Wendelbo: Designdrakarna borde ägna sig åt välgörenhet
Kan han någonsin vara seriös? Kan han bruka allvar över huvud taget? Finns det verkligen något som han inte tvunget måste raljera över och skoja om? Den typen av frågor hör jag ständigt bakom min rygg och jag känner att det är dags att svara ordentligt.
Svaret är enkelt och kortfattat. Det stavas @designhjalpen. På Designhjälpen är jag alltid seriös, där brukar jag alltid allvar, där raljerar jag aldrig och det är definitivt ingenting jag skojar om. Man skojar nämligen inte om folk i nöd.
För drygt 1,5 år sedan startade jag och min fru ett Instagrambaserat hjälpinitiativ för att på något sätt kunna lindra den oerhörda tragedin med den pågående flyktingkatastrofen i Syrien. Småskaligt till en början med i stort sett dygnet runt-engagemang från oss utan någon större struktur och strategi men med ett enormt patos.
Det höll på att kosta mig ett nervsammanbrott när Hanna jobbade i London och mellanbarnet bestämde sig för att bryta armen under tiden mailboxen svämmade över med generösa bidrag, men det funkade. Vi klarade den stormen och kom ut aningen mer välorganiserade och mer kommunikativa.
Designhjälpen går ut på att konstnärer, formgivare, designers, företag eller privatpersoner med intresse för design skänker föremål. Dessa kan vem som helst köpa till ordinarie pris via @designhjalpen. Alla pengar går oavkortat till Röda Korset. Ja, alla.
Det har blivit en del pengar över tiden. Jag har faktiskt tappat räkningen men gissningsvis har svensk design dragit in runt 600 000 kronor till flyktingkatastrofen de senaste 18 månaderna. Det gör mig inte bara till en stolt branschmänniska utan även varm i hjärtat och tårögd av glädje. Design matters!
Kontot följs i skrivande stund av 9 628 engagerade, vänliga och hjälpsamma personer. Efter den här krönikan har kontot 100 000 följare. Bara så ni vet.
Majoriteten av bidragsgivarna är drivna entreprenörer med stora hjärtan och ytterst små verksamheter. Deras småskaliga rörelser hindrar inte dem från att skänka storskaligt. Hur skulle det vara om de stora drakarna tog sig i kragen och hoppade på välgörenhetståget? Det finns ju trots allt ett och annat stort designbolag i Sverige…
Design gör skillnad! Form- och designsverige, det är dags att vakna nu! Massmedias intresse för katastrofen har ebbat ut trots att läget nu är värre än någonsin. Allt du som VD, marknadschef eller medlem i styrelsen på det större bolaget behöver göra är att skicka mig ett mail på [email protected] så svarar jag med all information du behöver. Ok?!
Läs fler krönikor av Martin: