Intervju med Tove Slotte – designern bakom Muminmuggarna
Tove Slotte har designat 102 Muminmuggar. Nu går hon i pension. Hur ska det gå för samlarna? Annina Rabe träffar muggfantasternas prinsessa.
Att få träffa Tove Slotte är för en Muminfanatiker nästan lika stort som det hade varit att få träffa självaste Tove Jansson. I alla fall om Muminkärleken även omfattar de våldsamt populära muggarna från Arabia. Tove Slotte har varit ansvarig designer för muggarna sedan starten 1990, och till dags dato har hon designat 102 stycken, varav en ansenlig mängd kan återfinnas i svenska hem. Hos mig fyller de köksskåpen i livsfarliga staplar, och samlingen växer ständigt.
Från Mumin-fan till muggdesigner
Men nu blir det inga fler Muminmuggar för Tove Slotte. Hon går i pension och vintermuggen för 2022 är den sista. Nu ska hon i stället ägna sig åt sin egen keramik, för det är keramiker hon är i grunden. När hon anställdes på Arabia på 1980-talet hade hon ingen aning om att hon skulle designa Muminmuggar de kommande trettio åren.
Men när den dåvarande produktchefen Christel Vaenerberg på Arabia frågade henne om hon var intresserad av att designa muggar i Teema-serien med Tove Janssons motiv från Muminvärlden tvekade hon inte. Tove Slotte har varit ett inbitet Muminfan sedan barndomen.
»Jag blev förälskad i Mumintrollen redan som liten. Först var det bilderböckerna jag upptäckte, sedan serierna och så romanerna. Christel visste det, så det var naturligt för henne att fråga mig om jag ville ta hand om det«, berättar Tove.
De första muggarna skulle godkännas av Tove Jansson själv, som var mycket noga med hur produkter som gjordes på hennes figurer såg ut. Christel Vaenerberg och Tove Slotte åkte hem till Tove Jansson och visade upp de första prototyperna av muggar och väggtallrikar.
»Jag var himla nervös, för Tove Jansson hade ju varit min idol sedan jag var barn«, säger Tove och skrattar. »Det var på sommaren, och Tove Jansson tog emot oss hemma hos sin partner Tuulikki Pietilä. Tuulikki hade formgivit figuriner som lanserades samtidigt. Jag hade inte behövt vara nervös, för Tove var vänligheten själv. Underbar var hon, och hon tyckte om allt jag visade!«
Tove Slotte om att designa Muminmuggarna
Toves partner Tuulikki var lite kärvare. »När jag visade några väggtallrikar vi hade gjort frågade Tove Jansson vad Tuulikki tyckte om färgsättningen. Då svarade Tuulikki: ’Nå men de där kommer ändå bara att användas som askfat, så vad spelar det för roll vilken färg de har’«, minns Tove Slotte.
Tove Jansson började närma sig de 80 vid den här tiden, och efter det första mötet lämnade hon över godkännandet. Först till sin bror Lars, och därefter till sin brorsdotter Sophia Jansson, som i dag är chef över Moomin Characters. Alla Muminmuggar som produceras ska fortfarande godkännas innan de sätts i produktion. Tove Slotte skickar skisser innan hon börjar jobba med färgen. Det är inte alltid förslagen går igenom på första försöket.
»I början var jag väldigt försiktig, och tyckte inte man kunde göra hur som helst. Vi behöll serierutorna på två av muggarna och gjorde två med friare teckningar.«
Just de där tidiga muggarna med serierutorna tillhör dem som i dag betingar högst pris på auktionssajterna. Men Tove Slotte började snart utforma muggarna enligt friare metoder.
»Nuförtiden är det annorlunda. Jag tecknar själv bakgrunderna och plockar bilderna fritt både härifrån och därifrån. Och så är det mycket mera färg, i början var det bara en bakgrundsfärg.«
Hon har stor frihet att använda bilderna som hon vill – i alla fall de bilder som kommer från serierna. Bilderna som kommer från romanerna är det strängare med.
