Eidem & Kolman BoYe
Alexander Mørk-Eidem: Var 2013 aktuell med sin kritikerrosade uppsättning av Harold Pinters Svek på Stadsteatern i Stockholm.
Alexander Mørk- Eidem, 43, är en norsksvensk regissör som är känd för att ta sig an klassiker på sitt eget sätt. Hans uppsättning av Tjechovs Tre systrar 2008, även denna på Stockholms Stadsteater, flyttade systrarna till en norrländsk by på 1960-talet… Kanske spelade barndomssomrarna på Vega även där en liten bakgrundsroll.
Kolman BoYe: Den danske arkitekten Victor Boye Julebäk, 30 år, är utbildad i Schweiz och Danmark. Victor är också arkitekturlärare på Kunstakademiets arkitektskole i Köpenhamn vid avdelningen för kulturarv, transformation och restaurering.
Erik Kolman Janouch, 42 år, är en svensk arkitekt, utbildad i Köpenhamn och Stockholm. Erik driver även byggbolaget Monokon, som bland annat uppförde Vegaprojektet som Erik och Victor ritade ihop. Tillsammans driver de kontoret Kolman Boye med projekt i Sverige, Norge och Danmark.Aktuell: Med ”Rampfeber”, premiär på Dramaten den 16 april, samt nypremiär av ”Folkefiende” på Stadsteatern den 13 maj.
Alexander Mørk Eidem väntar vid bagagebandet vid Brønnøysunds flygplats i ungefär en minut. Inte för att han är otålig utan för att det inte tar längre tid för det incheckade bagaget från de åtta passagerarna på Osloplanet att lastas av och rulla ut. Men han är otålig, teaterregissören, och så fort han har sin väska rusar han ut till en taxi som sambon Louise Peterhoff hållit för vidare färd till Ivar & Trygves bilverkstad i utkanten av det lilla nordnorska samhället där en grön rent-a-wreck hämtas ut. Sedan är det plattan i mattan mot färjeläget i Horn där Mitsubishin precis hinner rulla in i bilfärjans gap innan den lägger ut.
När Alexander Mørk-Eidem och Louise Peterhoff pustat ut, slagit sig ned i färjans salong, som inte sett annat än slitage sedan 70-talet, och justerat blodsockret med den norska specialiteten våffla med brunost, berättar han att det här med att ta sig till den världsarvslistade ön Vega, där den nybyggda hytten ligger, inte är helt lätt. På grund av hårda vindar blir flygen ofta omdirigerade till Trondheim och den som missar en färja får räkna med att behöva slå ihjäl två timmar i Brønnøysund. Och ibland händer det såklart att det hårda vädret gör att även färjeturerna ställs in.
– Men att flyga är egentligen fusk, säger Alexander Mørk- Eidem.
– Man ska lida lite. Och sedan försöker han dra sig till minnes vilket folk det var som ansåg att resor bör företas i maklig takt för att själen ska kunna hänga med.
Arkitekten Erik Kolman Janouch som ritat huset tillsammans med sin kollega Victor Boye Julebäk, men som ensam agerat byggmästare för projektet, vet inte heller varifrån talesättet härstammar. Men kanske håller han med om att det ligger ett korn av sanning i det, för under de 23 turer Erik Kolman Janouch har gjort till Vega under projektets gång har själen inte hamnat på efterkälken, därför att hans resor till Nordnorge ofta tagit betydligt längre tid än Alexander Mørk-Eidems.
Arkitekten må ha kvar sin själ, men den sammanlagda sträckan av 23 gånger Stockholm – Vega tur-och-retur, 46 000 kilometer, har kostat honom tre bilar. Om det beloppet (distansen, alltså) låter abstrakt, tänk då på att ett varv runt jorden är cirka 36 000 kilometer. En vinter kom Erik Kolman Janouch farande i en skåpbil lastad med verktyg till bygget då helt plötsligt en hare springer ut på vägen.
Kollisionen är oundviklig, men förutom den förolyckade haren verkar påkörningen inte ha efterlämnat några spår. Erik Kolman Janouch kör obekymrad vidare, men efter ett tag börjar han huttra bakom ratten. Tio mil från Östersund, strax före den norska gränsen, mitt i ingenstans, inser han att kylaren gått sönder i kollisionen. Ute är det minus fem och temperaturen i bilen sjunker snabbt. Vad göra? I lastutrymmet i skåpbilen finns en sovsäck och inkrupen i den vänder Erik Kolman Janouch och krypkör mot Östersund i 20 km/t. Till slut är det lika kallt i bilen som i den jämtländska natten på andra sidan vindrutan.