Äntligen – nu lanseras en ny My Residence!
Det första numret av My Residence var en succé – nu kommer uppföljaren, med fokus på den bästa skandinaviska inredningen.
My Residence är Aller medias första satsning på en engelsk titel med global distribution; här samlas det bästa från Residence under ett år, med spännande layout och vackert matt papper. Man kan se det som en samlingstitel över ett år, en vackert bookazine som säljs under tolv månader och tål att ligga framme länge.
Hur kom det sig att ni bestämde er för att lansera My Residence?
– I grund och botten är My Residence ett passionsprojekt från redaktionen. Vi kände att vi hade ett sådant fantastiskt material, som vi själva producerat från redaktionen tillsammans med våra fantastiska frilansare. Vi har ett väldigt starkt bilddrivet fokus, med människan i centrum. Vi ville välja ut de bästa hemmen vi visar, och visa bilderna på ett nytt sätt, med ny layout och annat papper. Vi kände att de var värda det. Men vi insåg också att det fanns ett större intresse för en sådan fin produkt, så vi ville göra den tillgänglig för fler genom att göra den på engelska. Vi ser den som en blandning av bok och magasin, något som kan ligga framme länge utan att man tröttnar på den. Sen är den såklart en produkt av en förändrad marknad, när allt går fort och nyheter konsumeras snabbt via nätet kan print göra något mer långlivat som handlar mer om njutning än om konsumtion.
Vad var responsen på det första numret?
– Den var fantastisk, både från gamla och nya läsare. Det har varit så roligt att få respons från läsare i nya territorium, som hör av sig från Singapore och Australien och tackar. Vi har gjort allt på lite ”gräsrotsnivå” och väldigt hands on, lärt oss om att sälja tidning som bok, och finnas i inredningsbutiker internationellt, som ofta har en skandinavisk anknytning. Första upplagan sålde slut snabbt och vi fick trycka nya. Intresset för svensk och skandinavisk inredning är väldigt stort.
Berätta om nummer två?
– Det nya numret fokuserar på den bästa skandinaviska inredningen och innehåller 16 fantastiska hem, i Norge, Danmark och Sverige. Det är en best of, som förra året, men med en hel del material vi inte visat tidigare. Vi besöker toppfotografen Charlie Drevstams hang out i Skåne, Kinfolk-grundaren Nathan Williams i Köpenhamn och stylistduon Kråkvik Dorazio i Oslo, och brittiska toppskribenten Hugo Macdonald ger sin syn på nordisk inredning. Man är alltid mest nöjd med sitt senaste nummer, och vi tycker denna är ännu finare än förra!
Här (reklamlänk) kan du köpa My Residence för 179:-
Läs mer: Gör Residence ännu bättre – gå med i vår läsarpanel!