Fem snabba med Oslo Design Fairs creative director Grete Sivertsen

Grete Sivertsen om paradoxen att en mässa som uppmanar till produktion och konsumtion satsar på hållbarhet.

Annons

Mellan den 28 och 30 augusti går Oslo Design Fair av stapeln. Omkring 400 utställare finns på plats i slutet av sommaren i den norska huvudstaden, och årets tema – RETHINK – känns så mitt i prick.

– Alla måste bidra till att lösa de stora miljöproblemen vi står inför. Det är en utmaning, och vi är inte blinda för paradoxen att en inköpsmässa, som bidrar till både produktion och konsumtion, sätter fokus på miljön. Men i utmaningarna ligger spännande idéer och bördig grund för innovation. Vårt mål är att vi som bransch ska börja tänka nytt och skapa förändring inifrån – tillsammans, berättar Grete Sivertsen, creative Director för Oslo Design Fair.

oslo design fair
 

Hur vill ni att besökare och utställare ska ta till sig temat?

– Vi hoppas att alla våra besökare och utställare blir tillräckligt inspirerade för att vilja bidra till en förändring. Att alla ska gå ut från mässan och fråga sig själva hur man kan bidra, och vad deras företag kan göra annorlunda. vi arbetar också för att utmana oss själva; i årets trendutställning fokuserar vi på varaktighet och återanvändning.

Annons

Ni har alltid väldigt starka och vältajmade teman. Hur väljer ni teman?

– Tack! Vi jobbar ständigt för att ta reda på vad samhällets övergripande tendens är och att försöka analysera konsekvenserna för industrin. Vi ställer ständigt frågor till oss själva: vad är viktigt för oss i en orolig och osäker värld? Hur ska vi leva våra liv? Vad kan vi ta hand om från det förflutna, och för in i framtiden?

oslo design fair 2
 

Vilka talare kommer man möta på mässan i augusti?

– Till det akademiska programmet har vi bjudit in aktörer från inrednings- och designindustrin som arbetar målmedvetet med hållbarhet. Emma Olbers kommer att berätta om hur hon arbetar med att utforma produkter som är bäst både ur konsumentens synvinkel, men också världens. Orkla ger insikt i historien bakom Klar-märkningen – en serie rengöringsprodukter utan onödiga kemikalier, som produceras med förnybar energi från vindkraftverk. Vi frågar också stora företag som IKEA hur de följer sina hållbarhetslagar.

Annons

Hur ser den norska designscenen ut i dag, och vad bubblar under ytan?

– Det finns ett ökande samarbete över discipliner, till exempel har vi utställare som Ment och Hamran som har tagit fram inredningen i den nya undervattensrestaurangen Under, som designades av Snøhetta. I Oslo finns en snabb utveckling där många kulturbyggnader, som Deichmann, Munch och Nationalmuséet kommer slutföras nästa år.

oslo design fair 3
 

Något särskilt du vill tipsa om?

– Utställningen JOIN av Norwegian Presence fick stor uppmärksamhet i Milano som ett exempel på samarbete och fokus på hållbarhet. Jag har stor tro på Eyvind Solli Andreassen som nu utexamineras från Konst och Hantverk på KHiO, likaså Fredrik Bull som är en av de nya stjärnorna inom norskt hantverk.

Oslo Design Fair går av stapeln 28-30 augusti.

Foto Ragnar Omarsson 

Porträttfoto Inger Marie Grini

Styling Kirsten Visdal och Per Olav Sølvberg

Läs mer:

Se bilder från underbara The Sister Hotel i Milano

Hanna Nova tipsar om bästa sina sommarnöjen 2019

Kommunikatören Nadja Helminens drömhus

Publicerat 09 maj 2019
Annons