H&M Home lanserar digital produkttransparent funktion
Företaget vill vara helt öppna med var deras produkter kommer från, genom att bland annat visa vilken fabrik varorna tillverkas i samt hur många anställda aktuell fabrik har.
Som företag har H&M tidigare varit transparenta i vilka leverantörer man arbetar med, men väljer nu att tillsammans med H&M Home bli ännu mer transparenta.
I sin nya satsning som sker digitalt kommer man utöver att vara öppna med leverantörer och produktionsland specificera fabrik, adress och antal anställda. Dessutom kommer företagets kunder också kunna ta del av information kring materialvalen hos de flesta av produkterna. Genom att ta del av det produkttransparenta lagret eller med hjälp av företagets app skanna prislappar i fysiska butiker kan kunden ta del av all den informationen.
H&M menar själva att man hoppas kunna inspirera inredningsbranschen till ”mer aktiva val.” Camilla Henriksson är kommunikation- och marknadschef på H&M.
– Vi är ett av de första inredningsvarumärkena i världen som lanserar en funktion för produkttransparent information i den här skalan. Genom att vara öppna och transparenta med var våra produkter tillverkas hoppas vi vara en förebild för resten av branschen och hjälpa kunderna att göra mer medvetna val. Vi hoppas våra kunder kommer uppskatta den här tjänsten lika mycket som vi gör, säger Camilla Henriksson i ett pressmeddelande.
H&M Homes produkttransparenta lager är tillgängligt på samtliga av varumärkets onlinemarknader, där fliken ”Hållbarhet” på produkterna visar informationen. Hos i princip alla produkter från H&M Homes sortiment ligger under den nya funktionen, och H&M arbetar för att kunna erbjuda det till varenda en av sina produkter.