Residence Stora Formpris 2018 i kategorin ”Årets producent” tilldelas Nordiska kök, som med en premium-edge i samma prisklass som massproducerade kök öppnat upp en intressant egen falang inom designkök. Motiveringen lyder:
”Nytt tänk i traditionell bransch med onlineförsäljning, smart marknadsföring och fokus på dem som beställer sitt drömkök. Med ett år på nacken visar Nordiska kök-gänget att det går att producera lokalt, snyggt och hållbart till rimliga priser. Nu är utlandet nyfiket.”
Det är i köket det händer. Hemmets hjärta. Kaffedoften, långa frukostar, festernas roligaste rum. Men vägen till det perfekta köket är inte alltid smärtfri. Vi blir ofta styrda i färdiga mallar hos de traditionella köksföretagen. Nordiska kök vill ändra på det.”Vi startade företaget för att skapa något som vi själva saknade på marknaden. Våra erfarenheter av köksrenoveringar har lämnat mycket att önska, samtidigt som det alltid blivit dyrare än vi först trodde. Vi vill ge tillbaka kreativiteten till kunden”, säger Johan Lundkvist, som tillsammans med Magnus Vansvik och André Strömblad drog igång Nordiska kök för drygt ett år sedan.
De tre har bakgrunder inom fastighetsmarknad och mode. Johan har arbetat för J.Lindeberg och Odd Molly. Han kommer från den digitala världen och där har Nordiska kök sin specialitet. Företaget säljer platsbyggda premiumkök som anpassas efter kundernas önskemål, med stor flexibilitet kring färg, mått- och materialval, men fortfarande i en prisklass som ett massproducerat standardkök. Visionen är att skapa tidlösa kök som ska leva länge.
Köken byggs i eget snickeri utanför Göteborg. Det handbyggda paras med en process utan kostsamma showroom, återförsäljare eller hembesök, en digital resa från inspiration till beställning. Varje kök blir unikt. ”Våra kunder är ofta yngre och inredningsintresserade som letar inspiration på Instagram och Pinterest, därför satsar vi på dessa kanaler.”
Marknadsföringen är snabb och social.
”Vi vill skapa ett engagerande innehåll tillsammans med profiler och varumärken som delar våra värderingar.” Nästa steg är att ta Nordiska kök till en global marknad. ”Det är den nordiska designen som inspirerar, vi får i dag en stor del av våra förfrågningar från Amsterdam, Paris och New York.” I dagsläget satsar Nordiska kök i första hand på den nordiska marknaden. Köksdrömmarna har blivit smartare än någonsin.
Text av Petter Eklund.