Personlig formgivning hemma hos Grand Relations grundare Hans Hjelmqvist
Pr-byrån Grand Relations grundare Hans Hjelmqvist har sett mer av designvärlden än de flesta. I den ombyggda fabriken på Kungsholmen inreder han med formgivning han har en personlig relation till.
Möjligen finns det en lärdom att dra av att de hetaste bostäderna idag finns i byggnader som inte uppfördes som bostäder. Ombyggda industrifastigheter, lagerbyggnader och hamnmagasin, tömda skolor och till och med avkristnade kyrkolokaler lockar med luftig takhöjd, stora ljusinsläpp och tilltalande material – just den sortens livskvalitetshöjande inslag som tydligen inte är lönsamma i hus som faktiskt byggs för att bo i. Lägg till det en historisk koppling till platsen som skapar ett större sammanhang och omgivningar som inte är rätvinkligt standardiserade bostadsområden. Är någon förvånad över att de säljer slut snabbare än glass i juli?
Pr-byrån Grand Relations grundare Hans Hjelmqvist och sambon Luis bodde tidigare i Posthornet, Kungliga postverkets byggnad på Fridhemsgatan i Stockholm, som omvandlats till bostäder av Oscar Properties. Därifrån flyttade de till ett annat av företagets projekt på Kungsholmen, Industriverket intill S:t Göransparken.
”Vi trivs väldigt bra på Kungsholmen. Det är centralt, men ändå avslappnat och nära till vattnet. Och så gillar vi den här arkitekturen med sin industriella känsla”, säger Hans.
1800-talshus byggt som fabrik
Huset var ursprungligen en fabrik för tillverkning av centifugmaskiner, ritad av arkitekten Fritz Söderberg och uppförd 1897. Hans och Luis lägenhet är en 3,5a i två plan med kök och vardagsrum nere och två sovrum en trappa upp. Höga fönster i gjutjärnsramar tar in parken utanför och fyller rummen med dagsljus. Balkar som bär upp taket påminner om husets historia.
Men detaljerna som ger byggnaden dess industriella karaktär skulle också kunna ge ett hårt och sterilt intryck. För Hans och Luis var det viktigt att balansera den industriella arkitekturen med en varm och inbjudande inredning. De vände sig till inredaren (och Residencebloggaren) Madeleine Asplund Klingstedt för att få hjälp. Utgångspunkten var given: de höga fönstren ut mot S:t Göransparken.
”Det går inte att vara här och inte ta in det som är utanför: årstiderna och det växlande ljuset. På sommaren blir grönskan utanför en del av rummet. På vintern är ljuset kallare. Vi behövde hitta möbler som harmoniserade med det levande konstverk som är de här fönstren”, berättar han.
Det naturliga ljuset som flödar in förstärker materialens egen karaktär. Strukturen i sofftyget lockar till beröring, liksom rottingen i fåtöljen som står mittemot. Lystern i sidengardinerna kontrasterar mot det halvmatta ekgolvet.
”Tanken var att skapa värme genom att använda varma färger, varma träslag och mycket naturmaterial. Vi reser mycket men spenderar också mycket tid hemma, både själva och tillsammans med vänner, och ville att det skulle kännas välkomnande och generöst. Vi har ju en lång vinter också och då är det viktigt att få den där värmen.”
Varumärken och formgivare bakom möbler och textilier spelade ingen större roll när de valde. Men helt utan betydelse var det inte. Hans har lång erfarenhet inom pr och marknadsföring i designvärlden. Efter en karriär som modell tog han en examen i pr och kommunikation och arbetade bland annat en period som pr-ansvarig på Design House Stockholm. För några år sedan startade han pr-byrån Grand Relations tillsammans med Tove Regnander. Idag räknar byrån in designföretag som Carl Hansen & Søn, Kasthall, Massproductions, Foscarini med flera som klienter.
Hans bakom kulisserna
Kunskap och erfarenheter som Hans har samlat på sig längs vägen har fått honom att se på design på ett nytt sätt. Visst är estetik viktigt, men det ligger mycket arbete bakom en produkt som kanske inte syns vid första anblicken.
”Jag har hunnit se mycket av designbranschen bakom kulisserna, hur många formgivare arbetar dag och natt för att få fram sitt yttersta. Kunskap gör att man kanske tänker på ett annat sätt kring hur man vill inreda, sparar och köper det man verkligen vill ha snarare än att gå till en inredningsbutik köpa allt bara för att få klart,” konstaterar han.
Hjärtat klappar lite extra för formgivare som går sin egen väg och startar eget för att slippa kompromissa med sin vision. Det är ingen slump att flera av dem finns i Grand Relations kontaktnät: Lee Broom, Massproductions och Sam Baron för att bara nämna några. Baron lärde Hans känna när Grand Relations arbetade med företaget Mateus 25-årsjubileumskollektion. Kollektionen är designad av Sam Baron och Costas Voyatzis som driver designportalen Yatzer.com. Både Sam och Costas blev också goda vänner.
”Den här branschen är full av fantastiska människor. En sak som jag har upptäckt är att om jag verkligen gillar en formgivare som person så gillar jag också hans eller hennes design mer. Om personen har fina värderingar och är en härlig person så skimrar också produkterna.”
Han tar upp Mateus jubileumskollektion som exempel, en subtilt formgiven och handmålad serie muggar och fat, tillverkad på Mateus fabrik i Portugal.
”Jag har verkligen uppskattat Sam som person och ville verkligen ha den här servisen. Det innebär att när jag dricker mitt kaffe med en smörgås varje morgon så ger den mig någonting mer än vad en anonym massproducerad kopp skulle göra. Jag vet att det finns en omsorg om produkten som jag också känner.”
Omsorg syns inte alltid vid första anblicken, men den känns. Kanske är det all den omsorg som ägnats de övergivna fabrikerna och tömda skolorna som får dem att skimra.
Hans Hjelmqvist
GÖR Startade och driver Grand Relations, en pr-byrå inriktad på designvärlden, tillsammans med medgrundare och delägaren Tove Regnander.
BOR En 3,5:a i Industriverket på Kungsholmen i Stockholm med pojkvännen Luis.
AKTUELL MED Flera internationella designlanseringar som presenterades under Stockholm Design Week.
Text Anders Bergmark
Foto Kristofer Johansson
Styling Madeleine Asplund Klingstedt