Kolla in den danske konstnärens magiska gömma på Jylland
En kolonilott off-grid, byggd av fönster i 100-årigt kärnvirke, ett projekt som aldrig tar slut. En hägring om sommarens sötma bland ogräs och bouleklot. Residence hälsar på Lars Ejlskov i hans kolonilott på Jylland.
På den danska västkusten, tio minuter med cykel från havet, ligger Lars Ejlskovs kolonilott. Drömmen om ett fritt liv och avkoppling fick den före detta konststudenten att snickra ihop ett hus helt uppbyggt av fönsterrutor och trä.
»Huset började faktiskt som ett konstprojekt. Först tänkte jag göra skulpturer som skulle stå uppe i en månad var för att sedan rivas och göras om till något annat. Det visade sig vara ekonomiskt ohållbart, så det blev ett hus i stället.«
Lars menar att huset är en blandning av alla tidigare konstprojekt som han har gjort. Hans konstbana inleddes med fotografi och fortsatte med skulpturer och möbeldesign. I dag jobbar han på ett sjukhus, men han spenderar all sin lediga tid på kolonilotten.
Kolonilott är förresten kanske en något styvmoderlig beskrivning av Ejlskovs sommarhem. I takt med att han kommer på nya idéer utvecklas huset allt mer till ett veritabelt nöjesfält för den stillsamma semesterfiraren.
»Bygget startade i augusti 2014 och stod inflyttningsklart i maj året därpå. Men ett hus på en kolonilott blir ju aldrig riktigt färdigt, det uppstår alltid nya tankar och idéer från det man redan har byggt. På schemat denna sommar står till exempel byggandet av en pétanque-bana, en utomhusdusch och en omplacering av badtunnan. Och flera terrasser!« berättar Lars.
Badtunnor och utomhusduschar i all ära, men det mest slående är ändå byggnaden i sig. Med hjälp av 67 fönsterrutor och över 100 år gammalt trä tornar huset upp sig som en hägring mitt i frodig grönskog. Den excentriska fasaden visade sig också vara den stora utmaningen vid byggandet av det lilla huset.
»Det svåraste var pusslandet med att få fönsterrutorna att passa med fasaderna. När det var som jobbigast var det som Tetris. Det var den del av huset som var visuellt viktigast för helhetsuppfattningen av huset, det blev även det som jag la mest tid på.«
Huset är helt ritat av Lars själv, ett självklart val för den danske konstnärssjälen då det innebar att han kunde avgöra hur mycket han skulle rita – och hur mycket han skulle låta slumpen och impulsen styra.
»I min mening ska man alltid lämna vissa saker åt fantasin, borta från ritbordet, och i stället arbeta praktiskt med det visuella. Mer natur, mindre matematik!«
Ute i trädgården odlas tomater, aubergine och gurka, men växterna byts ut från år till år, den här sommaren har Lars exempelvis tänkt pröva att odla tobak. Även husets material växte fram på ett naturligt sätt, både fönsterrutorna och träet fick Lars från närområdet.
»Jag ville bygga ett hus där man hela tiden har upplevelsen av att vara utomhus – även när man befinner sig inomhus. Precis som i ett orangeri! Jag ville ha massa ljus och möjligheten att se ut till havet och skogen i alla riktningar. Fönsterrutorna kommer från ett byggnadskomplex i centrum som annars skulle ha förstörts. De skulle bytas ut mot nya trots att det inte var något fel på dem, förutom lite målning som behövde fixas till. Så fönstrena fick jag faktiskt, träet är hundra år gammalt kärnvirke från en byggmästarvilla i Esbjerg som skulle byggas om.«
Inspirationen till det egensinniga huset kom dock inte från Esbjerg eller någon annan av de jylländska städerna, i stället var det en stad som gjort sig känt för annat än arkitektur som stod för inspirationen.
»Inspirationen kom faktiskt från Christiania, och dess fantastiska DIY-hus. Det har alltid fascinerat mig, det bryter mot traditionell estetik inom arkitektur. Sättet att blanda återanvända material och nytt skapar ett unikt och härligt skevt uttryck.«
Likheterna med drömbilden av en fristad mitt i Köpenhamn slutar inte där. Följer man Lars på Instagram möts man av vad som verkar vara ett fridfullt liv som är lika delar kreativ verkstad och lika delar sorglöst häng bland badtunnor och krokodilformade bänkar tillsammans med katten Frank. För Lars är inte det originella boendet ett projekt för byggandets skull, utan verkar snarare vara ett verktyg för att komma närmare ett annat liv. Ett liv bortom vardagens stress och måsten.
»Jag använder huset för att realisera mina drömmar om ett off the grid-liv, ett fritt liv där jag kan koppla av mellan april och oktober. Huset ligger i en kolonilottsförening och jag uppskattar verkligen umgänget och gemenskapen här ute. Folk kommer hit för att njuta och ha roligt, men också för att få vara i fred, borta från samhället och vardagen. Det är en fin och speciell gemenskap som är annorlunda mot grannskapet i villakvarter och i lägenhetshus. Ett litet samhälle inuti samhället.«
På frågan om vilken önskedrömmen med huset är innehåller Lars svar också just grannarna – och en viss alternativ countryartist.
»En förebild är artisten Bonnie ’Prince’ Billy, en artist som verkar vara en öppensinnad person med en vettig syn på världen. En stor dröm vore att anordna huskonserter här, man skulle vilja öppna upp fönsterna och samla grannskapet som publik i trädgården.«
Text Tom Cehlin
Foto Andy Liffner
Styling Thomas Lingsell
Lars Ejlskov
ÅLDER 41 år.
GÖR Arbetar på sjukhus.
BOR mellan april och oktober i egenbyggt hus på kolonilott på Jylland.
LÄNGTAR EFTER att sommaren ska börja på riktigt.