I en lång intervju med Wall Street Journal säger Ikeas vd, Peter Agnefjäll, att möbeljätten tittar alltmer på att flytta sina varuhus in i städerna i stället för ute i ”potatisfält” som han uttrycker det.
– Framgångsreceptet så här långt har varit att bygga ganska stora varuhus ute i potatisfälten, men vi ser att år 2050 kommer 70 procent av världens befolkning kommer bo i städer. Och det finns inte så många potatisfält i centrala London, så uppenbarligen behöver vi göra Ikea tillgängligt, säger han till WSJ.
Läs mer: Ikea presenterar PS 2017 – se kollektionen här
Priserna för lokaler inne i städerna är naturligtvis mycket högre än utanför, vilket gör att lösningen förmodligen kommer bli att ha kombinerade faciliteter för Ikea och andra företag. I Köpenhamn finns exempelvis en fastighet som inhyser ett hotell, lägenheter, kontor och ett Ikea.
Detta skulle dra ner kostnaderna, men inte göra det billigt. Dock räknar man med lönsamhet i den ökade tillgängligheten.
Läs mer: Kika på nya bilder från Ikeas samarbete med Hay
Källa: Wall Street Journal.