Podden om framtidens bostadsmarknad - med kvinnorna i fokus

Residence tog en pratstund med Camilla Käll om hennes nystartade hjärteprojekt- Blooc Podcast. Genom möten med framgångsrika kvinnor inom fastighetsbranschen vill Camilla inspirera andra kvinnor till branschen, ”det finns inga andra forum där dessa fantastiska personer får komma till tals”.

Annons

Camilla Käll, en av grundarna till fastighetsbolaget Blooc tar nu klivet in i poddvärlden.

Berätta om podden och de ämnen ni diskuterar – varför är den viktig och varför ska man lyssna på den?

»Podden är till för att inspirera andra kvinnor till att vilja jobba i fastighetsbranschen. Jag vill spräcka bilden av att det är en mansdominerad bransch, sedan tycker jag att det är så roligt att arbeta med podden just för att jag brinner för de frågor vi tar upp. Jag intervjuar både kvinnor jag själv mött i arbetet men också personer som jag aldrig träffat. Jag vill veta vad de tror om framtiden för branschen, men också hur deras personliga resa sett ut.«

För Camilla är även digitaliseringen och hållbarhetsaspekten en viktig del av podden. Det är en kombination av utmaningar som alla jobb går till mötes, samtidigt som hållbarhetsfrågor aldrig varit så populära som nu. Hittills har tre avsnitt av tio släppts. I intervjuerna hör vi Kristina Alvendal, Malin Carlsson och Rebecka Wallenstam.

Annons

»För att vi ska kunna nå de höga krav som vi har på Sveriges bostadsmarknad måste vi samarbeta, framhäva och lyfta fram andra förebilder i branschen. Målet är att det måste byggas flera och bättre bostäder. Jag vill genom podden belysa att det finns många duktiga och drivna kvinnor i den här branschen som vill vara med och förbättra bostadsmarknaden.«

En rosa byggnad i modern stil.
Blooc startade 2011 med ambitionen att skapa de första bostadsprodukterna och det första globala bostadsvarumärket.  

Hur kom det sig att du ville göra en podd och prata fastigheter med dina konkurrenter och kollegor?

»För att få en intressant stad för alla typer av människor krävs samverkan. Förr i tiden var det bara de stora företagen som tog sig an de stora projekten, nu kan vi istället se flera mindre företag samarbeta för en intressantare stad. Även fast vi alla är konkurrenter, så är det lättare att konkurrera om vi känner till varandra. Men visst sker det en förändring. Marknaden vill ha mer och då krävs det flera bostadsutvecklare.«

Annons

Camilla tittar åt modehållet och inspireras. Där träffas alla aktörer några gånger per år för fashionweek, de samarbetar och gör gästkollektioner tillsammans. I kontrast till fastighetsbranschen som stått still alldeles för länge, menar Camilla. Efter tio år i branschen tycker hon att det är dags för alla att landa och tänka efter. Vem gör jag detta för och vad behövs?

Det är bara kvinnor med i podden – varför då? 

»Framförallt så är detta ett hjärteprojekt för mig. Jag träffar kvinnor som dessa varje dag och fler borde få chansen att höra deras intressanta resor. Det finns en härlig kraft där man vill förändra tillsammans. Men efter den positiva respons jag fått kanske jag utvecklar mixen av intervjupersoner, allt från män till kvinnor i olika åldrar för att möta en bredare målgrupp. Vi får se.«

Camilla Källs poddbild.
Du hittar Camillas pod under namnet ”Blooc podcast”.  

Vad var det mest lärorika och intressanta insikterna från dessa konversationer?

»Det som utmärkt sig mest måste vara att nästan alla jag intervjuat säger att de inte har någon tydlig plan. När jag frågar om deras karriärstips så är magkänslan och att finna det roliga i allt viktigast. Resten får man ta på vägen.«

Annons

Camilla håller med de andra när det kommer till karriärstips. Men vill också lägga till den viktiga delen- bara kör. Hon ville starta en podd och det gjorde hon. Det stora steget var att våga ta kontakt med kvinnorna hon ville ha med. Men det var bara att fråga. I de flesta fall vill vi ju alltid hjälpa varandra, säger Camilla.

Hur ser du själv på fastighetsmarknaden i Sverige idag? Största utmaningarna – och möjligheterna?

»När jag började jobba inom fastighetsmarknaden för tio år sedan var det inte alls lika många som arbetade med nyproduktion. Det var inte lika kommersiellt och överlagt såg allt väldigt likriktat ut. Idag har vi börjat lyssna på målgruppen när det kommer till design, tyvärr så tappade vi bort oss lite i priser. Någon måste kunna betala för att det ska vara hållbart i slutändan. Viktigast av allt så måste vi skapa fina bostäder för alla människor.«

I framtiden tror Camilla starkt på hyresrätter, därför lanserar Blooc inom kort en hyresprodukt med Blooc-känsla. Nästa produkt efter hyreslägenheter blir Blooc Hub- ett co-living koncept med lägenheter som är utvecklade likt en hybrid mellan kollektiv och hotell. Ett flexibelt boende för den globala världen vi lever i helt enkelt.

Här kan du lyssna på podden!

Annons