Jotuns färgkollektion 'Lady Identity' speglar urban livsstil
Den nya kollektionen fokuserar på vårt behov av lugn i vardagen, utan ständig digital närvaro. Att framhäva hemmet som en trygg oas, en plats kapabel att koppla bort den vibrerande världen utanför.
Lisbeth Larsen är global kulörchef på Jotun, och inför 2019 års kollektionen har man valt att fokusera på hemmet som ett uttryck för vilka vi är. Lady Identity spelar den moderna, urbana livsstilen och består av tre stycken teman: Calm, Refined, och Raw.
– Vi önskar att de som använder färgkartan ska mixa och matcha, och färgsätta sina hem så som de själva önskar. I slutändan kan rummen i ett hem återspegla olika sidor av en och samma identitet. Någon är en jägare i köket, en kurator i vardagsrummet men vill ha en zen-atmosfär i sovrummet, säger Lisbeth Larsen i ett pressmeddelande.
Calm
Det första temat, som också representerar ett hem, fokuserar snarare på mening än kvantitet. Vår typiskt skandinaviska, avskalade minimalism får skina igenom här, vilket uppbådar enligt Jotun själva en zen-liknande känsla. Calm-paletten utgörs av gyllene beigetoner och varma gråtoner, men också nyanser av rosa och aprikos.
Refined
Här får en litet stökigare aura än i Calm-hemmet träda fram; vintagefynd, design och konst står i centrum när det estetiska lyfts fram. Harmoni är ledordet hos identiteten Jotun själva beskriver som ”vardagens kurator”.
Raw
Hemmet Jotun valt att kalla Raw återspeglar kanske inte helt oväntat det jordnära, naturen och kreativt återbruk. Personen i hemmet Raw är för Jotun någon som arbetar med händerna, en kreativ hantverkare. Människor som ser skönheten i någonting handgjort av bra material eller råvaror.