Kika in i stjärnarkitektens funkislya på Kungsholmen
Johnny Andersson, en av grundarna bakom prisade arkitektbyrån Jordens arkitekter, stormtrivs i familjens funkislya på Kungsholmen.
Vad är en lägenhet? Det är frågan. ”Det var flytten som fick mig att fundera”, säger Johnny Andersson på skånska med Kristianstadsdialekt och skjuter bak baseballkepsen i nacken och sätter händerna i svanken och klättrar med blicken, från den egna lägenheten på nedre botten upp till åttonde våningen och takterrassen, uppuppupp för den kritvita fasaden med dess kritvita balkonger.
– Huset byggdes för läkare, säger han, som för att förklara det kliniska uttrycket.
En sträng doktor från 1939, ritad av arkitekt Sture Frölén. Den får Norr Mälarstrands övriga flerfamiljshus i lejongult och funkisgrönt att framstå rent romantiska.
– Vi flyttade hit från en villa i Nacka. Barnen skulle börja gymnasiet i stan och vi tänkte testa lägenhetslivet. Men det var inget självklart val. Jag målar en del, min fru är keramiker och bildpedagog, både Rasmus och Saga är kreativa, så vi sökte en lägenhet som också kunde fungera som ateljé.
Man hittade denna sexrummare, 125 kvadrat, med utsikt över Rålambshovsparken. Han traskar iväg mot entrén, en träinfattad öppning i den annars släta putsfasaden. Han stryker med handen över den lackade karosseripanelen.
– Lägenhetsboende handlar ju om så mycket mer än själva lägenheten, konstaterar han. Titta på det här hantverket. Det adderar ju en enorm kvalitet. Precis som takterrassen, tillgänglig för alla i huset, med fantastisk utsikt över hela Norr Mälarstrand.
Han trycker portkoden och öppnar dörren till en klassisk funkisentré. In glider också familjens engelska fårhund, Maggo, en vitspräcklig hippie som rimmar alldeles perfekt med det grönglänsande golvet i kolmårdsmarmor. Utrymmet är grandiost trots begränsade mått: räcket i kromat stål svingar sig likt klängväxter genom trapphuset, den gyllene träpanelen glöder som en spånlampa mot de stucco lustro-blanka väggarna.
”Och kolla här!” säger han och slår ut med armarna mot ljuset. Hisstrumman, som ligger i husets fasad, är glasad på karakteristiskt 30-talsvis och solstrålarna strömmar över honom, skär rakt in i husets hjärta. När hissen sätts i rörelse dallrar vajrarna till och väggarna levandegörs av skuggspel.
– Den här generositeten, de här omsorgsfullt gestaltade allmänutrymmena, det utgör en stor del av upplevelsen. Sådant ser man sällan längre. Lägenhetshus har reducerats till boendecontainers. Den som har råd köper sig bästa utsikten, vi andra får klara oss utan. Här har vi arkitekter mycket att lära.
Johnny Andersson driver sedan snart 20 år ett arkitektkontor som heter Jordens arkitekter. Arbetsplatsen ligger på Östermalm – han cyklar dit på 15 minuter – och i de stora skyltfönstren står projektpannåerna på rad, modernistiska glaslådor av case study-snitt varvas med mer traditionella svenska stugor med brutna tak. Främst rör det sig om villor, alla med en imponerande detaljomsorg och stark vilja att reducera och förenkla.
Nu vill Andersson och hans elva anställda bli ännu tydligare.
– Från och med nu kommer vi att fokusera nästan uteslutande på massivträ. Vår målsättning är att 90 procent av allt vi ritar ska produceras i massivträ. Det kan handla om weekendhus, vanliga hus, flerfamiljsbostäder, kontor, produkter… Det är inget vi åstadkommer över en natt, men vi ska försöka.
Att beslutet är ekologiskt försvarbart säger sig självt. Trä är en råvara som är förnyelsebar, det binder koldioxid, det är genom sin vikt lättare att transportera och hantera. Men Andersson har även estetiska och kommersiella incitament.
– Vi planerar en serie trähus i Los Angeles, säger han, lite en passant, samtidigt som han träder in i den långsmala hallen och makar på två cyklar.
– Tänk på alla hälsofreaks. Yogainstruktörerna och new age-anhängarna. Vi riktar oss delvis till dem. De vill inte bo i betonghus. De efterfrågar något mer naturnära och organiskt.
Målsättningen är att även bygga flerfamiljshus.
– Vi vill bygga höga hus i massivträ. Det skulle ge oss en tydlighet och en möjlighet att hävda oss bland de stora drakarna. Och en chans att rektifiera de boendekvaliteter som byggsektorn slarvat bort.
Hans förkärlek för det konsekventa märks tydligt även i lägenheten. Dels genom väggfärgen – allt är målat i funkisgrönt, till och med bokhyllans konsoler (»Lite nördigt, jag vet.«). Dels genom armaturerna – Jonas Bohlins spotlightskenor i koppar. Och dels genom hyllplan och köksluckor – enkel furuplywood. Det största ingreppet var flytten av köket.
– Ett av funkislägenheternas signum är ju funktionssepareringen, att det offentliga livet ägde rum i en del av bostaden och det privata i en annan. Det har vi förstärkt genom att byta plats på pigkammaren och köket. På så vis kunde vi slå ihop kök och matsal och samla alla sovrummen på rad.
Men i stället för att göra det förväntade, slå ner väggen och utvinna ett enda stort, sammanhållet köks- och matsalsutrymme, glasade Andersson in köket. Han lyssnade till historien; förutom att markera ytan där pigkammaren tidigare låg innebär glasväggen en hommage till funkisens förkärlek för det transparenta.
– Det är ju rätt otroligt egentligen, att man hade tjänstefolk i en så här liten lägenhet. Han visar en dosa på väggen i sovrumskorridoren. När herrskapet behövde assistans tryckte de på en knapp inne i sovrummet och så tändes en lampa här ute så pigan kunde se.
»Och här borta…« Han kliver ut i det soldränkta vardagsrummet, sparsamt möblerat med soffa och Wegnerstol, och visar ett undangömt rum med imponerande utsikt över parken. »Detta kallades herrummet. Här satt man och rökte pipa.«
Ina och Johnny Andersson röker inte särskilt många pipor och därför gjordes utrymmet om till tv-rum. Det kan fungera som gästrum också, men får man besök finns det en lägenhet i huset som de boende kan hyra för bara 300 kronor natten.
– Ännu en stor fördel som kan skapas i ett lägenhetshus om man är lite förutseende.
Johnny Andersson
Ålder: 51.
Bor: I lägenhet på Kungsholmen med familj.
Gör: Startade Jordens arkitekter 1999 tillsammans med Jacob Wallér och i dag har kontoret elva anställda. Genom de snart 20 åren har man huvudsakligen realiserat villor, men på senare år har byrån expanderat verksamheten till att också omfatta flerbostadshus. Miljömålen är högt ställda: målsättningen är att en majoritet av allt som ritas ska tillverkas i massivträ.
Av: Mark Isitt
Foto: Erik Lefvander
Styling: Anna Mårselius
Läs mer:
Avskalade grå toner hemma hos pr-chefen Daniel Redgert
Designikoner och hotellkänsla i smakfull sekelskiftesvåning
Unikt arkitektritat sommarhus i Norrtälje – se alla bilder här