Kika in hemma hos Sandra Asplund på Lidingö
Utan butiken och möbelproducenten Asplund hade svensk design inte sett ut som den gör i dag. För ett tag sedan hälsade på hos familjen på Lidingö.
En skulle kunna tro att någon som driver en butik med landets kanske vassaste urval av samtida inredningsdesign inte skulle kunna hålla sig ifrån att då och då ta hem och prova det senast inkomna. Själv skulle jag definitivt inte kunna låta bli. Men det kan Sandra Adrian Asplund, som driver butiken Asplund i Stockholm tillsammans med maken Thomas och hans bror Michael.
Mycket av deras sparsamma inredning kommer förvisso från den egna kollektionen Asplund collection. Men något prövande och flyttande och piffande förekommer helt enkelt inte i det här huset.
»Jag är inte den som möblerar om«, konstaterar Sandra. »Och jag vill ha så lite saker som möjligt, det är viktigt att det finns ett lugn när jag kommer hem. Jag ser så mycket design hela tiden och vet direkt vad som passar och vad som inte passar här hemma. När mattan i vardagsrummet blev för liten valde jag en likadan, fast större.«
Nej, hemma hos Asplunds på Lidingö är det inte möblerna som spelar huvudrollen, utan ljuset och materialen: linnegardiner som fångar upp och sprider dagsljuset, matt betonggolv och vita väggar som balanseras med inslag av värmande ek. Det är nedtonat och stillsamt utan att kännas sterilt, en sorts varm minimalism som ger desto större utrymme åt människor som vistas här.
Utan Asplund hade svensk design varken sett ut som den gör idag eller haft samma internationella rykte. 1990 startade bröderna Thomas och Michael ett galleri med tanken att ställa ut möbler som konstföremål. Det var en postmodern ansats, men det skulle bli med en nordisk formförenkling – som delvis var en reaktion mot postmodernismen – som Asplund skulle komma att göra avtryck. Formgivaren Jonas Bohlin bjöds in för att göra lokalen och hans avskalade design med betonggolv och vita väggar blev i sig stilbildande. Utställningar av Jonas Bohlin, Thomas Sandell och John Kandell gjorde Galleri Asplund till en betydelsefull samlingspunkt för samtida nordisk formgivning. Här och hos samtida kollegor, som butiken Klara och Möbelgalleriet, med utställningen Element 1991 såddes fröet till det som senare skulle komma att kallas det svenska designundret.
Snart började bröderna Asplund producera en egen kollektion under namnet Edition Asplund.
»När vi startade fanns det tillverkare till offentlig miljö och ganska traditionella producenter till privatkunder. Men det fanns inte så mycket designmöbler för hemmiljö«, berättar Sandra.
Förvaringsserien Snö av Jonas Bohlin och Thomas Sandell 1994 blev Asplunds första stora kommersiella framgång och tillhör forfarande storsäljarna. Sedan dess har företaget hunnit samarbeta med en lång rad framstående svenska och utländska formgivare.
Ända sedan start har den största delen av tillverkningen skett i Sverige, ett måste för att kunna hålla tillräckligt hög kvalitet.
»Alla pratar om hållbarhet i dag, men samtidigt lever vi i bildens värld. Asplund gör möbler som inte bara är fina på bild, vi gör möbler som vi planerar att fortsätta tillverka. Vi har kunder som har haft våra möbler i 15 år och som vill komplettera eller köpa likadana till sina barn. Det är viktigt att kunna stå för det man gör som producent. Vi vill inte sälja bara på trend«, förklarar Sandra.
Och visst finns det en stilmässig hållbarhet i många Asplundmöbler som trotsar alla trendsvängningar. Ta Snö till exempel. Hur många andra produkter från mitten av 1990-talet känns fortfarande aktuella?
Nyligen byggde Sandra och Thomas ut husets källarplan mot trädgården. Den nya delen innehåller ett sovrum, ett tv-rum och ett barnrum. Stora fönsterpartier och skjutdörrar närmast fönstren, som kan dras ifrån och öppna en ljusfylld korridor mellan rummen, gör att gränsen mellan husets insida och trädgården utanför känns mindre skarp – en sorts gränsland om man så vill.
»Jag är väldigt ljus- och luftberoende. Om det är fint väder öppnar jag alla dörrar och låter luften röra sig genom huset så att gardinerna böljar«, säger Sandra. »Vi planerade hela utbyggnaden med tanke på ljuset så att det skulle kunna nå hela vägen in i den gamla delen.« Ovanpå den nya delen ligger en terrass under tak där familjen tillbringar mycket ledig tid.
Också här har gränsen mellan ute och inne gjorts mer diffus genom att golvet inne tycks fortsätta i ett liknande golv på utsidan. Huset är ett egnahemshus i ett plan med suterräng. Sandra och Thomas köpte det 2003. Hon beskriver det som ett impulsköp.
»Vi såg att det fanns potential. Det var inrökt och ganska dåligt planerat, men de här husen är tacksamma att göra om eftersom de står på block och har bärande ytterväggar.«
De började med att slå ut i stort sett alla innerväggar och sätta in ett nytt kök. Därefter har huset tagit form undan för undan i takt med att familjens behov har förändrats. De har byggt tvättstuga, gjort om det tidigare garaget till en nedre hall och grovkök, flyttat på fönster och satt upp nya innerväggar. Men i stället för en planlösning byggd på traditionella rum har Sandra och Thomas grupperat olika funktioner i block, tydligt definierade genom sina olika material.
»Den öppna spisens vägg i vardagsrummet är ett block. Köksväggen är ett block. Bokhyllan i trä fortsätter i en träpanel. Det är som ett geometriskt spel i rummet«, säger Sandra.
»Vi har försökt hålla materialen i linje med vad ett femtiotalshus kunde ha. På övervåningen har vi trägolv och i källaren ett betonggolv. Men vi kände oss inte lika bundna till stilen som vi förmodligen hade gjort om det varit funkis eller sekelskifte.«
»Det är viktigt att det finns en balans mellan tyngd och lätthet i materialen för att det ska kännas harmoniskt. Väggen i svärtad betong mellan sovrummet och badrummet känns väldigt tung, men det finns en poäng med det eftersom den ska vara en tydlig avgränsning.«
Hela huset upplevs som att det är vänt in mot trädgården, en känsla som förstärks av den nya delen. Gatan på framsidan ser man egentligen bara när man står och diskar i köket. Nästa projekt blir att ersätta trappan med en ny minimalistisk trappa i trä. I en familj där båda föräldrarna ägnar sig åt design kan diskussionerna kring heminredning hamna på en hög nivå.
»När vi skulle måla barnens rum ville vår yngste ha färgen Nordic blue i sitt rum, säger Sandra och skrattar. Han måste ha fått det från några av våra möbler.«
Sandra Asplund & Thomas Asplund
Gör: Äger och driver Asplund tillsammans med Thomas bror Michael. Företaget tillverkar och marknadsför Asplund collection, har en studio för inredningsarkitektur och driver butiken Asplund på Sibyllegatan i Stockholm.
Bor: I ett femtiotalshus på Lidingö tillsammans med sönerna.
Aktuella med: En ny kollektion som presenteras på Stockholm Furniture & Light Fair i februari 2018.
Text Anders Bergmark
Styling Thomas Lingsell
Foto Andy Liffner
LÄS MER:
Hemma hos Hanna Nova i svamphuset i Huddinge
Skulptören Lena Lervik: Klart man kan göra konst bakom köksgardinen