Hanna Nova Beatrice om bildens makt i designindustrin
Har du något att säga, visa eller lansera? I dag krävs en bild så magisk att den får evigt liv. Så skrev Residences chefredaktör Hanna Nova Beatrice i en uppskattad krönika 2014. I dag, 2016, har bildens makt vuxit sig än starkare.
2014:
Når du över 10 000 följare på Instagram och råkar befinna dig i Sydney- trakten? Då kan du med fördel checka in för en skön gratisnatt på nyrenoverade Hotel 1888. Hotellet, som kallar sig världens första instagramhotell, hårdprofilerar sig mot sociala media-proffs – inte bara genom att erbjuda en gratisnatt här och där, utan även med välstylade, fotovänliga miljöer och ett egendöpt ”selfie space”, en hörna med speglar och ramar för alla självporträttsentusiaster. Smart marknadsföring? Alldeles säkert. Men också lite modigt: Ett par skitfula bilder i sociala medier, och gästerna slutar vallfärda.
– Ah, du menar det där hemska instagramhotellet? Nej, gud nej, där kan man ju inte bo.
Ungefär så såg bildens makt ut anno 2014. Inredningsstylisten, en gång i tiden långt ner i formbranschens hierarki, har nu fått en ny ställning. Alla möbelföretag i framkant – och alla formgivare för den delen – vet att anlita de allra bästa. Mantrat är inte längre ”en bild säger mer än tusen ord” utan snanare ”en bild kan kickstarta en hel karriär”.
Eller, varför inte: en ny möbel, en ny inredning eller ett nytt varumärke. Varje kundtidnings våta dröm är en så mitt-i-prick-välstylad bild att den sprids på bloggar, inte bara i Sverige men även internationellt. Så kan en till synes enkel bild på en klädhängare med några vita t-shirt på rad frammana en explosion i bloggstratosfären.
– En bra bild lever länge, säger stylisten Lotta Agaton. Några av hennes mest ombloggade och spridda bilder 2013 togs för företaget String furniture. Och sedan dess har bildens makt bara ökat.
– Det blir ofta väldigt bra om kunden eller beställaren är modig. I just det här fallet fick jag väldigt fria händer, ingen knorrade, säger hon och förklarar att hon har sett stylistyrket förändras genom åren.
– Vi har gått från att ha assisterat fotografen till att agera projektledare för hela jobbet. På så vis blir en stylist helt avgörande för vilken stil ett företag eller en tidning kommer att förknippas med, säger hon.
– Det är väldigt dyrt att ta fram riktigt bra bilder, men det är bättre att göra få bilder med ett riktigt bra team, än en massa halvdana, det tjänar man på i längden.
Men hur arbetar då designerna själva med bilder? Brittiska Lee Broom, vars teatraliska möbler och inredningar är synnerligen fotogeniska, arbetar alltid med de bästa när det kommer till porträttering.
– En möbel är helt enkelt inte klar förrän den har fotograferats, det är det sista momentet i designprocessen, förklarar han. För inte så länge sedan ville Lee tänja gränserna för det samtida designfotot och anlitade ett modeteam. Bilden blev pampig och dramatisk – men man såg inte riktigt vad den föreställde. Var det en glaspelare, lampa eller kanske en ljusstake? Modevärldens suggestiva bilder bet inte på inredningsmedierna överhuvudtaget. I ett liknande försök att utmana – och diskutera – inredningsfotot som genre skapade designern Alexander Lervik utställningen 15, där han lät svenska och internationella toppfotografer tolka hans stolar. Utställningen väckte stor uppmärksamhet bland konstsamlare – men inredningsbloggarna brydde sig föga. Vill man skapa en bild med evigt liv i inredningsetern behövs helt enkelt en annan sorts magi – då måste man ringa en superstylist med fingertoppskänsla.
2016:
I dag har stylisten fått samma stjärnstatus som tv-kockarna. Sveriges mest namnkunniga sätter sina namn på egna möbler och färgkollektioner och ett stylinguppdrag kan resultera i manshöga porträttbilder på stylisten i skyltfönstret. Stylisten har blivit nästan lika viktigt som produkten hen hjälper till att lansera.
Att inredning och styling letat sig in i ”finrummet” råder det dock ingen tvekan om: Lotta Agatons tolkning av Note Design Studio på vår utställning på ArkDes är en kommentar på stylingen och bildens roll i designindustrin.
Bildens makt är starkare än någonsin och diskussionen kring den likaså. Därför vill vi gärna att du bidrar till diskussionen om just bildens makt över designen med dina tankar. Det gör du lättast genom sociala medier och hashtaggen #bildensmakt och #residenceatarkdes på Facebook, Instagram eller Twitter.
Nästa vecka följer jag upp diskussionen med en ny krönika här på sajten. Så håll utkik!