»Moomin Characters är väldigt noga med att när man använder något motiv ur en roman får man inte ändra så mycket. Tove Janssons bilder är konstverk i sig, de ska hållas intakta. Men serierna är de mer flexibla med. Där kan man lägga till figurer och teckna in en bakgrund.«
Den som är någorlunda bekant med Muminmuggarna vet också att de sinsemellan kan se ganska olika ut i såväl bild som uttryck. Det finns dels karaktärsmuggarna, som lyfter fram någon specifik karaktär ur Muminvärlden. Sedan är det säsongsmuggarna, som anknyter till en årstid, och så finns det specialmuggar som görs i samband med någon kampanj eller något företag. De görs oftast i en begränsad upplaga och är därför de som säljs för de allra mest hårresande summorna på auktionssajterna.
Så här mycket kostar den dyraste Muminmuggen
Den hittills dyraste Muminmuggen är Fazermuggen, som bara gjordes i 400 numrerade exemplar för att säljas i Fazers butik i Helsingfors. I mars 2022 såldes en Fazermugg för 167000 kronor på Tradera. Den muggen har dock inte Tove Slotte gjort.
»Tove Jansson hade gjort den som en reklamaffisch för Fazer på 50-talet. Det är originalbilden som har använts direkt på muggen«, säger Tove Slotte och berättar att vem som helst kunde gå och köpa den under den korta tid den fanns i Fazerbutiken.
Tove Slotte vet inte riktigt själv varför muggarna blivit så våldsamt populära som samlarobjekt.
»Ja, säg det... Jag har funderat på det, och tänker att det kanske är så att folk vill samla på någonting. Förr samlade man till exempel mycket på väggtallrikar, jultallrikar och sådant. Men en yngre generation tycker att det är för gammaldags och det är enklare att samla på muggar än att samla på väggtallrikar«, föreslår hon prosaiskt.
Men där tror jag att hon har fel. För även om inte alla Muminmuggssamlare är sådana Muminfans som till exempel jag så är det ju motiven som lockar. Figurerna, vars karaktärsdrag är så lätta att känna igen bland människor i sin egen omgivning. Stämningarna. Även om jag ibland kan bli lite sorgsen över att människor som säger sig älska Muminmuggarna inte verkar ha någon kunskap om eller intresse för de fantastiska böcker som de uppstått ur. Tove tror att det snarare är den japanska tv-animationen (avskydd av oss genuina fans) som har öppnat mångas ögon för Muminvärlden.
"Vi som kan vår Mumin väljer alltid mugg efter humör"
»Men jag hoppas ju alltid att människorna ska ta till sig böckerna också.«Vi som kan vår Mumin väljer alltid mugg efter humör. Harmoniska dagar väljer jag kanske Muminmamman i gungstol. Mer äventyrliga dagar kan det bli Lilla My eller Too-Ticki, den kärva damen som baserades på Tove Janssons livskamrat Tuulikki Pietilä. Och så finns det dagarna då man identifierar sig mest med den huvudlösa Ninni från Det osynliga barnet. De dagar då man väljer Mårran-muggen ska vi inte ens tala om.
Själv är Tove Slotte (liksom jag) väldigt svag för det dystra lilla hembiträdet Misan. Hon är glad över att Misan äntligen fick en egen mugg, efter att ha ratats i många år.
Nu lämnar Tove Mumindalen, åtminstone yrkesmässigt.
»Det känns väldigt fint. Jag tycker jag har gjort mitt och så orkar jag inte på samma sätt, jag blir trött i ögonen. Jag jobbar på ett gammaldags sätt, det fanns inga datorprogram när jag började. Jag har aldrig lärt mig dem heller. Jag tecknar och färglägger för hand. Vissa väldigt enkla saker kan jag göra på en dator, men på något vis känner jag att min tid är förbi helt enkelt.«
För oss som älskar Muminmuggarna återstår det bara att se hur arvet kommer att förvaltas. Annars har vi ju 102 Slotte-designade muggar att glädjas åt.